Costa Rica
Fra : Stig Nordskov Nielse~

Dato : 20-01-04 21:19

Hey NG

Er der nogen herinde der har erfaring med Costa Rica.

Jeg overvejer en guidet færdigpakket 2 ugers tur og så en uge efterfølgende
for mig selv.

Men hvad SKAL man se og hvad SKAL man gøre i den uge for sig selv.

Er det Stillehavskysten eller den Caribiske kyst man skal slappe af ved,
hvis man vil snorkle og samtidig have mulighed for at gå i regnskoven om
eftermiddagen.

Alle inputs modtages gerne

Stig

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-01-04 21:55

"Stig Nordskov Nielsen" <nordskov@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen herinde der har erfaring med Costa Rica.
Jeg var Costa Rica i en 4 måneders tid for et par år siden og var meget
begejstret for landet.

> Jeg overvejer en guidet færdigpakket 2 ugers tur og så en uge
efterfølgende
> for mig selv.
>
> Men hvad SKAL man se og hvad SKAL man gøre i den uge for sig selv.
Hvad kunne du tænke dig? :) Costa Rica har mange muligheder. Først og
fremmest er der er masser og atter masser af muligheder for flotte
naturoplevelser, men med en guidet tur kommer du jo nok rundt til et par
highlights. Jeg holdt mig generelt fra de turistede områder, så dem kender
jeg ikke rigtigt noget til, men et par forslag kunne være at besøge den
aktive vulkan, Arenal, at bestige Costa Ricas højeste bjerg Chirripo på små
4000m, besøge nogle af de utallige naturparker som tågeregnskoven i
Monteverde eller den store Corcovado, flade ud i et hippie-hangout på den
caribiske kyst eller noget helt femte.

Jeg arbejdede et stykke tid i på et lille projekt i udkanten af Corcovado
nationalparken på Osa halvøen og det var en stor oplevelse at bo og arbejde
i regnskoven. Jeg opholdt mig også et stykke tid på Nicoya halvøen. For en
tid i en landsby uden skyggen af udlændinge og senere ude ved kysten, hvor
der var lagt an til turisme - der var bare ikke rigtigt nogen mens jeg var
der. Jeg brugte en måneds tid på et andet projekt på den Caribiske kyst helt
nede ved grænsen til Panama. Stemningen var mere tilbagelænet her end på de
steder jeg var på Stillehavskysten. Af uransagelige årsager syntes jeg også
godt om San Jose selvom der ikke er ret meget at se og det generelt er
grimt. Det tager lige lidt tid at falde til der, så når du kun har en uge
ville jeg holde mig fra såvel San Jose som hele Central Valley-området
udenom.

Mvh.
Jacob

Fra : Stig Nordskov Nielse~

Dato : 21-01-04 00:05

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message

> [...]
> fremmest er der er masser og atter masser af muligheder for flotte
> naturoplevelser, men med en guidet tur kommer du jo nok rundt til et par

Ja jeg kunne tænke mig masser af natur og så afslapning ved en smuk
strand/regnskov den sidste uge hvor jeg kunne snorkle og kigger på dyrelivet
i skoven.

Har tænkt mig at rejse med det engelske selskab Exodus og de kommer godt
rundt på de 15 dage (Tortuguero N. P, Arenal Volcano,Tilaran Mountain
Range,Santa Elena Cloud Forest Reserve, Manuel Antonio, Golfito)

Kort og godt tror jeg bare at ren afslapning i "Bounty-agtige" landskaber
vil være det ideelle i den sidste uge.
Så er det evt. Manuel Antonio eller er der andre bud ?

Stig

Fra : jacob nielsen

Dato : 21-01-04 01:01

> Kort og godt tror jeg bare at ren afslapning i "Bounty-agtige" landskaber
> vil være det ideelle i den sidste uge.
> Så er det evt. Manuel Antonio eller er der andre bud ?

Manuel Antonio vil helt sikkert være et godt bud så. Der er både regnskov og
strand inden for rækkevidde og der er typisk mange mennesker i området med
det forøgede udbud af aktiviteter det medfører. Jeg fik aldrig selv nolret
mig derned, men jeg kender et par stykker, der arbejdede på et dyre
rehabiliteringscenter mellem Manuel Antonio og Quepos, og de levede vist det
glade driverliv på stranden, når de ikke lige arbejdede. Jeg oplevede til
gengæld Jaco, der ligger længere oppe ad kysten, i påskedagene, hvilket var
en meget sjov oplevelse, da der var stuvende fuldt af costa ricanere og
forholdsvis få udlændinge.

Mvh.
Jacob

Fra : Lars Ehlers

Dato : 20-01-04 22:05

On Tue, 20 Jan 2004 21:19:05 +0100, "Stig Nordskov Nielsen"
<nordskov@hotmail.com> wrote:

>Men hvad SKAL man se og hvad SKAL man gøre i den uge for sig selv.

Indeholder de to "færdigpakkede" uger muligheder for udflugter, så er
det nok værd at tage imod tilbuddet, da det kan være dyrere at
arrangere tingene selv.

Den største seværdighed i Costa Rica er den fantastiske natur. Sørg
for at se nogle af vulkanerne (Arenal er et godt bud), og oplev
regnskoven. Der er mange aktivitetsmuligheder, f.eks. kanoture,
hiking, ridning i regnskoven, badning, osv.

>Er det Stillehavskysten eller den Caribiske kyst man skal slappe af ved,
>hvis man vil snorkle og samtidig have mulighed for at gå i regnskoven om
>eftermiddagen.

Jeg har ikke oplevet den caribiske kyst, men jeg går ud fra, at den
mulighed findes begge steder. Efter sigende er der lidt mere fugtigt
varmt på den caribiske side, det er knap så slemt på stillehavssiden.
Og knapt så mange insekter.

Hvis du besøger nationalparken Manuel Antonio kan du sagtens snorkle
og opleve regnskoven uden at skulle bevæge dig ret langt. Der går en
tange ud til en halvø, og der er pragtfulde strande på begge sider.
Selve parken har et væld af vandrestier, man kan nemt bruge flere dage
der!

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang