Ekstra RAM og airport-kort til iBook
Fra : J. Fragemann

Dato : 21-01-04 13:36

Hej gruppe

Jeg har en hvid 800MHz G3 iBook (128MB/30GB/CD-RW) fra december 2002.
128MB virker som alt for lidt, da jeg kører MacOS X 10.3.2, og da jeg
også gerne vil kunne køre Adobe Creative Suite (photoshop m.v.).

Jeg håber nogen kan svare på det her:

1. Vil 256 MB ekstra RAM (dvs. 384MB i stedet for 128MB) give en
mærkbar forbedring i MacOS X og Photoshops ydelse? Vil det være
mærkbart lettere at have flere programmer åbent samtidigt? (Jeg har
som regel entourage kørende i baggrunden...)

2. Kan det betale sig i ydelse, at købe 512MB i stedet for 256MB?

3. Hvor fås den billigste RAM til iBook?!

Jeg har også overvejet at købe et Airport-kort til min iBook. Hvad
koster disse, er der flere modeller, og hvad skal man være særligt
opmærksom på?

Jeg går ud fra at Airport er kompatibelt med min ZyXEL ZyAIR B-2000
trådløse router?? (IEEE 802.11b)

Mvh Jørgen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-01-04 14:23

In article <d9fe5cb4.0401210436.37710730@posting.google.com>, J. Fragemann wrote:
> [...]
> mærkbart lettere at have flere programmer åbent samtidigt? (Jeg har
> som regel entourage kørende i baggrunden...)

ja forsa.... men fyld den dog op til hel 640 MB (en 512MB klods)

> 2. Kan det betale sig i ydelse, at købe 512MB i stedet for 256MB?

ja, det vil jeg mene

> 3. Hvor fås den billigste RAM til iBook?!

www.edbpriser.dk

JonB

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 14:27

"J. Fragemann" skrev 21.01.2004 13:36:

> [...]
> mærkbart lettere at have flere programmer åbent samtidigt? (Jeg har
> som regel entourage kørende i baggrunden...)

JA! Kan du overhovedet starte med 128 MB?

> 2. Kan det betale sig i ydelse, at købe 512MB i stedet for 256MB?

JA! Du vil se meget mindre til det lille bolsjefarvede hjul. Mere RAM kan
næsten altid betale sig.

> 3. Hvor fås den billigste RAM til iBook?!

Det ved jeg ikke. Alle andre steder end Apple Store, som er meget dyre med
RAM.

> Jeg har også overvejet at købe et Airport-kort til min iBook. Hvad
> koster disse, er der flere modeller, og hvad skal man være særligt
> opmærksom på?

Der er to modeller. AiPort og AirPort Extreme. I din iBook skal du bruge et
almindeligt AirPort-kort. Det koster 729,- på Apple Store, så prisen afviger
ikke meget fra det.

> Jeg går ud fra at Airport er kompatibelt med min ZyXEL ZyAIR B-2000
> trådløse router?? (IEEE 802.11b)

Jeps. Ingen problemer. Har selv afprøvet den kombination, både med alm.
AirPort-kort og AirPort Extreme.

God fornøjelse!

/kristian

Fra : J. Fragemann

Dato : 22-01-04 07:26

Tak for svarene!

Ja, den kan sagtens starte MacOS X 10.3.2, og det går også ok sålænge
man kun bruger de indbyggede applikationer Ellers skal man være
meget tålmodig (bolchefarvet hjul)

MVH