Info fra Dykkerrådets 44. møde den 13. jan~
Fra : Bjarne Kobbernagel

Dato : 21-01-04 21:12

Har vi problemer med det her:?????

Brancheforeningen for Dykkermateriel henledte opmærksomheden på, at der var
en del forvirring omkring anvendelsen af de nye standarder for dykning med
Nitrox (åndemiddelblanding bestående af nitrogen og mere end 22% oxygen).
Det blev ført til protokols, at Søfartsstyrelsen indskærper, at der ikke
foreligger nogen overgangsordninger, således at dykkerudrustninger, der
anvendes, udlånes eller sælges, nu skal opfylde standardens krav.
Søfartsstyrelsen fremlagde desuden notat med følgende tekst i uddrag:
"I henhold til bekendtgørelse nr. 823 af 5 november 1999 om dykkermateriel §
7 skal dykkerudrustning der anvendes med blandingsgas som åndemiddel, og som
anvendes, markedsføres, udlånes eller lejes til dykkerarbejde eller
rekreativ dykning være CE-mærket efter regler fastssat af Arbejdstilsynet
eller af en EU- eller EØS-stat i henhold til værnemiddeldirektivet.
I henhold til § 2 i nævnte bekendtgørelse er åndemiddel, med en anden
sammensætning end normal atmosfærisk luft, blandingsgas."
Nitrox-dykkerudrustninger skal blandt andet være godkendt i henhold til
DS/EN 13949 og EN 144-3. Udstyr, der tidligere er blevet benyttet til
nitroxdykning, er ikke lovligt at anvende, udlåne eller sælge til brug med
nitrox (åndemiddelblanding bestående af nitrogen og mere end 22% oxygen).

--
Med venlig dykkerhilsen
aquasyd scubacenter

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-01-04 21:24

"Bjarne Kobbernagel" <mail@aquasyd.slet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nitrox (åndemiddelblanding bestående af nitrogen og mere end 22% oxygen).

<snip en masse CE numre>

Jeg har også hørt at der er nogen som ikke maler deres flasker
i de standardiserede farver. Hvor er vi snart henne ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-01-04 22:35

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<400ee01a$0$270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Jeg har også hørt at der er nogen som ikke maler deres flasker i de
> standardiserede farver. Hvor er vi snart henne ?

Aner det ikke (jeg er en af dem).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Bjarne Kobbernagel

Dato : 22-01-04 06:36

Sider du med i rådet Peter ?

--
Med venlig dykkerhilsen
aquasyd scubacenter

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-01-04 08:38

"Bjarne Kobbernagel" <mail@aquasyd.slet.dk> skrev i en meddelelse
> Har vi problemer med det her:?????

Det er vist kun brancheforeningen der mener at der er et problem. Jeg tror
at moms i Nordjylland er mere udbredt end disse normer for EAN udstyr
nogensinde bliver i det praktiske liv

Allan Hansen, hvorfor repræsenterer PF ikke brancheforeningen i dette
spørgsmål ?

Fra : Hans_evald

Dato : 23-01-04 16:23

Hej
jeg synes at dette er en tåbelig diskusion, da i ikke har fået helle
beskeden med. Citatet stammer fra Søfarts styrelsen, for jeg har også
set det, så det er tåbeligt at sige at det er Brancerådets der er
skyld i det, hvis i skal skyde på nogen så er det politikerne i EU.
Og så er den ikke så svær forstå. Dykning med en åndingsmiddelblanding
over 22 % nitrogen er Nirtox dykning og dette skal man bruge godkendt
udstyr til lige meget om man er erhvervs dykker eller bare dykke på
hobby plan. det er da ikke svært at forstå det.
mvh

Hans evald

Fra : Henrik

Dato : 23-01-04 16:40

Godt ord igen.

Men der er ingen her i dette forum, der skal eller, kan for den sags skyld,
bilde mig ind at en eller anden ligegyldig EU politiker af egen drift har
fået denne ide. Der er en eller anden udstyrs lobyist der har fået solgt en
"god" ide.

Hilsen Henrik

Fra : Kalle

Dato : 28-01-04 12:05

Hej NG

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fået denne ide. Der er en eller anden udstyrs lobyist der har fået solgt

Man kunne jo spørge Rene i dykkercenteret. Det er (næsten) altid ham der
sender mailen ud ang. nitrox og andre skærpede regler.
Jeg var der inde en dag jeg skulle slå tiden ihjel i området, og kom i snak
med Rene. Da samtalen kom ind på nitrox var hans helt klare holdning at det
var noget Padi og andre uddannelsesorganitioner havde fundet på, for at
udstede flere certifikater. Det var efter hans mening noget flop og der var
ingen videnskabenlige beviser for at nitrox virker.

Jeg fik denne mail fra en fra min klub der er med på dykcen´s malingsliste:

FYI

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-01-04 18:32

Der blev skrevet...

Bjarne Kobbernagel skrev i Message-ID:
<400f6160$0$1564$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Sider du med i rådet Peter ?

Nej. Hvis du læser citatet kan du se jeg blot svarede at jeg ikke vidste
hvor vi er henne (jeg synes loven er topmålet i stupiditet) og at jeg
nægter at male mine flasker i de officielle farver.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-01-04 19:00

>Nej. Hvis du læser citatet kan du se jeg blot svarede at jeg ikke vidste
>hvor vi er henne (jeg synes loven er topmålet i stupiditet) og at jeg
>nægter at male mine flasker i de officielle farver.

Man kan jo spørge sig selv og andre om, hvem der
finder på, at vi lige pludselig skal have specielle regulatorer
og gevind til Nitrox ??

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-01-04 22:43

<40100fce$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Man kan jo spørge sig selv og andre om, hvem der finder på, at vi lige
> pludselig skal have specielle regulatorer og gevind til Nitrox ??

Mit gæt:

Enten skrivebordsgeneraler der ikke mener at vi almindelige mennesker
kan finde ud af at læse et mærkat eller en dykkerbranche der gerne vil
sælge masser af nyt udstyr?

Fra : Kim Adersen

Dato : 22-01-04 23:00

>Enten skrivebordsgeneraler der ikke mener at vi
almindelige
>mennesker
>kan finde ud af at l*se et m*rkat eller en dykkerbranche
>der gerne vil
>s*lge masser af nyt udstyr?

Som jeg læser det, så gælder det dykkerarbejde. Det må være
en form for kommercielt brug. Eller rekreativt dykning, hvad
det så end er. Uanset hvad, så ligner det ikke noget der
gælder for private.

Mvh/Greetings
Kim Andersen