Xserver, er det nødvendigt?
Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-04 13:39

Inde på min arbejdsplads kunne vi godt tænke os, at gøre brug af
administrationsværktøjerne i OS X Server til at servicere vores
klienter. Vi overvejer at investere i en Xserver, men synes måske det er
en lille smule overkill, da vi ikke har så mange mac-klienter, og resten
af netværket (inkl. filserver og alle services) kører linux, hvilket
mac-klienterne (Panther) jo også fint kan gøre brug af.

Mine spørgsmål er så:

*   Kan man godt køre OS X Server på en ældre G4er (DP 450Mhz) til
   formålet - altså at anvende distribueringsværktøjerne netboot og
   netinstall fra sådan en æske, eller kræver det hardware som kun
   XServeren er udstyret med?
*   Er der nogle åbenlyse muligheder man mister ved ikke at bruge en
   Xserver til at afvikle OS X Server på (og jeg tænker ikke på den
   åbenlyse manglende blæreeffekt over for ens med-adminer (: )?
*   Der er ca. 30 klienter, kan de godt serviceres fra den ovennævnte
   G4er, jeg mener, kan G4eren klare det? Den vil som sagt højst
   sandsynligt ikke blive brugt som filserver, men primært til at lave
   netboot og netinstall, samt som authentification-led mellem mac'erne
   og resten af netværket.

Jeg ser frem til jeres svar, jeg ved der sidder et par adminer herinde
(:

BOFH-excuse: CPU-angle has to be adjusted because of
vibrations coming from the nearby road

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-01-04 16:31

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> formålet - altså at anvende distribueringsværktøjerne netboot og
> netinstall fra sådan en æske, eller kræver det hardware som kun

Kravene er:

Xserve, Power Mac G5, G4 or G3, iMac or eMac computer; 128MB of RAM, at
least 256MB of RAM for high-demand servers running multiple services;
built-in USB; 4GB of available disk space.

De andre spørgsmål må andre komme med bud på!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-04 18:29

In dk.edb.mac, mta@mac.com wrote:

> [...]

> least 256MB of RAM for high-demand servers running multiple services;
> built-in USB; 4GB of available disk space.

Ja, det var jo så flot at lille Jonas ikke engang kunne slå det op selv
(:

> De andre spørgsmål må andre komme med bud på!

Ok. Takker for dine.

BOFH-excuse: Collapsed Backbone

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-01-04 20:03

Jonas Voss - voss@null.dk on 19/01/04 13:38 wrote:

> [...]
> formålet - altså at anvende distribueringsværktøjerne netboot og
> netinstall fra sådan en æske, eller kræver det hardware som kun

Det kan sagtens køres fra en DP 450. På mit arbejde bruger vi Netinstall til
at vedligeholde vores kursusmaskiner. Det fungerer ganske fint og har gjort
det længe. Jeg vil tro det tager ca. 10-12 minutter at restore en maskine
med et image på ca. 6GB.

> * Er der nogle åbenlyse muligheder man mister ved ikke at bruge en
> Xserver til at afvikle OS X Server på (og jeg tænker ikke på den
> åbenlyse manglende blæreeffekt over for ens med-adminer (: )?

Ikke andet end de sikkerhedsting der er i den med monitorering af hardware
osv. I mine øjne ikke noget vanvittig vigtigt i dit setup.

> [...]
> sandsynligt ikke blive brugt som filserver, men primært til at lave
> netboot og netinstall, samt som authentification-led mellem mac'erne

Det skulle den nemt kunne klare.

> Jeg ser frem til jeres svar, jeg ved der sidder et par adminer herinde
> (:

Jamen her var et bud

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-04 20:50

In dk.edb.mac, spam@kiil.net wrote:

> Jamen her var et bud

Fedt, tusind tak Peter, det var lige sådan noget jeg havde brug for at
høre.

BOFH-excuse: Radial Telemetry Infiltration

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-01-04 03:55

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> * Er der nogle åbenlyse muligheder man mister ved ikke at bruge en
> Xserver til at afvikle OS X Server på (og jeg tænker ikke på den
> åbenlyse manglende blæreeffekt over for ens med-adminer (: )?

Vel ikke rigtig åbenlyse. Du mister nok noget monitorering og hot-swap
af diske (og muligheden for at stable 25 stk G5'ere på 2 m^2) og den
slags - men det er jo alligevel også mest noget man bruger til
anderledes kritiske opgaver end dem, du er inde på her.

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>