Et sted at bo OG skat i Paris?
Fra : Andrew

Dato : 19-01-04 18:54

--Hej

SÅ er det sikkert og vist, jeg 4 måneder til Paris for at arbejde og bo, men
har et par spørgsmål:

Hvordan finder man et sted at bo i Paris MED et enkelt møbel eller to + lidt
service? Jeg kan jo desværre ikke have hjørnesofaen med i flyet men
vil heller ikke bo i en TOTALT rippet og tom lejlighed. Kan en venlig sjæl
hjæle mig med et svar?

Derudover: Hvordan foregår det i frankrig med skat etc. Det virker jo TOTALT
umuligt at hitte ud af hvordan deres skatte system er etc. når man er fra
Danmark og INTET aner om hvordan deres system fungerer.

Skal jeg have arbejdstilladelse for at arbejde i Frankrig?

Skal jeg "meldes ud" hos folkeregistreret i DK og IND i frankrig eller,
hvordan? Udenlandsdansker, moi?

Det var vist det, håber en venlig sjæl vil hjælpe!

Tusind tak,

MVH Anders

Fra : Peter Kjær

Dato : 19-01-04 20:29

> [...]
>
> Skal jeg have arbejdstilladelse for at arbejde i Frankrig?
>
> Skal jeg "meldes ud" hos folkeregistreret i DK og IND i frankrig eller,

Tilykke med jobbet,

Har du prøvet at kontakte deres ambassade, de kan helt sikkert hjælpe dig.

--
Ses,
Peter

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 19-01-04 22:45

> Har du prøvet at kontakte deres ambassade, de kan helt sikkert hjælpe dig.

På ambassaden kan du få et notat (5 - 6 sider så vidt jeg husker), der
forklarer de grundlæggende ting.

Steder at bo kan du søge på http://www.alouer.com/. Der er normalt masser af
møblerede værelser / lejligheder til leje. Et andet sted at søge er Fusac -
det er et engelsk sproget magasin du kan få på alle engelske barer i Paris
(+ en del andre steder).

Du melder flytning til folkeregisteret. Jeg ved ikke helt hvordan det
fungerer med skat, når du flytter herned mindre en seks måneder. Du skal
endvidere være opmærksom på social sikring. Da du er her under et år bør du
kunne bliver under dansk social sikring, hvilket økonomisk nok er en fordel.
I FR koster social sikring ca. 20% af din løn - beløbet er dog
fradragsberettiget ved skatteberegningen.

Skatten er markant lavere end i DK (franskmændene synes nu stadig væk den er
høj). Det franske skattesystem forklaret på engelsk finder du her
ambafrance.org.uk/fiscal/maj/menu/fiscalitefr/fiscalitegr.htm. Hvis du
hellere vil have den originale (franske) udgave, skal du ind på
www.impots.gouv.fr.

Som med alt andet findes der en del gode sider på nettet - brug google til
at trevle dig igennem det. Et enkelt site med masser af info er
http://www.skovgaard.org/europe/immifran.htm.

Du skal ikke have arbejdstilladelse, da du er EU borger. Reglerne om
opholdstilladelse er blevet ændret ultimo sidste år, så jeg *tror* heller
ikke du behøver søge det. Du har dog krav herpå som EU borger, så der er
tale om en ren formalitet, hvis du skal have det.

Spørg løs hvis du har flere spørgsmål.

Henrik

Fra : knap

Dato : 19-01-04 22:46

Ring til AF og spørg der de kan henvise dig til det rigtige sted eller kig
her, hvor det hele foregår på dansk og her kan du også finde tlf. og komme i
kontakt med de rigtige personer der ved hvad skal gøres

www.eures.dk

mvh. bjarne

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 20-01-04 00:40

Når det er under 6 mdr., så bliver du helt sikkert hakket godt og grundigt i
tuden af det danske skattevæsen, når du kommer hjem.
Du får sikkert lov til at gå rundt i god tro, et halvt til et helt år, før
de slår klørne i dig.

\Glenn

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 21-01-04 15:56

> [...]
> service? Jeg kan jo desværre ikke have hjørnesofaen med i flyet men
> vil heller ikke bo i en TOTALT rippet og tom lejlighed. Kan en venlig sjæl

Hej Andrew.

Nogle af mine bekendte har en lejlighed i Paris, som lejes ud .
Se http://www.parislejlighed.dk/

Mvh Niels Hejnfelt
niels@hejnfelt.dk