/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Dual CPU contra Single CPU?
Fra : Thomas (8260)


Dato : 21-01-04 12:35

Hejsa.

Som udslag af min tidligere tråd:

Er der problemer med Apple's dual cpu'er ?
Jeg tænker her på udnyttelsen af dem. I pc-verdenen er dual-cpu vist
ikke noget at råbe hurra for, da programmerne skal skrives specielt til
dual udnyttelse.

Vinder man noget nævneværdigt med en dual cpu?

Hvad med spil?
Hvis de eks. kræver en 800 mhz G4, har man så netop opfyldt kravet med
en dual 800, eller har man faktisk et "kraftoverskud"?



Tak

Thomas


 
 
Terje Rydland (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 21-01-04 12:51

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> Hejsa.
>
> Som udslag af min tidligere tråd:
>
> Er der problemer med Apple's dual cpu'er ?
> Jeg tænker her på udnyttelsen af dem. I pc-verdenen er dual-cpu vist
> ikke noget at råbe hurra for, da programmerne skal skrives specielt til
> dual udnyttelse.

MacOS X er veldig flink til å utnytte dual-prosessorer. MacOS X fordeler
tråder i programmene etter hvor opptatt prosessorene er, men det
forutsetter at programmene er trådet. Det er ikke alle program som er
det. Hvis programmene ikke er trådet vil de bare kjøre på en prosessor,
men MacOS X vil fordele programmene til den minst opptatte prosessoren.
Hvis du f.eks. kjører et ikke-trådet program som bruker mye CPU og du
starter et annet program vil MacOS X kjøre dette nye programmet på den
prosessoren som har minst å gjøre.

> Vinder man noget nævneværdigt med en dual cpu?

Ja, i Macverdenen gjør man det.

> Hvad med spil?
> Hvis de eks. kræver en 800 mhz G4, har man så netop opfyldt kravet med
> en dual 800, eller har man faktisk et "kraftoverskud"?

Spill er generelt ikke trådet, så der oppnår man antagelig ikke så mye.
Vanligvis kjører man jo ikke noen andre program samtidig med at man
kjører et spill (eller - man kan jo spille et spill på den ene
prosessoren mens Photoshop rendrer en stpr jobb på den andre i
bakgrunnen), så der er det ikke mye å tjene.

Terje

Thomas (8260) (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas (8260)


Dato : 21-01-04 13:23

Jeg takker!



Thomas


Morten (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 22-01-04 03:47

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Spill er generelt ikke trådet, så der oppnår man antagelig ikke så mye.

ganske vist er de sjældent threadet, men tilgængæld er de fleste tunge
OSX spil kompileret til SMP, hvilket betyder at man udnytter begge
CPU'er fuldt.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

David Blangstrup (22-01-2004)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 22-01-04 12:53

On Thu, 22 Jan 2004 03:46:58 +0100, Morten wrote
(in article <26q3e1-mv8.ln1@reippuert.dk>):

> Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:
>
>> Spill er generelt ikke trådet, så der oppnår man antagelig ikke så mye.
>
> ganske vist er de sjældent threadet, men tilgængæld er de fleste tunge
> OSX spil kompileret til SMP, hvilket betyder at man udnytter begge
> CPU'er fuldt.
>
>

Morten, altså, nu snakker du Andeby'sk igen. Det lyder interessant, hvad du
fortæller, men hvad lige med at forklare SMP (Spil Med Penge? - Spil Med
Parvenuer? )

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende
http://blangstrup.org



Preben Bødker Nielse~ (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 22-01-04 15:04

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:
> > ganske vist er de sjældent threadet, men tilgængæld er de fleste tunge
> > OSX spil kompileret til SMP, hvilket betyder at man udnytter begge
> > CPU'er fuldt.
>
> Morten, altså, nu snakker du Andeby'sk igen. Det lyder interessant, hvad du
> fortæller, men hvad lige med at forklare SMP (Spil Med Penge? - Spil Med
> Parvenuer? )

Symmetric MultiProcessing.
Programmet/Spillet udnytter begge proccessorer.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Morten (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 22-01-04 17:21

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Morten, altså, nu snakker du Andeby'sk igen. Det lyder interessant, hvad du
> fortæller, men hvad lige med at forklare SMP (Spil Med Penge? - Spil Med
> Parvenuer? )

SMP = Symetric Multi Processing - flere CPU'er kan afvikle én og samme
tråd. dvs at 2*500Mhz bliver til ægte 1000MHz.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Jon Bendtsen (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 22-01-04 23:07

In article <qs95e1-fa1.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:
> David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:
>
>> Morten, altså, nu snakker du Andeby'sk igen. Det lyder interessant, hvad du
>> fortæller, men hvad lige med at forklare SMP (Spil Med Penge? - Spil Med
>> Parvenuer? )
>
> SMP = Symetric Multi Processing - flere CPU'er kan afvikle én og samme
> tråd. dvs at 2*500Mhz bliver til ægte 1000MHz.

Nej, det er liiiige optimistisk nok, og de kan ikke afvikle samme tråd
på samme tid. Men programmer bestående af flere tråde kan afvikles på
begge cpu'er, forudsat at de ikke skal snakke sammen.



JonB

Jon Bendtsen (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 22-01-04 23:06

In article <26q3e1-mv8.ln1@reippuert.dk>, Morten wrote:
> Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:
>
>> Spill er generelt ikke trådet, så der oppnår man antagelig ikke så mye.
>
> ganske vist er de sjældent threadet, men tilgængæld er de fleste tunge
> OSX spil kompileret til SMP, hvilket betyder at man udnytter begge
> CPU'er fuldt.

så er de netop også trådet. Eller kører 2 processer.



JonB

Thomas Bjorn Anderse~ (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 22-01-04 22:54

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:
>
>> Morten, altså, nu snakker du Andeby'sk igen. Det lyder interessant, hvad du
>> fortæller, men hvad lige med at forklare SMP (Spil Med Penge? - Spil Med
>> Parvenuer? )
>
> SMP = Symetric Multi Processing - flere CPU'er kan afvikle én og samme
> tråd. dvs at 2*500Mhz bliver til ægte 1000MHz.

Nixen du, SMP betyder at CPU'erne er symmetriske, hvilket vil sige, at
de er ens og har samme "syn" på resten af maskinen, dvs. samme RAM,
samme PCI bus osv. Den nye gameboy har f.eks. to forskellige CPU'ere,
så den er ikke en SMP maskine, men derimod en MP maskine.

To CPU'ere kan aldrig afvikle samme tråd, resultatet vil i bedste fald
kunne beskrives som "udefineret". Til gengæld kan du måske være
heldig, at din beregningstunge tråd bliver "bundet" til en CPU, og
derfor ikke bliver swappet ud, mens resten af systemets tråde bliver
afviklet af den anden CPU.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Henrik Münster (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 23-01-04 06:52

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Nixen du, SMP betyder at CPU'erne er symmetriske, hvilket vil sige, at
> de er ens og har samme "syn" på resten af maskinen, dvs. samme RAM,
> samme PCI bus osv. Den nye gameboy har f.eks. to forskellige CPU'ere,
> så den er ikke en SMP maskine, men derimod en MP maskine.

Den nye Gameboy?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-01-04 09:31

Thomas Bjorn Andersen wrote:

>>SMP = Symetric Multi Processing - flere CPU'er kan afvikle én og samme
>>tråd. dvs at 2*500Mhz bliver til ægte 1000MHz.
>
>
> Nixen du, SMP betyder at CPU'erne er symmetriske, hvilket vil sige, at
> de er ens og har samme "syn" på resten af maskinen, dvs. samme RAM,
> samme PCI bus osv.

Du havde vist underforstået et "samtidig" :) Tråden kan da fint
afvikles på en af de X CPU'er der er i maskinen.

Under Unix bruger man begrebet "runqueue" som betegner den kø af
programmer der er klar til at bruge CPU-tid. Når et program så får lov
til at køre på CPU'en, bruger det enten sin tidsportion til ende, eller
skal vente på noget andet (fx at disken får leveret data), og ryger så
enten bagom i runqueuen eller i en anden kø.

Ved SMP er der flere CPU'er som kan "tage fra" i runqueuen, og derfor
fordele belastningen. Gode systemer er opmærksomme på at det er "tungt"
at flytte en process til en anden CPU (da fx CPU'ens cache ikke følger
med) og gør derfor kun dette hvis det er nødvendigt. Rigtigt gode
systemer skalerer, således at hvis der er 128 processorer kan der
afvikles 128 gange så mange programmer. Det skulle Solaris fx kunne.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"


Thomas Bjorn Anderse~ (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 23-01-04 08:34

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:
>
>> Nixen du, SMP betyder at CPU'erne er symmetriske, hvilket vil sige, at
>> de er ens og har samme "syn" på resten af maskinen, dvs. samme RAM,
>> samme PCI bus osv. Den nye gameboy har f.eks. to forskellige CPU'ere,
>> så den er ikke en SMP maskine, men derimod en MP maskine.
>
> Den nye Gameboy?

Ja, man tror næsten ikke på det:
http://www.1up.com/article2/0,4364,1454490,00.asp

Udover to cpu'ere får den åbenbart også to skærme.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Henrik Münster (24-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-01-04 18:38

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
>
> > Den nye Gameboy?
>
> Ja, man tror næsten ikke på det:
> http://www.1up.com/article2/0,4364,1454490,00.asp
>
> Udover to cpu'ere får den åbenbart også to skærme.

Fedt nok! Så kan mine to drenge dele én.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408896
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste