CSS vs Skalerbart webdesign
Fra : Anders

Dato : 20-01-04 21:23

Det kan godt være, det er mig...

...men når man laver Positionering af elementer, bruger man px.

Hvis man skal lave Skalerbart webdesign, skal det skrives i %

Går ideen så ikke lidt af?!

Håber I forstår hvad jeg mener.

Med venlig hilsen

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-01-04 21:29

"Anders" <harvester@tdcadsl.dk> wrote in message
> Det kan godt være, det er mig...
>
> ..men når man laver Positionering af elementer, bruger man px.
>
> Hvis man skal lave Skalerbart webdesign, skal det skrives i %

Du kan f.eks. bruge : font-size=small i din CSS-fil, så kan du skalere, som
du vil.

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-01-04 21:32

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
> Du kan f.eks. bruge : font-size=small i din CSS-fil, så kan du skalere,
som
> du vil.

Det skulle så være: font-size:small

mvh
Preben

Fra : Anders

Dato : 20-01-04 21:36

>Du kan f.eks. bruge : font-size=small i din CSS-fil, så kan du skalere, som
> du vil.
>Hej Preben. Gider du ikke gi' et lille eksempel, så jeg forstår det lidt
bedre

MVH

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-01-04 21:43

> bedre

Jeg har muligvis misforstået dig. Jeg troede, du talte om at skalere tekst.
Hvis du vil få siden til at tilpasse sig forskellige skærme, kan du f.eks
skrive <td width="100%">, men det gør du i HTML, ikke i din CSS-fil. Jeg
ved ikke om det kan gøres i CSS.

mvh
Preben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-04 00:15

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev

> Hvis du vil få siden til at tilpasse sig forskellige skærme, kan du f.eks
> skrive <td width="100%">, men det gør du i HTML, ikke i din CSS-fil. Jeg
> ved ikke om det kan gøres i CSS.

td{
width:XX%
}

Sæt selv det ønskede tal ind.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-01-04 21:59

Anders skrev:

> Det kan godt være, det er mig...
>
> ..men når man laver Positionering af elementer, bruger man px.

Hvorfor det?
position:absolute; left: 20%;

er efter min bedste overbevisning helt legalt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Anders

Dato : 20-01-04 22:11

> Hvorfor det?
> position:absolute; left: 20%;

> er efter min bedste overbevisning helt legalt.

jojo, men det er vel ikke lige så præcist som px?!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 23:25

Anders skrev:

> jojo, men det er vel ikke lige så præcist som px?!

Jo - det er præcist 20% af den tilgængelige bredde. Det er lige så
præcist som 20px - forskellen er blot at procent er en relativ
enhed mens pixel er en absolut enhed.

Hvis jeg vil lave en boks der fylder 80% af sidens bredde, kan jeg
gøre det helt præcist med procent - og det kan ikke gøres med pixel
(uden samtidig at lægge bånd på de ydre rammer). Omvendt kan en
procentangivelse selvfølgelig heller ikke erstatte en
pixelangivelse.

> jojo, men det er vel ikke lige så præcist som px?!

Deja-vu?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 22:59

Anders skrev:

> ..men når man laver Positionering af elementer, bruger man px.

Positionering bruges ofte sammen med absolutte enheder - men det er
ikke et krav.

> Hvis man skal lave Skalerbart webdesign, skal det skrives i %

Man kan også helt undlade at definere størrelser - så skalerer det
også fint.

> Går ideen så ikke lidt af?!

Det at en side kan skalere til forskellige opløsninger, betyder
ikke nødvendigvis at samtlige elementer på siden tilpasser sig. Se
fx opbygningen af html.dk - her er yderspalterne i fast bredde mens
midterspalter tager resten af bredden. Det er en ganske alvendelig
tilgangsvinkel - i de fleste tilfælde vil det ikke se godt ud hvis
fx en menu-spalte optager 20 % af en side uanset hvor bred siden
er.

Man kan også lave sider der kun skalerer den ene vej (typisk med
fast bredde, men variabel højde). Det bryder med princippet om at
man ikke må fastlåse de ydre rammer for en side, men det kan være
en løsning hvis man ikke kan få siden til at skalere helt frit. De
fleste sider vil under alle omstændigheder have en grænse for hvor
smal siden kan være for at man kan se den ordentligt.

Hvis vi igen tager udgagspunkt i html.dk er den grænse omkring
550px (på min skærm) - kommer man længere ned, bliver
indholdspalten næsten umulig at læse. Omvendt kan meget store
sidebredder også være et problem. Hvis indholdsspalten bliver så
bred at øjnene ikke kan finde fra slutningen af én linje til
begyndelsen af den næste, er sidebredden for stor. I praksis er det
ikke noget stort problem - de fleste kan sagtens finde ud af at
gøre deres browservindue mindre eller større hvis det er
nødvendigt. Jeg nævner det fordi man skal tænke fornuftigt når man
vil lave skalerbare sider.

En side skal helst kunne ses fornuftigt i et maksimeret
browservindue på en 800x600-skærm - det vil sige at den største
minimumsbredde man kan kræve er 750-780px. I den anden ende bør en
side rimeligt kunne udnytte en maksimeret browser i 1280x1024. Jeg
mener ikke at der er grund til at tænke voldsomt over hvordan en
side ser ud i en maksimeret browser i 1600x1200-opløsning. Folk der
bruger denne opløsning vil næppe have meget gavn af en browser der
fylder det hele.

Der kan være en vis ræson i at sætte grænser for bredden af en
side, men højden bør altid være flydende. Det er meget irriterende
at se på en side der kun udnytter 60 % af den højde der er til
rådighed i et browservindue - og samtidig lægger scrollbar ind for
at man kan se den skjulte del af siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders