Fugtmåler til brænde
Fra : Andre

Dato : 21-01-04 17:48

Kan man få en fugtighedsmåler til at måle vandindholdet i træ (brænde) til
rimelig penge og hvor ?

Fra : Michael Edvardsen

Dato : 21-01-04 21:56

Er det ikke bare en vægt?

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 21-01-04 21:59

"Andre" <andre21@ofir.dk> wrote in message

> Kan man få en fugtighedsmåler til at måle vandindholdet i træ (brænde) til
> rimelig penge og hvor ?

Du tager et stykke brænde og spytter i den ene ende. Derefter sætter du
den anden ende op til munden og puster. Hvis brændet er tørt, kan man
puste igennem det, hvilket får spyttet til at boble.

Glem alt om fugtighedsmåler.

Mvh. JIB

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 21-01-04 22:15

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> [...]
> den anden ende op til munden og puster. Hvis brændet er tørt, kan man
> puste igennem det, hvilket får spyttet til at boble.

Fnis

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-01-04 10:13

Søren 35 - Ølstykke wrote:

> Fnis

Der er *ikke* en vittighed. Den er faktisk god nok :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-01-04 23:46

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man få en fugtighedsmåler til at måle vandindholdet i træ (brænde) til
> rimelig penge og hvor ?

Den findes men hvor og til hvilken pris aner jeg ikke. Men prøv at søge på
google.

MVH Niels

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-01-04 08:08

Andre wrote:

> Kan man få en fugtighedsmåler til at måle vandindholdet i træ (brænde) til
> rimelig penge og hvor ?

Silvan!

Jesper

Fra : edob

Dato : 22-01-04 16:10

En fugtighedsmåler er jo bare et ohmmeter. Måske har du det allerede i
forvejen ? Du skal blot have lavet et 2-polet "spyd" som du stikker i træet
og måler modstanden. Jo mindre modstand jo mere vådt er træet.

Når du har gjort det nogle gange får du dannet dig et indtryk af hvad der er
vådt og hvad der er tørt.

Venlig hilsen, Frank.

P.s. bruges f.eks. også til at måle fugt indendørs i campingvogne.

Fra : Henning Lund

Dato : 22-01-04 20:48

edob wrote:
>Jo mindre modstand jo mere vådt
> er træet.

Det må da være modsat.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-01-04 21:23

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message

> Det må da være modsat.

Hvorfor mener du det?

mvh
Preben

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-04 21:28

Henning Lund wrote:

> Det må da være modsat.

Jo større vandindhold, des større ledningsevne.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-01-04 10:09

Henning Lund wrote:

> Det må da være modsat.

Nope, vand leder bedre end luft.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Henning Lund

Dato : 23-01-04 13:33

Roberto Saldo wrote:

> Nope, vand leder bedre end luft.

Ja derfor da også større modstand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-04 16:05

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev

> Ja derfor da også større modstand.

Nej da. Vand leder strøm, bedre end luft eller træ gør. Derfor vil vådt træ
udgøre en mindre ohmsk modstand end tørt træ.

Elementær lærdom fra fysiktimen i skolen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-01-04 17:44

Erik Ginnerskov wrote:
> "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev

> Nej da. Vand leder strøm, bedre end luft eller træ gør. Derfor vil
> vådt træ udgøre en mindre ohmsk modstand end tørt træ.
>
> Elementær lærdom fra fysiktimen i skolen.

Større ledningsevne = mindre specifik modstand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-04 21:58

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man få en fugtighedsmåler til at måle vandindholdet i træ (brænde) til
> rimelig penge og hvor ?

Hvis du har en god vægt og en bageovn er det gratis.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thïngmand

Dato : 26-01-04 10:12

> Hvis du har en god vægt og en bageovn er det gratis.

Jeg kan næsten forestille mig at man vejer - tørrer - og vejer igen - men
hvordan finder man ud af om det er tørt nok?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-01-04 20:19

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan næsten forestille mig at man vejer - tørrer - og vejer igen - men
> hvordan finder man ud af om det er tørt nok?

Flæk et stykke, så du måler inde i midten. Et tyndt stykke tørrer hurtigst.
Du saver så 300 gram af, f.eks., og lægger det i ovnen ved godt 100 grader.
Efter en time vejer du det igen. Næste time vejer du en gang mere, osv. så
ser du ret snart at vægttabet standser (de to sidste vejninger er
tilnærmelsesvis ens), og du regner vandindholdet ud. Du kan selv vælge mere
varme og/eller kortere intervaller.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benny Andersen

Dato : 27-01-04 02:13

> [...]
> ser du ret snart at vægttabet standser (de to sidste vejninger er
> tilnærmelsesvis ens), og du regner vandindholdet ud. Du kan selv vælge mere

Ja, og hvis du har 30 rummeter brænde skulle der være beskæftigelse nok
til de næste mange år.

Ang. en elektronisk fugtighedsføler, har mig bygningskyndige forsikringsmand
sådan en sag. En mindre dims med en lille føler i spidsen som stikkes i træet,
eller... og et display hvor fugtighedsprocenten står angivet.
Men spørgsmålet gik vist på hvor man kunne købe sådan noget isenkram og
det ved jeg desværre ikke, men det findes.

Mvh Benny Andersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-04 22:10

"Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> skrev >
> Ja, og hvis du har 30 rummeter brænde skulle der være beskæftigelse nok
> til de næste mange år.

Som ved så mange andre målinger, bruges de til, ved ét forsøg, at antage at
resultatet gælder for hele beholdningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen