java opsætning
Fra : andy

Dato : 20-01-04 20:14

Hej NG
Ja jeg har lige tilmældt mig et fjernundervisnings kursus i java, men de
har ikke skrevet hvordan jeg skal sætte java op under xp, jeg ved ikke
så meget om xp, da jeg nomalt bruger linux. og hvilken vertion jeg skal
bruge nu har jeg hentet:j2sdk-1_4_03 den kan vel godt bruges sammen med
Jcreator & BlueJ da det er de to editor jeg skal bruge.
Er der en der kan sige hvordan jeg sætter xp op så jeg kan lave java
programmer. på fordhånd tak.

Fra : andy

Dato : 21-01-04 01:49

andy skrev:
> [...]
> Jcreator & BlueJ da det er de to editor jeg skal bruge.
> Er der en der kan sige hvordan jeg sætter xp op så jeg kan lave java

jeg har også lidt problemer under linux.
Eks jeg laver et lille program

> // Et simpelt program, der skriver "Hej verden"
> // og et citat af Storm P. ud til skærmen
> // filnavn: HejVerden.java
> public class HejVerden
> {
> public static void main (String[] arg)
> {
> System.out.println("Hej Verden!");
> System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
> System.out.println("Hvergang!");
> }
> }

I eks emacs og køre det bag efter med javac test3.java

test3.java:4: <identifier> expected
public state void main (string[] arg)
^
test3.java:10: ';' expected
}
^
2 errors

er det taste fejl eller er det java der ikke er sat rigtigt op?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-01-04 02:06

andy <andy@mail.dk> writes:

> public state void main (string[] arg)
> er det taste fejl eller er det java der ikke er sat rigtigt op?

Tastefejl. Det hedder "static", ikke "state".
Hvis compileren kører, så er det et godt gæt at det er sat rigtigt op.
/L

Fra : Finn Nielsen

Dato : 22-01-04 07:37

andy <andy@mail.dk> writes:

> [...]
> ^
> 2 errors
>
> er det taste fejl eller er det java der ikke er sat rigtigt op?

Som Lasse skriver hedder det static og ikke state, derudover ser det ud
til at du kalder din fil noget andet end din klasse hedder. Det er
elementær java viden at en klasse der er public skal ligge i en fil der
præcist hedder det samme som klassen med .java påhæftet.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.