Popcornmaskine
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-01-04 14:40

Hej Gruppe

Jeg står med et lille problem, jeg håber, I kan hjælpe med. Jeg følger med i
amerikanske fodbold, hvor næste kamp er superbowl. Til en sådan begivenhed
hører sig popcorn til. Det jeg forsøger at undgå unødigt fedt, vil jeg gerne
poppe mine popcorn vha. varm luft. Hvor finder jeg en lille pocornmaskine
til beskedent privat forbrug inden søndag i næste uge?

På forhånd tak

Mvh.
Mette

Fra : Helle

Dato : 21-01-04 17:19

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> poppe mine popcorn vha. varm luft. Hvor finder jeg en lille pocornmaskine
> til beskedent privat forbrug inden søndag i næste uge?

Vi har købt en i USA men det tager flere uger i levering.

Mvh Helle

Ps. Hvilke popcorn kan man bruge til sådan en maskine?

Fra : -V-

Dato : 21-01-04 17:56

Mette Nylander Sørup wrote:
> [...]
> unødigt fedt, vil jeg gerne poppe mine popcorn vha. varm luft. Hvor
> finder jeg en lille pocornmaskine til beskedent privat forbrug inden

Jeg har haft et par stykker af dem, dengang de var supersmarte.
Desværre er de smidt ud, ellers havde du kunnet få en.

Til gengæld kan du få én her: http://www.espressokaffe.dk/g3popper.htm

-V-

Fra : Soren Lindholt

Dato : 29-01-04 13:35

-V- <Diplomaten@snotmail.com> wrote in article
> Til gengæld kan du få én her: http://www.espressokaffe.dk/g3popper.htm

Der var den nemlig. Jeg havde en for mange år siden, fik den som gave.
Sjovt nok er der en lille skål til a smelte smør i , som skal hældes over
de færdige popkorn. Men det bliver de nok ikke fedtfattige af...

Søren

Fra : Morten Nielsen

Dato : 21-01-04 18:30

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mette
>
>Man kan ofte få dem i steder som Imerco samt af og til i spuermarkeder. Man
skal dog være opmærksom på, at de langt fra smager som de almindelige, men
sådan er det jo generelt med fedtfattige produkter :-/

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-04 18:31

Mette Nylander Sørup wrote:
> [...]
> poppe mine popcorn vha. varm luft. Hvor finder jeg en lille pocornmaskine
> til beskedent privat forbrug inden søndag i næste uge?

Hvad er unødigt fedt? Majsolie som du f.eks. kunne
riste dem i, er ikke at foragte.

/David

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-01-04 19:16

riste dem i, er ikke at foragte.<<

Hej David

Jeg undgår generelt fedt, da jeg er på kur .

Mvh.
Mette

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-04 20:07

Mette Nylander Sørup wrote:

> Jeg undgår generelt fedt, da jeg er på kur .

Fedt feder ikke. Men held og lykke.

http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=0007C5B6-7152-1DF6-9733809EC588EEDF

http://www.omegametoden.dk/

/David

Fra : Helle

Dato : 21-01-04 20:28

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Fedt feder ikke. Men held og lykke.

ALT feder hvis man spiser for meget af det

Mvh Helle

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-01-04 20:39

> Fedt feder ikke. Men held og lykke.

Hej David

Det er et spørgsmål, hvad der passer en. Det er ikke noget jeg gider
diskutere,

Mvh.
Mette

Fra : Helle

Dato : 21-01-04 21:11

> Hej David
>
> Det er et spørgsmål, hvad der passer en. Det er ikke noget jeg gider
> diskutere,

Næeh det er der vel heller ingen grund til - man skal spare dér hvor man
føler man har lyst til at spare når man er på kur. Nok om det

Mvh Helle

Fra : Thomas Krogh

Dato : 21-01-04 21:16

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

(...)

> Fedt feder ikke. Men held og lykke.

Jo, det gør det i allerhøjeste grad. Målt kalorie for kalorie (eller rettere
kilojoule for kilojoule) feder 1 Kcal fedt lige så meget som 1 Kcal
kulhydrat.

Der kan så være andre årsager til at man bør spise mere fedt (og protein),
men det er stadigt den samlede mængde indtagede energi vs den forbrugte
energi der er afgørende.

Og det står der sådan set også i SA's artikel.

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-04 23:40

Thomas Krogh wrote:

> Jo, det gør det i allerhøjeste grad. Målt kalorie for kalorie (eller rettere
> kilojoule for kilojoule) feder 1 Kcal fedt lige så meget som 1 Kcal
> kulhydrat.

Det er uinteressant hvor meget energi der er i
fedt. Det vigtige er hvordan kroppen opfører sig
når du spiser det. Kroppen er ikke en papkasse
hvor det gælder at hvis du hælder 1 liter fedt i
den, så er der en liter fedt nede i.

> Der kan så være andre årsager til at man bør spise mere fedt (og protein),
> men det er stadigt den samlede mængde indtagede energi vs den forbrugte
> energi der er afgørende.

Det er det, men hvor meget energi du forbruger
dvs. forbrænder, har også i høj grad noget at gøre
med den kost du spiser. Hvis du f.eks. er på
Atkins så kan du sagtens spise flere kalorier end
folk på en fedtfattig kost, og stadig tabe dig
mere end dem.

/David

Fra : Thomas Krogh

Dato : 22-01-04 00:01

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

(...)

> [...]
> fedt. Det vigtige er hvordan kroppen opfører sig
> når du spiser det. Kroppen er ikke en papkasse
> hvor det gælder at hvis du hælder 1 liter fedt i

Nej, og sådan er det heller ikke med kulhydrat, protein eller alkohol. Der
er en lang række faktorer der spiller ind. Men at fedt ikke skulle fede er
en and. Ikke engang Atkins påstår det.

(...)

> [...]
> med den kost du spiser. Hvis du f.eks. er på
> Atkins så kan du sagtens spise flere kalorier end
> folk på en fedtfattig kost, og stadig tabe dig

Måske. Det er - mildt sagt - ret omdiskuteret. Muligvis giver en høj procent
fedt og protein i kosten et lidt højere stofskifte, end det tilsvarende
antal Kcal i en ren (-ere) kulhydratkost, men det er næppe ret meget mere.
Måske giver det en anden og mere varig mæthedsfornemmelse, men effekten i
enhver diæt - inklusiv Atkins - er et mindre antal Kcal i kosten i forhold
til det man forbrænder.

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-01-04 19:51

Thomas Krogh wrote:

> Nej, og sådan er det heller ikke med kulhydrat, protein eller alkohol.

Ja, netop.

> Der
> er en lang række faktorer der spiller ind. Men at fedt ikke skulle fede er
> en and. Ikke engang Atkins påstår det.

At fedt ikke feder, i betydningen "fedt feder ligeså meget som vand", er
naturligvis noget vrøvl. Men det er ikke så enkelt at fedt bare er
usundt eller fedende "fordi", eller fordi det er ca. dobbelt så
energitæt som kulhydrat og protein. Så enkelt er det ikke. "Fedende"
betyder for de fleste mennesker at der sætter sig overskudsfedt på deres
krop, og det gør der ikke mere fordi du spiser fedt end fordi du spiser
kulhydrat eller protein.

> Måske.

Nej, ikke måske. Al den forskning der er lavet på området, er entydig.
Og det er ikke så lidt. Og den første forskning der viser det er så
gammel som 40 år.

> Det er - mildt sagt - ret omdiskuteret.

Det kan jeg ikke benægte. Men det bliver det ikke mindre rigtigt af. Jeg
holder mig nu til de videnskabelige resultater, ikke til holdninger. Jeg
har f.eks. hørt Arne Astrup sige at Atkins går ud på at spise mindre end
20 gram kulhydrat om dagen. Punktum. Når man hører den slags udtalelser,
og indser at han ikke engang har sat sig ind i hvad han snakker om, ikke
engang så meget som en hver lægmand kan gøre, så er det svært at tage
ham alvorligt.

> Muligvis giver en høj procent
> fedt og protein i kosten et lidt højere stofskifte, end det tilsvarende
> antal Kcal i en ren (-ere) kulhydratkost, men det er næppe ret meget mere.

Så enkelt er det ikke. Lad være med at gætte. Læs videnskaben på området.

> men effekten i
> enhver diæt - inklusiv Atkins - er et mindre antal Kcal i kosten i forhold
> til det man forbrænder.

Det er det.

/David

Fra : Thomas Krogh

Dato : 22-01-04 22:19

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

(...)

> [...]
> betyder for de fleste mennesker at der sætter sig overskudsfedt på deres
> krop, og det gør der ikke mere fordi du spiser fedt end fordi du spiser

Enig. Det afgørende er - efter hvad vi ved - kalorieindtagelsen. Der kan så
være andre grunde til at ændre/regulere procenterne af hhv. protein,
kulhydrat og fedt (og deres respektive undergrupper), men i sidste ende er
det kalorierne der er afgørende.

(...)

> Nej, ikke måske. Al den forskning der er lavet på området, er entydig.
> Og det er ikke så lidt. Og den første forskning der viser det er så
> gammel som 40 år.

Nej, den er bestemt *ikke* entydig. Tværtimod.

Hvis man søger i fagtidsskrifternes artikeldatabaser om f.eks. "atkins diet"
vil man se at denne kontrovers er een af de allermest diskuterede (og
omdiskuterede) emner i moderne klinisk ernæringsteori. Og det er bestemt
ikke alle der er specielt begejstrede for den. Se f.eks.:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14656042&dopt=Abstract

Men søg på pubmed eller een af de andre baser - mængde af diskussioner
omkring det er forbløffende.

(...)

> [...]
> og indser at han ikke engang har sat sig ind i hvad han snakker om, ikke
> engang så meget som en hver lægmand kan gøre, så er det svært at tage

Jeg vil bestemt ikke fremdrage AA som sandhedsvidne i denne sag. Men hvis du
kan vise mig een fagartikel der entydigt og uimodsagt konkludere det, så må
du meget gerne det.

(...)

> Så enkelt er det ikke. Lad være med at gætte. Læs videnskaben på området.

Har jeg gjort. Hvilke tidsskrifter henviser du til?

(...)

> Det er det.

Og det er sådan set hovedsagen. Om man tror på det ene eller det andet
(Atkins, Grapefrugtkuren, Arne Astrups sukkerteorier, eller een af de
talrige andre "interessante" kure i omløb), så er der en effekt - i form af
vægttab - hvis man forbrænder mere end man indtager.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 21-01-04 22:51

> riste dem i, er ikke at foragte.<<
>
> Hej David
>
> Jeg undgår generelt fedt, da jeg er på kur .

Hvorfor i alverden lader du så ikke vær' med at spise popcorn???
I øvrigt er popcornmaskiner da også noget energy-wasting pjat som
amerikanerne har prakket os på. Hvorfor i alverden kan man ikke bare bruge
en gryde...?

Bjarke

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 22-01-04 16:18

> Hvorfor i alverden lader du så ikke vær' med at spise popcorn???

Jamen det gør jeg skam heller ikke. Tænkte bare, at det kunne poppes uden
fedt.

> I øvrigt er popcornmaskiner da også noget energy-wasting pjat som
> amerikanerne har prakket os på. Hvorfor i alverden kan man ikke bare bruge
> en gryde...?

Det kræver fedt, som jeg ikke ønsker at indtage.

Mvh.
Mette, der faktisk indtil nu har haft succes med sin fedtforskrækkelse .

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-01-04 22:20

Mette Nylander Sørup wrote:
> Jamen det gør jeg skam heller ikke. Tænkte bare, at det kunne poppes
> uden fedt.
> Det kræver fedt, som jeg ikke ønsker at indtage.

Jamen - så skal du da slet ikke spise popcorn. Tørret majs indeholder over
4% fedt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-01-04 19:17

Mange tak for jeres input.... jeg kigger mig lidt omkring i diverse
isenkræmbutikker.

Mvh.
Mette, der glæder sig til superbowl

Fra : Gerner

Dato : 21-01-04 22:12

On Wed, 21 Jan 2004 19:17:23 +0100, "Mette Nylander Sørup"
<bio_freak1@hotmail.com> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>Mange tak for jeres input.... jeg kigger mig lidt omkring i diverse
>isenkræmbutikker.

Hvor meget fedt fra stegeolie afsættes på de færdige popcorn i % ?

Hvis du bruger 20 g. stegeolie og popper 200 g. popcorn.

--
Gerner
644WU/3011hrs

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 21-01-04 22:53

> [...]
> poppe mine popcorn vha. varm luft. Hvor finder jeg en lille pocornmaskine
> til beskedent privat forbrug inden søndag i næste uge?

Jeg er i chok! Jeg var ikke engang over at der fandtes noget så idiotisk som
en popcornmaskine...
Så kan jeg sgu' da bedre forstå, at vi her i Danmark ikke formår at nedsætte
vores CO2 udslip...

Bjarke

Fra : Soren Lindholt

Dato : 29-01-04 13:33

Bjarke Bundgaard <bjarkeb@SLETemail.dk> wrote in article
> [...]
som
> en popcornmaskine...
> Så kan jeg sgu' da bedre forstå, at vi her i Danmark ikke formår at

Har du aldrig været på festival eller i biografen hvor der står
popkornmaskiner og dunster ??
Men det er nok husholdningsmaskinen du forskrækkes over.
Jeg vil tro den bruger mindre energi på at poppe en ladning popkorn end at
varme både komfur og gryde op. Ligesom en elkedel regnes for elbesparende i
forhold til komfurkedel. Levetidsanalyser kan selvfølgelig trækkes ind, men
lad nu det ligge.
I øvrigt kan de bl.a købes her, og så kan den endda også bruges til at
riste kaffe med:
http://www.espressokaffe.dk/ristere.htm

mvh Søren

Fra : Mogens

Dato : 22-01-04 00:30

Måske OT, men alligevel

Popcorn laves let i en gryde, hæld en skvat raps eller majsolie i bunden af
gryden, en håndfuld løse popcorn smides i, så bunden dækkes og låg med
ventilation på. Tænd komfuret på middelvarme og vent...... Der skal hverken
rystes eller kigges, bare vent. Efter nogen tid begynder det at poppe, når
popningen ophører, dvs der er et par sekunder mellem poppene er popcornene
færdige.

Mange vælger istedet fuld varme og må derfor ryste gryden ofte og risikerer
alligevel brændte popcorn.

En anden måde er 2 metaldørslag som sættes sammen som en kugle, og fæstes på
en pind. Løse popcorn i kuglen og ind over et glødebål. Der skal rystes
meget forsigtigt hele tiden. Når først popningen går igang går det meget
hurtigt.

mvh
Mogens

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 22-01-04 09:37

Mogens wrote:
> [...]
> begynder det at poppe, når popningen ophører, dvs der er et par
> sekunder mellem poppene er popcornene færdige.

Den må jeg prøve...det lyder praktisk. Har altid været i den tro at der
skulle fuld kraft på.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 22-01-04 11:58

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:EYLPb.77026$jf4.4961659@news000.worldonline.dk...

> Den må jeg prøve...det lyder praktisk. Har altid været i den tro at der
> skulle fuld kraft på.

En mikrobølgeovn er også meget velegnet til popcorn. Man kan købe
portionsposer til popcorn i mikrobølgeovnen.

Lisbeth

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-01-04 12:13

Jan & Lisbeth wrote:

> En mikrobølgeovn er også meget velegnet til popcorn. Man kan købe
> portionsposer til popcorn i mikrobølgeovnen.

Hvor majskornene bliver stegt i livsfarligt
transfedt i posen. Jeg vil anbefale at man bare
laver dem i en gryde, med billigt majsolie.

/David

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 22-01-04 21:57

Man kan skam også bare vælge at smide en lille sjant vand i en skål og alm.
popcorn og så i microen, smager ganske fint og så kan det vist ikke blive
sundere.

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-01-04 22:00

Daniel W Johansen wrote:
> Man kan skam også bare vælge at smide en lille sjant vand i en skål og alm.
> popcorn og så i microen, smager ganske fint og så kan det vist ikke blive
> sundere.

Jo, man kan stege dem i majsolie.

/David

Fra : Q

Dato : 23-01-04 04:04

> Hvor majskornene bliver stegt i livsfarligt
> transfedt i posen. Jeg vil anbefale at man bare
> laver dem i en gryde, med billigt majsolie.

OK, nu kender jeg godt dit forhold til hærdede fedtstoffer, men vil du ikke
lige komme med bare et eksempel på dødsfald direkte sat i forbindelse med
transfedt.... Din udtalelse lugter lidt af Ekstrabladet ..

Udover dette kunne jeg ikke forestille mig at produktet ville være på det
danske marked hvis indtagelse af den slags popcorn kan sammelignes med at
indtage arsenik... Nu er jeg ikke den der har fulgt mest med i det hysteri
( og ja, det mener jeg det er ) omkring transfedtsyrer i fødevarer.. Men jeg
kunne da ikke forestille mig at man spiller russisk roulette ved at æde en
pose popcorn engang i mellem..

Alternativt kunne du måske nævne at der har været noget snak om at den type
fedtstof der bliver brugt til Nuke-corn måske ikke er det sundeste, men at
bruge ordet "livsfarligt" er måske lige voldsomt nok

/peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-01-04 04:01

Q wrote:

> OK, nu kender jeg godt dit forhold til hærdede fedtstoffer, men vil du ikke
> lige komme med bare et eksempel på dødsfald direkte sat i forbindelse med
> transfedt.... Din udtalelse lugter lidt af Ekstrabladet ..

Du læste en masse af den eksisternde dokumentation efter vi "snakkede"
om det sidst, ikke?

Der findes ikke nogen medicinsk uddannet person som tvivler på om
transfedt er skadeligt. Det er påvist adskillige gange. Det skorter ikke
på dokumentation, det er bare om at læse den. I den medicinske verden er
der mange ting der er op til diskussion, f.eks. hvordan man slanker sig
etc. Men du finder ikke nogen der ikke mener at transfedt er skadeligt.
Du har kaldt det "Ekstra Bladet" før, og hvis du mener at al den
forskning der har været på området og den resulterende dokumentation er
"Ekstra Bladet", så værsågod. Jeg vil gerne diskutere ting som ikke er
fast viden. Men jeg gider ikke diskutere om 2+2=4 eller om transfedt er
skadeligt. Ingen der ved noget om emnet er uenige. Alle fra Astrup til
Atkins ved at det er skadeligt.

/David

Fra : Dorte Klerke

Dato : 23-01-04 23:30

> [...]
> poppe mine popcorn vha. varm luft. Hvor finder jeg en lille pocornmaskine
> til beskedent privat forbrug inden søndag i næste uge?

Hej Mette
Man kan også få en i br mener jeg, i hvert fald i legetøjsforretninger, de
er vist ikke så dyre, og virker sikkert lige så godt. :)

Dorte