Andet multimedie
bentjuul 3670
Indesign 2.0 >> Modstående sider...
Fra : Miss007

Dato : 19-01-04 14:25

Jeg har lavet et lille udskrift-klart katalog, blot på 7 sider. De er
modstående, da de skal i et ringbind, og skal udskrives på duplex, hvor
siderne er 2-sidet.

MEN...ja, nu kommer men'et!!
Hvis jeg så senere ønsker at tilføje en side, som ikke skal tilføjes i
slutningen men MIDT i. Så rykker det ko margen på alle andre side. Så mit
spg. er, om der findes sådan en eller anden lille fix metode, hvor man
slipper for at skulle rykke rundt på alle andre siders indhold, for at de
holder margin?

Dette betyder naturligvis ikke så meget, men lad os nu sige, at jeg senere
hen skal lave en på 50, eller endnu vildere 100 sider, så vil det være lidt
som at slå sig selv i hovedet med en kølle, hver gang der skal tilføjes en
side

Fif's til, hvordan man evt. kan skrive en tekst, og hvis denne tekst ikke
kan være på den første side, at der så automatisk tilføjes en ny side (som
word) modtages også, hvis denne metode altså virker.

På forhånd tak!

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Miss007

Dato : 26-01-04 09:21

Virkelig ikke nogen der ved det?? Det kan da ikke passe, hvaaaa'?

Jeg har virkelig brug for det. Laver alle i andre også hver eneste side om,
når der skal tilføjes en side midt i, når man har modstående sider? Er det
ikke lidt træls når man har mange sider, synes i? Eller er det bare en vane?
Og en svaghed ved InDesign? Det må jeg jo åbenbart gå ud fra, siden der ikke
er én eneste der ved det...Halloooo? Hjælp!!

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Nils F.

Dato : 26-01-04 18:39

Jeg er ikke sikker på, at problemet står helt klart: Når jeg vil indsætte en
side midt i et dokument, gør jeg det fra Sidepaletten. Der bestemmer jeg
- hvor mange sider der skal indsættes
- efter hvilken side, de skal indsættes og
- hvilken master de skal benytte.

På masteren er defineret, hvordan de modstående sider sættes op. Er
sidenumrene sat forskelligt på højre- og venstresider, er det let at se, om
indsættelsen gik godt.

Hos mig flyttes de(n) efterfølgende side(r) korrekt.

Hvad er det der ikke virker for dig?

Fra : Miss007

Dato : 27-01-04 08:51

> [...]
om
> indsættelsen gik godt.
>
> Hos mig flyttes de(n) efterfølgende side(r) korrekt.

Nej det kan også lyde ret forvirrende, som jeg fortæller det, men jeg ved
snart ikke hvordan jeg skal forklare det. Jeg prøver:

Jeg opretter et nyt dokument med 2 modstående sider.
I A-masteren har jeg en fast top + bund (i form af overskrift/emne samt
sidetal og som prikken over i'et har jeg en tynd streg-ramme, som følger
margin).
Så har jeg f.eks...lad os sige 10 sider.
Og så skal der eks. vis en enkelt ekstra side ind, som skal være i midten
Så trækker jeg en af de der sider fra A-masteren ned, hvor den så skal
være. Og så er det, at det helle forrykker sig. De masterplacerede ting
bliver naturligvis, men alt hvad der ligger på arkene rykker til modsatte
side, så jeg skal flytte det manuelt på hver side.

Måske jeg gør noget forkert der?
Håber du kan rette mig, hvis jeg gør.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-04 09:09

"Miss007" <misskat@f-j-e-r-nmail.dk> writes:
> [...]
>bliver naturligvis, men alt hvad der ligger på arkene rykker til modsatte
>side, så jeg skal flytte det manuelt på hver side.

Aha - det skyldes at du arbejder med modstående sider - når du kun sætter
en enkjelt side ind i jobbet, skubber du de efterfølgende sider. Altså du
har 12 sider, modstående, sætter en side ind efter side 7. Konsekvens: De
efterfølgende sider skifter status fra højre til venstre sider og
viceversa.
Pointen er, at for at det kan gå op, skal det antal sider du indsætter
være deleligt med 4 (forside, side 2, side 3 og bagside - du skal med
andre ord tænke i en tryksag.)

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Miss007

Dato : 27-01-04 09:32

> [...]
> Pointen er, at for at det kan gå op, skal det antal sider du indsætter
> være deleligt med 4 (forside, side 2, side 3 og bagside - du skal med

Jamen jeg er nødt til at have modstående sider, da det skal udskrived på en
duplex-printer, altså der skal trykkes på begge sider af et ark. Kan man
gøre det anderledes så????

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-04 12:40

> [...]
>en
>duplex-printer, altså der skal trykkes på begge sider af et ark. Kan man

Så indsæt nogle tomme sider til sidst i jobbet, og lad være med at
udskrive disse.

Problemet er at ID ikke er tænkt som et kontorprogram, men et
professionelt DTP-program, der retter sig til tryk fremfor print.

Men du kan formentlig have siderne kørende som enkelt sider og så i din
printmenu vælge dublex. Dermed skulle dit problem være løst.

Fra : Miss007

Dato : 27-01-04 13:33

Ja, men enkeltsider har samme margin, det har modstående ikke. Hvis jeg nu
på modstående sider har indvendig margin: 20 mm. og udvendig margin: 10 mm.
så nytter det jo ikke at have lige margin på alle sider, da det jo så vil
blive udprintet forskudt af hinanden på for -og bagside.

Hmmmm...tænke tænke.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700