New Zealand ???
Fra : Vagn Pedersen

Dato : 20-01-04 14:42

Min søn ankommer til New Zealand ( Christchurch ) om et par dage. Meningen
er , at han skal være der i et par måneder og måske finde et arbejde.
Han har ringet hjem og stillet nogen spørgsmål, som jeg måske kan få hjælp
med her.
Vil det være bedst at købe eller leje en bil? ( hvad med forsikringer,
etc..)
Eller hvordan er muligheden for at hitch-hike?
Hvor kan man få arbejde og må man arbejde?
Hvad skal han ellers vide om NZ?
Alle oplysninger modtages med tak.

Fra : Morgan Jones

Dato : 20-01-04 19:22

> Vil det være bedst at købe eller leje en bil? ( hvad med forsikringer,
> etc..)

I NZ ville jeg umiddelbart anbefale leje.

> Eller hvordan er muligheden for at hitch-hike?

Dårlig. Specielt hvis han ikke er en pige.

> Hvor kan man få arbejde og må man arbejde?

Hvis han har en arbejdstilladelse må han arbejde.

> Hvad skal han ellers vide om NZ?

At han skulle have checket de her ting før han tog afsted??

Mvh Morgan (som har været i nz)

Fra : Anders Lybecker

Dato : 29-01-04 09:58

On Tue, 20 Jan 2004 19:22:10 +0100, "Morgan Jones" <morgan@jones.dk>
wrote:

>I NZ ville jeg umiddelbart anbefale leje.

Det er svært at sige. Køb hvis den skal sølges om sommeren, da der er
mange backpackere som skal bruge en bil. Lej om vinteren - jeg lejede
fx et autocamper fra Backpacker/Britz/Maui (det er det samme firma)
for 39 NZD sidste NZ vinter.

>Dårlig. Specielt hvis han ikke er en pige.

Det er en fin må at komme rundt på, man skal bare have god tid. Jeg
har maks stået halv anden time inden jeg blev samlet op. Det var på
sydøen ud for Moeraki boulders in the middle of nowhere!
Jeg hitch-hikede en del af turen indtil jeg fandt det billige tilbud
på autocamper hos Backerpacker.
Et værelse (ikke dorm!) på en hostel koster ofte op mod 40 NZD, så det
er næsten samme pris med autocamper.

>Hvis han har en arbejdstilladelse må han arbejde.

Det ved jeg intet om.

>At han skulle have checket de her ting før han tog afsted??

Doh!

Anders

Fra : xclub

Dato : 21-01-04 00:50

Hej Vagn

Han skal klart købe en bil, en brugt koster mellem 3000 og 12000. Min
kæreste og jeg købte en kassebil til 8000, smed en seng om bagi og så
havde vi et billigt sted at sove. Forsikring på bilen skal klares på et
posthus. mener det var 500 for et helt år. Desværre gik bilen istykker
og vi solgte den for 4000, men det er sikkert det det koster for en uge.
Der findes en masse opslag på alle ungdoms hostels, fra andre unge som
vil sælge deres bil.
Jeg vil klar anbefale at købe en bil.
Det er muligt at blaffe i NZ, men vil på det kraftigste fraråde det, da
kiwi'er kører med hovedet under armen. Men der er selvfølgelige også den
mulihed at han kan snakke med andre unge, som måske har en bil i
forvejen, og så køre med dem.
Ang. arbejde mener jeg heller ikke det er så let igen uden en
arb.tilladelse. Men Queenstown er nok et godt bud, hvis man vil have
noget arbejde, eller hos landmænd/fåravlere.
Bed ham købe Lonely Planet New Zealand, den kan han ikke undvære.

VH Ulrik

Bare det var mig ;D

http://www.kandu.dk/

Fra : xclub

Dato : 21-01-04 00:52

Hej Vagn

[...]
at leje. Der findes en masse opslag på alle ungdoms hostels, fra andre