Saftevand - skidt eller godt?
Fra : Klaus Petersen

Dato : 21-01-04 21:49

Hej.

Jeg har hørt at saftevand (fun light) ikke kan erstatte vand i forbindelse
med vægttab.

Passer det? Og hvorfor?

Der er jo stortset ingen kalorier i det.

mvh.
Klaus.

Fra : Insideout

Dato : 21-01-04 21:59

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at saftevand (fun light) ikke kan erstatte vand i forbindelse
> med vægttab.
> Passer det? Og hvorfor?

Næ det tror jeg ikke , jeg drikker masser af PepsiMax samt "noget" fun
light og det går strygende.

> Der er jo stortset ingen kalorier i det.

Netop derfor

Mvh
Henrik
--
Startvægt den 19-05-03 på 155 kg og frem til den 05-01-04 har jeg haft
et samlet jojo vægttab på i alt 8 kg.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-04 22:07

> Jeg har hørt at saftevand (fun light) ikke kan erstatte vand i forbindelse
> med vægttab.
>
> Passer det? Og hvorfor?

Fordi kunstige sødemidler er afførende. Og det er derfor man kun må drikke
op til ½ l om dagen af det (det er noget med at indholdet er godkendt ud fra
at man max drikker ½ l om dagen).

Hvordan reagerer din krop på 2 l vand kontra 2 l saft? Det giver svaret -
det gjorde det i hvert fald hos mig, og jeg drak endda kun 1 liter.

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-01-04 22:16

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Fordi kunstige sødemidler er afførende.

Det kommer sandelig an på hvilke sødemidler du snakker om... jeg tvivler
stærkt på at aspartam er afførende, ej heller nogle af sukkeralkoholerne i
de mængder de bruges som sødemidler.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Klaus Petersen

Dato : 21-01-04 22:22

> Fordi kunstige sødemidler er afførende.

Hvorfor er det noget skidt, at det er afførende?

Fra : sune vuorela

Dato : 21-01-04 22:22

En der kalder sig "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev:

>Fordi kunstige s?dler er aff?e.

Det gælder hverken for aspartam eller aceK som er de to kunsige
sødemidler der er i fun light. Ikke i de mængder der er i hvert fald!
Det er polyolerne/sukkeralkoholerne der er afførende og de burges ikke
til at søde saftevand med.

Jeg drikker gerne masser af fun light, men jeg holder mig til
citrus/lime og hindbær, da det er de eneste der smager godt.

--
Sune

Fra : Klaus Petersen

Dato : 21-01-04 22:44

> Jeg drikker gerne masser af fun light, men jeg holder mig til
> citrus/lime og hindbær, da det er de eneste der smager godt.

Det er jo smag og behag

Jeg er enig i hindbær, men også jordbær, pære, solbær og sport er gode.

Det er absolut ikke alle varianterne der er lige vellykkede

Fra : Helle [4550]

Dato : 22-01-04 12:55

> Jeg drikker gerne masser af fun light, men jeg holder mig til
> citrus/lime og hindbær, da det er de eneste der smager godt.
> Sune

Pink Grape er altså også ret go'!
mvh Helle

Fra : Insideout

Dato : 21-01-04 22:37

> [...]
> op til ½ l om dagen af det (det er noget med at indholdet er godkendt ud

Så må jeg hellere skynde mig ud på tønden inden det gå galt

> Hvordan reagerer din krop på 2 l vand kontra 2 l saft? Det giver svaret -

Næ ikke hos mig.

> det gjorde det i hvert fald hos mig, og jeg drak endda kun 1 liter.

Mon ikke bare du har haft en dårlig dag, øhh jeg mener mave.

Mvh
Henrik

NB: Der er så mange myter i denne branche at det vil tage et helt liv at
aflive dem alle.

Fra : Insideout

Dato : 22-01-04 10:44

> [...]
> Hvordan reagerer din krop på 2 l vand kontra 2 l saft? Det giver svaret -
> det gjorde det i hvert fald hos mig, og jeg drak endda kun 1 liter.

Orla Zinck (kongen af tilsætningsstoffer, E-numre og meget andet) var i
Go`morgen Danmark her til morgen, Orla svarede på ? fra folk der ringede
ind.
Her var der en der spurgte til at han havde hørt at man kunne få hjerneskade
af aspartam.
Orla forklare at aspartam er et af de mest undersøgte tilsætningsstof og at
der ikke er ført noget bevis for at aspartam er skadeligt. Dog påpegede Orla
at der var en ca. 3-400 mennesker i Dk som ikke kunne tåle aspartam men at
disse mennesker godt viste dette. Jeg ved ikke om jeg fik rigtigt fat i det
men jeg mener at Orla sagde at nyfødte i dag bliver undersøgt for og de kan
tåle disse sødestoffer.
Til sidst påpegede Orla at der var MANGE myter om aspartam og det er klart
at hvis man tror man bliver syg af aspartam så skal man nok mærke symptomer
og dermed bestemt blive (føle) syg .

Mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-01-04 10:56

Insideout wrote:
> Dog
> påpegede Orla at der var en ca. 3-400 mennesker i Dk som ikke kunne
> tåle aspartam men at disse mennesker godt viste dette.

sagde han noget om hvordan det viste sig hvis man ikke kan tåle det?

jeg spørger fordi jeg ikke kan "tåle" coca cola light....
med "tåle" mener jeg at jeg godt kan drikke det, men jeg oplever konsekvent
at når jeg har fået bare omkring 25 cl af det, så får jeg en underlig bismag
i mundhulen som bliver hængene i op til 14 dage uanset hvad jeg gør......

er der andre der har oplevet det?

jeg må indrømme det irriterer mig, for jeg gider jo ikke have at alt skal
smage af den biting, så jeg undgår cola light selvom jeg burde drikke det
frem for coca cola...... det skal dog siges at jeg ike har problemer med de
billige cola light mærker.....

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Helle

Dato : 22-01-04 11:33

> [...]
bismag
> i mundhulen som bliver hængene i op til 14 dage uanset hvad jeg gør......

Hej Sabina.

Jep kender det! Det er vildt irriterende med den bismag i munden.

Mvh Helle

Fra : JH

Dato : 22-01-04 11:42

Helle wrote:

> Hej Sabina.
>
> Jep kender det! Det er vildt irriterende med den bismag i munden.

Også her.
Jeg drikker aldrig ligtht sodavand.
Kan ikke udstå smagen, og kan smage
den der gennemtrængende kunstig-sukker-smag
i lang tid. Selv efter flere tandbørstninger.

Så jeg holder mig så vidt mulig til koldt
vand fra vandværket.
Jeg har altid to 1 1/2 liter flasker med dejligt
koldt vand i køleskabet.

JH

JH

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-01-04 12:12

JH wrote:
> Også her.
> Jeg drikker aldrig ligtht sodavand.
> Kan ikke udstå smagen, og kan smage
> den der gennemtrængende kunstig-sukker-smag
> i lang tid. Selv efter flere tandbørstninger.

jeg vil så sige at jeg ikke synes det er en "kunstig sukker smag" for jeg
kan også sagtens spise sød uden problemer, eller drikke light saftevand....
det er mere sådan en lidt besk smag der nærmest "hænger" i næsenhulen og jeg
kan både lugte og smage den i, som sagt, op til 14 dage....
jeg får lidt den samme smag hvis jeg drikker "billig" almindelig te, eller
rødvin med garvesyre....
men sjovt nok er de udelukkende de tre ting..... te og vin er så ikke
"mærke"bestemt, men det er udelukkende coca cola light der giver mig den
smag*G*

> Så jeg holder mig så vidt mulig til koldt
> vand fra vandværket.
> Jeg har altid to 1 1/2 liter flasker med dejligt
> koldt vand i køleskabet.

se det kan jeg heller ikke lide.... synes postevand hurtigt kommer til at
smage underligt hvis det står..... foretrækker klart enten vand direkte fra
hanen, eller kildevand på flaske........

Fra : Mikey78

Dato : 02-03-04 23:40

> [...]
>
> Så jeg holder mig så vidt mulig til koldt
> vand fra vandværket.
> Jeg har altid to 1 1/2 liter flasker med dejligt

Nu er vand vel egentlig også en bedre ide, men ellers så drikker jeg Pepsi
light.
Jeg har ellers aldrig brudt mig om almindelig Pepsi, men denne udgave er
virkelig god, og jeg synes ikke den smager af light.
Desværre fåes den åbenbart kun i Tyskland...

Mikey

Fra : Insideout

Dato : 22-01-04 12:22

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> sagde han noget om hvordan det viste sig hvis man ikke kan tåle det?

Nej ikke direkte men jeg er næsten sikker på at der var tale om mennesker
som fik en meget kræftig allergisk reaktion og derfor bliv syg, og det var
derfor Orla nævnte at disse mennesker godt viste at de ikke kunne tåle
aspartam.

> [...]
bismag
> i mundhulen som bliver hængene i op til 14 dage uanset hvad jeg gør......

Jeg har ikke, og omkring årsagen kan jeg intet tilføje da jeg ikke har
forstand på dette men det lyder ubehageligt og hvis det var mig der havde
det sådan ville jeg selvfølgelig ikke drikke coca cola light hvilket jeg
også går ud fra at du ikke gør .

Mvh
Henrik

Fra : sune vuorela

Dato : 22-01-04 14:16

En der kalder sig "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev:

>sagde han noget om hvordan det viste sig hvis man ikke kan t? det?

Det er en eller anden form for allergisk reaktion. Det er ikke
Aspartam, folk ikke kan tåle, men phenyl-alanin som er et af de
produkter som aspartam nedbrydes til.

jvf. evt etiketter hvor der står "indeholder en phenylalaninkilde"

--
Sune

Fra : Klaus Petersen

Dato : 22-01-04 19:00

> sagde han noget om hvordan det viste sig hvis man ikke kan tåle det?

Hvis man ikke kan tåle aspertam, er du ikke i tvivl. Jeg har læst, at der i
en undersøgelse viste sig at være mange forskellige bi-virkninger, såsom
diarré, ondt i maven, hovedpine m.v.

Jeg har også læst om myterne vedr. sødestofferne. Det er lidt svært at finde
ud af hvem man skal tro på.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-01-04 23:54

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> sagde han noget om hvordan det viste sig hvis man ikke kan tåle det?

Man screener nyfødte for Føllings Syge - eller fenylketonuri, som det også
hedder - det er det lille prik i hælen, som alle nyfødte får. Grunden til
man gør det så tidligt er, at børn med denne arvelige sygdom skal på speciel
diæt fra fødslen af, da de ellers i løbet af kort tid på almindelig mad
ophober fenylalanin i kroppen - især i hjerne - og bliver retarderede og dør
i en ganske ung alder. Har man således ikke været fenylalanin-kontrolleret
diæt, og er man fortsat i live mere end nogle år, så lider man ikke af
Føllings Syge.

- Mikkel

Fra : Ninett Green

Dato : 22-01-04 14:34

Fordi kunstige sødemidler er afførende. Det giver svaret -
> det gjorde det i hvert fald hos mig, og jeg drak endda kun 1 liter.
>
> Mvh Maria

Ak ja, selom man er tyk, kan man godt ha tynd mave *SS*
Ninett

Fra : Klaus Petersen

Dato : 22-01-04 19:03

> Ak ja, selom man er tyk, kan man godt ha tynd mave *SS*

Ah så det var det maria mente med at det var afførende.

Jeg troede det netop var formålet ved at drikke meget vand i forbindelse med
vægt-tab (at det skulle virke afførrende).

Sådan nogle problemer har jeg overhovedet ikke haft med saftevandet - det
eneste "problem" er at jeg render på toilet omkring 10 gange dagligt.

Fra : sune vuorela

Dato : 22-01-04 20:14

En der kalder sig "Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> skrev:

>Ah s?et var det maria mente med at det var aff?e.

Maltitol, xylitol, sorbitol og lignende sødemidler der slutter på -ol
giver virkelig strålemås hvis man indtager mere end 25-40 gram af dem
- og det er ingen spøg!

--
Sune