Cuba og Jamaica
Fra : Niels Hansen

Dato : 20-01-04 21:59

Hej forum
Min kæreste og jeg påtænker en tur til Cuba og Jamaica í den kommende
sommerferie.
Vi ønsker info omkring prisniveauet på gæstehuse/hoteller og "det at spise
ude".
Med andre ord: Er disse to lande overhovedet gearet til folk, som ønsker at
rejse på lavbudget. (ikke nødvendigvis så billigt som eks. Indien).
Har surfet en del efter ovennævnte oplysninger, men med det som man finder,
er det ret svært at danne sig et indtryk.

På forhånd tak

Niels Hansen

Fra : Jan Andreasen

Dato : 20-01-04 23:12

Jeg har hørt, at Jamica er et dårligt sted. Man kan risikere at blive rullet
(væsentlig større risiko her end andre steder). Hvis du lægger mærke til
det, er der ikke mange rejsebureauer, der har dette rejsemål pga. ovennævnte
risiko.

Til gengæld kan Cuba på det kraftigste anbefales. Er netop selv kommet hjem
fra ferie derover.

Mvh Jan Andreasen

Fra : Morgan Jones

Dato : 21-01-04 12:06

> Min kæreste og jeg påtænker en tur til Cuba og Jamaica í den kommende
> sommerferie.

Jamaica har et rimeligt dårligt rygte. SNup noget andet i Caribien. F.eks.
Caymans eller de vestindiske øer.

Morgan

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 23-01-04 16:54

Jeg var i Jamaica februar 2002, og havde nok lidt af de romantiske reagae
maaan forestillinger.

Turisme i Jamaica foregår for langt størstedelen af de besøgende i lukkede
all-inclusive resorts, som specielt er populære blandt amerikanere. Her
kommer man ikke uden for resortets mure uden at være pakket ind i guider,
som passer på en. Man er der bare for solferiens skyld. Hvis det er det man
er ude efter vil jeg tro Jamaica er et udemærket feriested.

Backpacking/Independent tourism kører på et meget lavt blus i Jamaica. Der
var få, fortrinsvis europæere der havde forvildet sig til øen (mig selv
inkl.) for at bo ude i "det rigtige" samfund. Mulighederne for overnatning
er dog ikke særligt gode og det er rimeligt dyrt.
Sikkerhedsmæssigt ville jeg nok ikke tage børn med på en ikke-resort ferie
på Jamaica, jeg havde dog ingen dårlige oplevelser udover almindeligt
småsnyderi.
Jamaicanerne ryger hash som vi drikker øl, og det er nok medvirkende til at
de Jamaicanske mænd er de mest dovne jeg nogensinde har set. Den smule der
fungerer på Jamaica virker tilsyneladende pga. kvindernes initiativer til at
tjene penge til dagen og vejen med deres mange børn. Familiemønstret på
Jamica er meget anderledes det man er vant til, jeg kunne fortælle meget
mere, men til sagen. Jamaica er et vanskeligt rejsemål for den uafhængige
rejsende.

Jeg var med min kæreste i Den Dominikanske Republik og Haiti i sommers. Tag
ALDRIG - gentager ALDRIG til Haiti. De folk der bor der er de mest
tyvagtige, uærlige, skruppelløse, racistiske, umoralske døgenigter jeg har
mødt i de 30+ lande jeg har besøgt! Landet er så underudviklet og korrupt at
den mindste aktivitet fra hvide mennesker udvikler sig til et mareridt af
folk, der alle vil have 500$ for en eller anden inderligt unødvendig
service. Nogen gange gider de ikke engang finde på en grund, de vil bare
have 500$ - og de bliver ved. Når man endeligt SKAL købe noget som hvid, så
tager det mindst 10min. at forhandle prisen ned. Undervejs skal man være
sikker på at de beløb man snakker er i samme valuta og samme enhed. Når man
endeligt har betalt skal man ikke være sikker på at få hvad man betalte for,
og begrebet byttepenge forveksles konsekvent med begrebet drikkepenge.
Transport består af gule, amerikanske SCHOOL BUS's fra 60'erne som kører
henover de voldsomt hullede støvende streger i landskabet, som de kalder
veje. På vejene så vi døde, fluebefængte kør, og snakkede med en japaner,
som havde set døde mennesker ligge i gaden. Haitis regerings latterlige krav
til Frankrig på 21,7 mia.US$, som kommer nu 200 år efter kolonialiseringen
ophørte siger alt om deres tankegang: Hvide mennesker bruges til at suge
penge ud af - intet andet. Undgå Haiti for enhver pris.

Den Dominikanske Republik var meget bedre. Især er det godt og billigt oppe
på nordkysten nær Sosua. Der er også gode muligheder for dykning og
spændende boattrips i mangroveskov fra Samaná-halvøen.

God tur!
- Rune

Fra : Ronni

Dato : 05-02-04 20:38

> [...]
> Har surfet en del efter ovennævnte oplysninger, men med det som man
finder,
> er det ret svært at danne sig et indtryk.

Jeg har selv boet på Cuba i ½ år og kan varmt anbefale det! Det er den
fedeste stemning der er og alle folk er glade og imødekommende. Istedet for
at bo på hotel, vil jeg foreslå at bo hos private. De steder man kan
indkvartere sig privat hedder "Casas particulares". Man kan bo der for
mellem 10 og 30 dollars pr. nat, men er man der i længere tid, f.eks. 14
dage - 1 måned, kan man sagtens få prisen betydeligt ned. Man kan sagtens
spise billigt. Det gælder bare om at finde de rigtige steder. F.eks kostede
en pizza med tomat og ost 5 cubanske pesos (Der går 20 pesos på 1 dollar) og
de smager vidunderligt. Man kan også gå ind på en "paladar", der også er et
sted man kan spise billigt. Men husk at aftale prisen, for er man turist, så
prøver de at få jer til at betale mere og i dollars. Veksl penge på det
"sorte marked". Det at turister ikke kan få fat i pesos er en skrøne!!!