Tilslutte fjernsyn
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-01-04 20:42

Hej NG!

Jeg sidder nu og prøver at få tilsluttet min PB15" alu madkasse til
fjernsynet. Selvfølgelig for at kunne se noget DVD.

Følgende ekstraordinærer hardware er jeg i besiddelse af:

- Et stik (scart?) som er fladt og har en mængde ben. Der står
reciever på den. Den kan sættes ind bag fjernsynet i et hund-stik.

- Ovennævnte stik har tre indgange: En gul, en rød og en hvid. Jeg
antager følgende: Gul = billedsignal, rød = lyd_1 og hvid = lyd_2 (kan
ikke huske hvad der er højre og venstre kanal).

- Jeg har selvfølgelig også ledninger i disse farver.

- Disse plugger jeg ind i den bærbare. Lyd ind i lyd-udgangen, og den
gulde ind i den hvide ledning man får med ved køb af den bærbare.

Nu tænder jeg for fjerneren og leder efter et signal, men jeg finder
intet. Hvorfor?

I skærminstillinger melder den at den anden skærm (fjernsynet) er
800*600 i opløsning (underligt) og noget der hedder NTSC. Den bærbare er
fuldt ud overbevist om at jeg kan se noget på fjerneren, fordi musen
forsvinder når jeg knalder den ud til skærmkanten.

Hvad skal jeg gøre? Og ikke mindst: Hvad skal jeg ikke gøre?

Mvh
Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-01-04 20:55

"Martin Agersted Jarl" skrev 20.01.2004 20:42:

> Hvad skal jeg gøre? Og ikke mindst: Hvad skal jeg ikke gøre?

Du skal nok bare finde den rigtige "kanal" på fjernsynet. Nogle fjernsyn
skifter selv til den rigtige indgang, mens andre skal skiftes manuelt over
til video/av/aux/whatever.

Hvilket TV er det?

Hvad gør du, når du normalt ser video - hvis du altså gør det?

/kristian

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-01-04 22:01

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> skifter selv til den rigtige indgang, mens andre skal skiftes manuelt over

Man skal selv finde kanaler (signaler) ved at surfe frem og tilbage på
frekvensbåndet. Fjernsynet er meget, meget gammelt af mærket Salora.

> Hvad gør du, når du normalt ser video - hvis du altså gør det?

Videoen føder fjernsynet med et almindeligt antennekabel.

Martin

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 20-01-04 23:21

Martin Agersted Jarl wrote:

> I skærminstillinger melder den at den anden skærm (fjernsynet) er
> 800*600 i opløsning (underligt) og noget der hedder NTSC. Den bærbare er

Du skal stille den til at vise PAL i stedet for NTSC (det er det
amerikanske format)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-01-04 23:48

"Henrik Lindskou" skrev 20.01.2004 23:20:

> Du skal stille den til at vise PAL i stedet for NTSC (det er det
> amerikanske format)

Av ja. Det skal han også. Men det gør nu som regel ikke, at der slet ikke
vises et billede. Blot at det er i dårlig kvalitet uden farver.

Det er en god ide at sætte opløsningen ned også. Et TV kører under 640x480
(kan ikke huske den præcise setting).

/kristian

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-01-04 00:39

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> vises et billede. Blot at det er i dårlig kvalitet uden farver.
>
> Det er en god ide at sætte opløsningen ned også. Et TV kører under 640x480

Ok, hvis jeg finder billedet... Men hvordan sætter jeg PAL og opløsning.
Indstillinger for billedet på fjernsynet befinder sig på fjernsynet som
jeg i øjeblikket i kan se. Er det der jeg skal ændre disse indstillinger?

--Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 09:12

"Martin Agersted Jarl" skrev 21.01.2004 0:39:

> Ok, hvis jeg finder billedet... Men hvordan sætter jeg PAL og opløsning.
> Indstillinger for billedet på fjernsynet befinder sig på fjernsynet som
> jeg i øjeblikket i kan se. Er det der jeg skal ændre disse indstillinger

Det gør du i Systemindstillinger -> Skærm. Hvis du åbner den, når du har
fået billede på fjernsynet, så kommer der et kontrolpanel på skærmen
svarende til det du har på computerens skærm.

/kristian

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-01-04 11:02

Kristian Storgaard wrote:

> Det gør du i Systemindstillinger -> Skærm. Hvis du åbner den, når du har
> fået billede på fjernsynet, så kommer der et kontrolpanel på skærmen
> svarende til det du har på computerens skærm.

Tak, men det kan jeg regne ud. Det er jo lissom når man knalder en
ekstra computermonitor på.

Men det vil sige at hvis fjernsynet modtager et signal, så burde jeg
kunne finde dette signal og så et skærmbillede op hvor jeg kan ændre
disse indstillinger? Korrekt?

--Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 11:10

"Martin Agersted Jarl" skrev 21.01.2004 11:02:

> Men det vil sige at hvis fjernsynet modtager et signal, så burde jeg
> kunne finde dette signal og så et skærmbillede op hvor jeg kan ændre
> disse indstillinger? Korrekt?

Ja. Det er min erfaring at fjernsynet som regel viser et billede uanset
disse indstillinger, men at kvaliteten er meget ringe med "dårlige"
indstillinger.

/kristian

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-01-04 01:01

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> [...]
> fuldt ud overbevist om at jeg kan se noget på fjerneren, fordi musen
> forsvinder når jeg knalder den ud til skærmkanten.

Du skal ændre indstillingerne fra NTSC til PAL, som er det format vi
bruger på europæiske fjernsyn.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Sebastian

Dato : 23-01-04 20:38

> [...]

> fuldt ud overbevist om at jeg kan se noget på fjerneren, fordi musen
> forsvinder når jeg knalder den ud til skærmkanten.

Du skal bruge PAL (Telefunkens smartere farve-tv format) og ikke NTSC
(Never The Same Color).
Er du sikker på at din SCART-Video adapter er en "ind" og ikke "ud"
adapter?

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 23-01-04 20:52

Sebastian wrote:
[snip]

> Du skal bruge PAL (Telefunkens smartere farve-tv format) og ikke NTSC
> (Never The Same Color).
> Er du sikker på at din SCART-Video adapter er en "ind" og ikke "ud"
> adapter?

Ha, det har jeg slet ikke tænkt på. Men der står reciever på den. Mon
ikke det er en "ind"?

Jeg må erkende at jeg ikke er ekspert i fjernsyn, video, tv-signaler mm.

--Martin

Fra : Sebastian

Dato : 26-01-04 23:34

> [...]

> ikke det er en "ind"?
>
> Jeg må erkende at jeg ikke er ekspert i fjernsyn, video, tv-signaler mm.
Det er jo også noget frygtelig rod.

Fjernsyn som vi kender det i dag er en teknologi der blev opfundet før
transistoren. Og selvfølgelig modtager et fjernsyn fra 50erne stadigvæk
dagens udsendelser.

Båndbredden voldede store problemer dengang. Det var simpelthen teknisk
ikke muligt at gå højere op i frekvensen og vinde båndbredde på den
måde. Derfor bliver der kun transmitteret halve billeder (hvert anden
linie) ad gangen i modsætning til biografen hvor du har hele billeder ad
gangen.

Det er lidt uskarpt, men da det hele bevæger sig er det ikke så slemt.

Skal du derimod læse tekst skal du bruge mange billedpunkter for
overhoved at kunne læse det. Derfor hold man rimelig hurtig op med at
bruge interlaced monitorer til computere.
Nu bruger man monitorer der viser hele billeder. Men hvordan regner man
halve billeder om til hele billeder. Her har producenten frit slag.
Man kan interpolere og regne sig frem til noget (Det gør Apples DVD
player) eller bare lad' være med at vise den ene halvdel.
Alting findes. Hvis interpoleringen er god kan du læse det der stå med
småt i rulleteksterne.

Farve-TV gjorde det hele endnu sjovere.
I USA på 1 løsning i at modulere farverne ovenpå billedsignalet.
Tyskerne var smartere. PAL modulationen skifter fase ved hvert
halvbillede. Dermed udlignes forstyrrelser. Amerikanske TV (NTSC) har
derfor en knap hvor du kan efterregulere farven, alt efter vejr-
stuetemperatur og hvad der ellers har indflydelse på
transmissionsforhold - derfor NTSC = Never The Same Color. SECAM
systemet som Franskmændene udviklede (blev også brugt i DDR for at de
ikke skulle glo på vesttysk farveTV) fungerer i princip som PAL, men et
SECAM TV vil ikke kunne vise PAL i farve og omvendt.

Så lad os håbe på at DVD-formater som PAL+ vinder frem. Ved PAL+ få du
nemlig helbilleder og halvbilleder i PAL farve. Så kan DVDplayeren læse
de data, der er bedst til dit fremvisningsapparat.

Med Videobåndoptageren (VCR) skulle man overføre videosignalen fra en
maskine til en anden og så kom SCART.

Hvordan skulle man gøre det. Skulle man bare tage de 3 farver og lyden
ved siden af? Eller skulle det være billedet og farverne ekstra og hvis
ja hvordan skulle man så give farvesignalet i PAL, SECAM, NTSC eller
noget andet? Eller skulle man give hele billedeinformation over 1
ledning og lyden ved siden af?
Der er mange muligheder. SCART er opsamlingen af dem alle sammen.

SCART er den værste stikforbindelse af dem alle. Ideen var sådan set go
nok - et stik og alle mulige kombinationer er klaret. Forbrugeren skulle
ikke bekymre sig og lære sætte stikkene for billede, farverne (og
hvilken måde at transmittere billede var det nu) og lyd det rigtige
sted.

Problemet er bare at nogle producenter undlader at forbinde alle ben. Så
hvis din Videorecorder giver det gode S-Video og det halvdårlige Video
signal ud i SCART'en og TV er faktisk i stand til at modtage S-Video er
der ingen garanti for t S-Video kommer igennem. Bedre bliver det ikke
med at SCART er den værst tænkelige mekanik. Det holder bare ikke 1
meter.

Du vil gerne hente et simpelt Video signal (billede og farver i en
ledning med phono stik) fra Mac til TV. Jeg ville nok bruge S-Video
(Mini-Din stik) men pyt.

Video-SCART adapter fås normalt i 3 varianter
- ind (for at tilslutte et Digitalcamera mv. til TV)
- ud (for at tilslutte en optager til fx. en VCR)
- med kontakt til at skifte mellem ud og ind funktion (smart smart)

Jeg håber du få det til at virke og kan nyde det. Men forvent ikke det
helt store.
- på DVD'en ligger halvbilleder (medmindre det er en PAL+ DVD)
- Apple DVD playeren regner det om til helbilleder
(den kan AFAIK alligevel ikke læse PAL+ )
- Grafikkortet giver det ud som Video eller S-Video
- TV blander det ud til halvbilleder
ergo: Det kan kun gå galt.

Er du nu forvirret?
Det vil jeg gerne tro på

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Michael Horn

Dato : 24-01-04 08:09

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
Har du på dit tv indstillet Scart indgangen, hvis det er et nyere er der
sikkert 2 og de må så indstilles! Bare en tanke.
Mvh M.H

> [...]
> (Never The Same Color).
> Er du sikker på at din SCART-Video adapter er en "ind" og ikke "ud"

Michael Horn

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 24-01-04 11:58

Michael Horn wrote:

> Har du på dit tv indstillet Scart indgangen, hvis det er et nyere er der
> sikkert 2 og de må så indstilles! Bare en tanke.
> Mvh M.H

Jeg prøver at kigge. Men det er et meget, meget gammelt fjernsyn. Og som
sædvanlig har det en brugergrænseflade som sutter R. For eksempel er det
en pestilens at finde tv-signaler. Hvorfor kan man ikke skrive på
skærmen hvilken frekvens man er inde på? Det har altid undret mig.

--Martin