"Begynder" vin leksikon
Fra : Martin Sand.

Dato : 19-01-04 22:14

For at lære lidt om vin, har jeg besluttet at læse om det. Jeg vil købe en
bog - eller vin leksikon som det vist hedder, men hvad skal man købe? Jeg
får ikke meget ud af en bog for viderekomne og kendere, så jeg skal have fat
i noget, i den anden ende af skalaen.
Jeg er stødt på "Sotheby's Vin Leksikon" af Tom Stevenson (på dansk) til 199
kr. (førprisen var omkring 500 kr.). Vil det være et fornuftligt køb? Jeg
har bladret lidt i den, men har svært ved at danne mig et fornuftigt
overblik over de 600 sider.

MVH Martin

Fra : Peter Marcher

Dato : 19-01-04 23:07

Hej Martin.
Jeg købte Politikkens Vinbog som det første. Den synes jeg var god. Du kan
sikkert købe den hos en antikvar eller hva' det nu hedder.
Senere bliver den lidt utilstrækkelig.
Hugh Johnsson's - "Den store vinbog" er også god.
Jeg har aldrig læst den du omtaler, men den er sikkert udemærket.
Du bør også gå til en masse vinsmagninger, helst sammen med en ven/bekendt
du kan være ærlig overfor/være uenig med/diskutere med.
Man skal ikke være bange for at ligne en, der ikke ved noget om vin. Der er
alligevel fyldt med svenskere, der springer over i køen, vælter ind over
bordene og råber: "Hvå får man smage her?"
Så man kan sagtens gemme sig lidt.
Mvh
Peter

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-01-04 23:49

On Mon, 19 Jan 2004 22:14:09 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>kr. (førprisen var omkring 500 kr.). Vil det være et fornuftligt køb? Jeg
>har bladret lidt i den, men har svært ved at danne mig et fornuftigt

Om Sotheby's er et godt køb ved jeg faktisk ikke.... men jeg sætter
selv stor pris på Hugh Johnsons værk "Den store vinbog" .... der er
masser af kort over landene, og tekst der fortæller om slottene,
området og vinen .... prøv at tage til den lokale bogpusher og kig i
den...

-LAsse

Fra : F.B. [3000]

Dato : 20-01-04 00:07

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> får ikke meget ud af en bog for viderekomne og kendere, så jeg skal have

Hej Martin

Politiken har lavet en bog der hedder "Druer og vin" (isbn: 87-567-6539-8)

Den gør to ting for dig:
1. den lærer dig de basale fakta om druernes særlige evner
2. og produktion af vin fra høst til flaske.

Druen Cabernet/Sauvignon er vel nok en af de mest benyttede druer pt., den
er genkendelig, men alligevel med en masse forskellige undertoner alt efter
hvor den er dyrket.

Dette gælder for alle druetyper og kan vel sammenfattes således at det
vigtigste ved vindrikning er druen og ikke så meget producenten. (nu får jeg
tæsk)

Der hersker en mindre krig, specielt i Europa omkring måden at plukke,
brygge, lagre vine på.
En del udlændinge har opkøbt vingårde i Cote du Rhone området og
moderniseret produktionsapparatet, hvilket har udviklet sig til en mindre
religionskrig. "den nye måde versus den gamle måde."
Dette gælder også for italienske vine, hvor vinbønderne i Baroloområdet
udkæmper et slag omkring lagring på små eller store fade (tønder) hvor
"forræderne" lagre på nye små fade og de stolte gamle på store fade. (den
korte version)

Særligt oversøiske vine er mere søde end vi er vant til, hvilket sikkert
skal tilskrives at det moderne menneske efterhånden ikke længere kan købe
usødede levnedsmidler og som sådan har vænnet "tungen" til sødt, og noget
tyder på at der er et stigende salg af de mere søde vine end deres mere
klassiske frænder.

Det er lidt af et minefelt du betræder og jeg vil ønske dig rigtig god jagt
på den gode vin.

Du kan tjekke denne side ud, den er lavet af Søren Frank er en rigtig god
introduktion til det lidt komplicerede hverv at være vindrikker:
http://www.zillyink.dk/vinskole.htm

--
Hilsen

Flemming Jørgensen