Opgradering af G4 DA??
Fra : Thomas (8260)

Dato : 20-01-04 20:17

Hej NG

Jeg har et stk G4 Digital Audio på 466 MHz, ATI Rage 16, som skal have
en make-over Hvordan er folks erfaringer med CPU opgraderinger?

Havde i tankerne at sætte ny 1 GHz CPU og nyt AGP grafikkort i. Så er
maskinen vel fuldt spille-egnet til de nyere tunge spil?

Er der nogen problemer med at køre OS X / 9 når der er sat ny CPU i mon?
Nogen problemer med Adobe software? Virtual PC?
ZIF er vel blot det slot CPU'en sidder i ik?

Kan det mon bedre betale sig at sælge maskinen og købe en anden brugt?
CPU koster vel et par tusinde og et fair AGP grafikkort en tusse eller
sådan noget?

Erfaringer modtages gerne

Mvh

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-04 03:22

Hej Thomas

Thomas (8260) wrote:
> Jeg har et stk G4 Digital Audio på 466 MHz, ATI Rage 16, som skal have
> en make-over Hvordan er folks erfaringer med CPU opgraderinger?

Endnu har jeg ikke selv de store erfaringer, men kender da flere, der
har opgraderet, og det er blot et spørgsmål om et par uger, inden jeg
selv har opg. denne her...

> Havde i tankerne at sætte ny 1 GHz CPU og nyt AGP grafikkort i. Så er
> maskinen vel fuldt spille-egnet til de nyere tunge spil?

Det vil være billigst for dig selv at købe det hjem fra USA - fx. fra
Otherworld Computing. De er eksperter og har altid gode tilbud.

Fx. deres egen...
OWC Mercury Extreme G4/1GHz Processor Upgrade w/2MB SDR L3 Cache for
PowerMac G4 AGP Graphics(Sawtooth), Gigabit Ethernet, Digital Audio, &
QuickSilver. New, 3yr Warranty, 30 Day 100% Money-Back Guarantee!
(OWCME41000L2S) $349.99 ca. 2650Dkr. inkl. porto og moms.

OWC Mercury Extreme G4/1.25-1.4GHz 2MB SDR L3 Processor Upgrade for
PowerMac G4 AGP Graphics(Sawtooth), Gigabit Ethernet, Digital Audio, &
QuickSilver(uses Moto 7455B 1.25GHz, guaranteed to 1.4GHz). New, 3yr
Warranty, 30 Day 100% Money-Back Guarantee! (OWCME4121400L2S) $429.99 -
ca. 3225Dkr. inkl. porto og moms.

Sonnets tilsvarende kort koster hhv. $360USd (1ghz) og $526USd (1,4ghz).
PowerLogix PoweForce G4/1,2ghz koster $390USd.

Og så er der endelig vel nok de bedste iflg. div. tests, nemlig GigaDesign.

GigaDesigns G4/1.25GHz Upgrade w/2MB SDR L3 Cache for PowerMac G4 AGP
Graphics(Sawtooth), Gigabit Ethernet, Digital Audio, QuickSilver
2001/2002 Models. *TESTED AT 1.4GHZ, Uses Moto 7455B G4* New, 3yr
Warranty, 30 Day Money-Back Guarantee. (GIGGC5B1250S2) $439.99

> Er der nogen problemer med at køre OS X / 9 når der er sat ny CPU i mon?
> Nogen problemer med Adobe software? Virtual PC?
> ZIF er vel blot det slot CPU'en sidder i ik?

Du kan se alle div. opgraderinger her:
<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Models.cfm#TimeFormat(Now(),%20?TI=> og
så blot vælge , hvilken opgraderingstype, du skal bruge.

> Kan det mon bedre betale sig at sælge maskinen og købe en anden brugt?
> CPU koster vel et par tusinde og et fair AGP grafikkort en tusse eller
> sådan noget?

Det kommer vel lidt an på, hvad du har af RAM og harddisk(e) i den... Du
skal nok ikke regne med ret meget over 5-6000kr. for den, hvis du sælger
den med omkring 1gb RAM og 60-80gb HD. Og hvis du skal hen og købe en
1ghz eller 1,2ghz kommer du let over de 10.000kr.... - Så en DA er nok
lige på grænsen til, om det kan betale sig eller ikke. - Selvom den
hedder 'Digital Audio, åe bou kk srli egnet illyd med det indb.
lydkort, her er de nyere 1ghz og 1,2ghz trods alt en smule bedre, - men
ikke meget. - Har du fx. et godt PCI eller Firewire lydkort, kan det jo
altid flytts over i en større model. - Det samme gælder jo for nekotog
ligeledes store diske.

> Erfaringer modtages gerne

Jeg har endnu som sagt ikke selv de store erfaringer, men jeg véd fra en
anden, der sommetider har skrevet her i gruppen, at han er særdeles
tilfreds meddeopg., han selv har lavet. Og det er med produkter fra OWC.
Vi har lige bestilt opg. derovre nu. For hans vedkommende til netoen G,
men jeg kan ikke huske modellen. Den, jeg selv har bestilt er en G3/900
til min G3/400. Begge kort GigaDesign G4 og PowerForce G3/900 har fået
mee, meget fine anmeldelser.

Så inden du gør noget, var det måske en idé at kigge på div. anmeldelser
bl.a. på xlr8yourmac.com. - Personligt er jeg faktisk lidt i tvivl om,
hvad jeg selv ville gøre. Prismæssigt vil det være nogenlunde det samme,
hvis man tager salget af din G4/466 med i beregningen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas (8260)

Dato : 21-01-04 10:47

> [...]
> QuickSilver. New, 3yr Warranty, 30 Day 100% Money-Back Guarantee!
> (OWCME41000L2S) $349.99 ca. 2650Dkr. inkl. porto og moms.

Jeps! Har kig på dem. Det er jo også ret så interessant med den lave
dollarkurs

> [...]
> 1ghz eller 1,2ghz kommer du let over de 10.000kr.... - Så en DA er nok
> lige på grænsen til, om det kan betale sig eller ikke. -

Man kan sige at man opnår blandt andet at få en maskine med DDR ram ved
at købe en nyere model frem for at opgradere.
Hvor meget betyder det egentlig i systemhastigheden at man anvender DDR
ram istedet?
Hvad med dual cpu? Kan det udnyttes ordentligt på mac?

> [...]
> hvad jeg selv ville gøre. Prismæssigt vil det være nogenlunde det samme,
> hvis man tager salget af din G4/466 med i beregningen.

Nå ja! Jeg har en fantastisk evne til at glemme xlr8yourmac.com Er
blevet mindet om den flere gange her i NG.

Jeg takker for svaret.

Mvh

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-04 22:35

Hej Thomas

Thomas (8260) wrote:

> Jeps! Har kig på dem. Det er jo også ret så interessant med den lave
> dollarkurs

Absolut! Det er også derfor, jeg har valgt at opg. min G3/400 til en
900mhz nu...

> Man kan sige at man opnår blandt andet at få en maskine med DDR ram ved
> at købe en nyere model frem for at opgradere.

Ja, men de nyere / nyeste G4 er jo heller ikke så billige endnu. Og
såvidt jeg kan se på selve specs på bundkort, så er der ikke den store
forskel ellers (bortset fra RAM delen) på fx. en 833mhz og en 1,2ghz

> Hvor meget betyder det egentlig i systemhastigheden at man anvender DDR
> ram istedet?

Uha! - Nu åbner du op for den store diskussion.. Jeg mener ikke, der
er den helt store forskel på fx. PC-133 RAM og så den type DDR RAM, som
Apple bruger - PC-2100 og 2700, men kommer du op i fx. DDR-400 RAM
(400mhz), så kan det nok have en vis betydning. Men til alm. arbejde vil
du ikke une mærke noget i praksis,k om det er alm. PC-133 eller DDR/PC-2100.

> Hvad med dual cpu? Kan det udnyttes ordentligt på mac?

Til grafisk arbejde med programmer, der kan bruge MP teknologien er det
helt klart en fordel - især ved arbejde med komplexe multilayer ting i
Photoshop, InDesign og PressReady. - Og så selvfølgelig ved video
rendering med mange opmærkninger. Ved arbejde med lyd kræver det Dual
kompatible lydkort, og dem er der ikke mange af i priser, der er til at
komme til for alm. menneskepenge. - De billigste (PCI) er M-Audio til
omkring 3500kr.(omr. efter US priser).

> Nå ja! Jeg har en fantastisk evne til at glemme xlr8yourmac.com Er
> blevet mindet om den flere gange her i NG.

Hæ, - da jeg skrev det indlæg, havde jeg også glemt den, men kom så
pludselig i tanker om det igen..

> Jeg takker for svaret.

Velbekomme, og det ser jo ud til, at du har 'valgt'..

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas (8260)

Dato : 22-01-04 11:18

> Velbekomme, og det ser jo ud til, at du har 'valgt'..

Endnu engang tak for svar.
Om jeg har valgt? Fordi maskinen er sat til salg?
Tjaa... jeg ser bare tiden lidt an. Sker der ikke noget vildt, kan det
meget vel være at jeg opgraderer den istedet

Thomas