Døde-kult - er latterliggørelse berettiget?
Jesus vrænger ad en følgesvend der lige vil have en slægtning begravet før
han forlader sin hjemby før han bliver discipel
"Lad de døde begrave de døde" siger vor provokerende frelser.
For de levende er interessantere, og der er ikke meget kristendom i at bygge
pyramider og mausolæer for at hædre sine forfædre. Hvilket magthavere netop
gør for at hædre sig selv, og hædre den magt-institution, de har nedarvet
som farao eller som feudal herre osv.
De fattige kopierer de rige, og derfor lægger de fattige vægt på at få en
fin kirkelig begravelse - lidt i stil med hvad overklassen får.
Derved distancerer man sig fra de ultra-fattige, der ikke har venner . og
ingen møder op ved begravelses-højtidelighed.
Sentimentalismen om den døde krop, fører til krematorier og rituelle
bisættelser - og ærefrygt om liget, hvilket loven har helliggjort, idet det
er forbudt at begrave en pårørende i en have, du ejer.
Kun læger må skære i lig - selv efter at dødsattest er udfærdiget. Man kan
blive straffet for "usømmelig adgang med lig". Irrationelle regler om lig
kaldes "dødekult"
Jeg mener - ligesom Jesus - at vi får lykkeligere mennesker, hvis vi tager
afslappet på den klump dødt kød, som et lig er. Der er ingen folkeopdragelse
eller anden gevinst i at gå op i sømmelig og ærbødig omgang med lig. Hverken
vedr dyr eller mennesker.
Når slagtere forlanger at modtage levende dyr, som de selv afliver, før de
parterer og pakker til supermarkeds-frysediskene, så er den formelle årsag,
at slagteriet skal være sikker på, at der ikke er sluppet farlige mikrober
ind i dyret, hvis sundhed blev tjækket før aflivningen.
Men der er dødekult i den offerhandling, som slagtning engang var, hvilket
idag ses ved krav om halal-ritualer - langsom forblødning m.m.
Vi bør opnå rationelt forhold til død og slagtning, bl.a. så vi kan
billiggøre kødproduktionen ved ikke at fragte levende dyr til slagteriet,
men lade dyrlæge - eller en lastvognschaffeur der har fået et kursus -
aflive med boltepistol inde i kølelastvognen, som så kører til næste gård og
siden til slagteri, når den er fyldt med døde dyr -lag på lag. Langt mere
økonomisk end særlige levende-dyr vogne med 2-3 etager.
Selvfølgelig skal man ikke på forhånende vis latterliggøre de, der har
ærefrygt overfor lig. Men staten bør lægge op til, at folk gradvis bliver
mere saglige. Det bliver de ikke følelseskolde og afstumpede af. Obduktion
bør være statens ret, så læger kan lære af liget, hvilken sygdom der
dræbte.(og dermed forbedre deres diagnose-dygtighed -ved at slå op i "
facitlisten".
SF vil tvinge folk til at blive nyredonorer, hvis de ikke har sagt aktivt
nej. Det er et skridt imod saglighed. Men bedre er, at man bliver spurgt
skriftligt, når man bliver 18 år, om man vil tillade nyredonation eller
ikke, når man er hjerne- eller hjerte-død.
MERE OM DYRPLAGERI-USAGLIGHED OG SLAGTEPROCES
Slagter-perfektionisme gir dyrplageri-transport
Fra gammel tid har man transporteret levende dyr til slagteri, og slagtere
har kun ville tage ansvar for den perfekte hygiejne, hvis de modtog "live
animals".
Pseudo-videnskabelige "bøddel-ritualer" med boltepistol eller CO2-kvælning
gir dem præste-rolle, som de elsker - også uden at halal-velsignelser og
langsom blødning kommer ind i billedet.
Det en foræring til sentimentalitsdyrkende journalister, der lever at at
opfinde fup-historier, fx at MENNESKET ER ONDT vedr dyr, der transporteres i
2-3 etager.
Kølebilen er opfundet og inspektion kan ske på
produktions(opfodrings)-stedet (gården) af den praktiserende dyrlæge
el.lign,
Aflivning bør foretages så dyrene kan transporteres tæt pakket som lig, og
man kan placere i liget en billig elektronisk "sladre-indikator" med ur og
termometer, som afslører om et aflivet dyr har været unødvendig længe
undervis uden at være nedkølet til den krævede lave temperatur (frysning er
ikke nødvendigt - hængt kød smager godt)
Iøvrigt er et dyrs - eller menneskes - sidste timer ikke vigtigere end andre
af livets tusindvis af timer. Old-græsk visdom "Pris ingen mand lykkelig før
han er død" gik på at den samlede livsbanes nytte for samfundet er vigtig
for at afgøre om selvrealisering er sket. Vor interesse for geniers "sidste
ord" går på opsummering af livsvisdom, ikke andet.
Hvis slagtedyr har en anelse værre lidelser end ellers i tre-etages
sammenstuvning i bil lige før slagtning, er det temmelig uinteressant,
trivselsmæssigt, sammenlignet med den kæmpe trivsels-nedtur, som det er at
leve afskåret fra det modsatte køn - hvilket altid har været accepteret vedr
slagtedyr , og ikke kan være anderledes.
Læs zoo-psyke-lektor Knud Erik Hellers lærebog "Stress" om den
videnskabelige umulighed i afgørelse af husdyrs trivsel - vi er
smagsdommere, der taler som den blinde om farverne, og journalister
vildleder helt bevidst - og politikere elsker alt, der leder folks
aggressioner over i ligegyldigheder.
Selvfølgelig vil irrationelle middelalderfolk med schæckting eller halal
sindsyge ikke bryde sig om ikke-rituel , decentral aflivning på
produktions-stederne, men der kan spares milliarder på EU-basis, og små
marginaler i profit er afgørrende for erhvervet, der er i hård konkurrence.
Hvis overtroiske fortids-gemytter ikke kan leve med videnskabelig
velbegrundet total-afskaffelse af dyrplageri, må de importere deres kød dyrt
fra Mellemøst-hjemlande - og mon ikke de så dropper deres opsøgende
martyrier og blæser på halal-hysteri osv. Afgørende er, at der er ingen
sundhedsproblemer ved at spare de dyre fler-etages transport-vogne helt væk
og i stedet transportere rationelt, i lag af tyve lig.
Der er iøvrigt meget hysteri om lig. Dengang vi havde pest- og
kolera-epidemier troede man, at personer der håndterede lig, havde stor
smitte-risiko. Det er usandt. Smitstof overføres via sekreter og luft, via
fordøjelseskanal o lign, men vistnok aldrig vedr at hud berører et ligs hud.
Også nedsivning i grundvandet af bakterier fra et rådnende kadavere er
overdrevet, så de velmenende naziers håb om at mindske deres arbejdslejres
tyfusepidemier ved at kremere lig i stedet for at begrave dem, var næppe
berettigede.
At religion og NUL SAGLIGHED ligger bag vanetænkning om slagter-monopol på
dødsproces, fremgår af at man i årtier har ladet mink aflive på
produktions-stedet, og det har ingen kritiseret.
-
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com