Andet multimedie
bentjuul 3670
Manglende fonte i InDesign 2.0
Fra : jcjensen

Dato : 19-01-04 11:40

Totalt crash - ny maskine, nyt styresystem (fra Win98 til XP), samme
programmer - herunder InDesign 2.0 (2.0.1)

Endelig er det lykkedes at få det meste til at spille, men der er et par
problemer, hvoraf i det mindste det ene må kunne løses:

Jeg har et antal PS-fonte, der er kommet med forskellige Adobe
programmer. De installerer fint under XP og kan ses i alle programmer,
hvad enten det er MS Office eller Adobe med den ene undtagelse at nogle
af dem nægter at vise sig i InDesign - kun nogle af dem og og kun i
Indesign.

Det drejer sig bl.a. om Arial og Times New Roman i PS format (Den sidste
hedder Times New Roman PS MT) Den brugte jeg til et stort dokument under
Win 98, så den må siges at være savnet.

ATM Light fungerer ikke under XP - Adobe siger selv, at den ikke er
nødvendig, og med nævnte undtagelse(r) er det rigtigt nok.

Følgende er forsøgt:

Fontene installeret og afinstalleret under Windows flere gange - intet
resultat, de dukker op i alle andre programmer end InDesign.

InDesign geninstalleret (dog oveni den eksisterende installation) - intet
resultat.

Fontfilerne kopieret til InDesigns fontbibliotek som foreslået i
InDesigns hjælpefil. Nu dukker de op i fontlisten (AdobeFnt06.lst hedder
filen i samme bibliotek \Programmer\Adobe\InDesign 2.0\Fonts). De dukker
bare stadigvæk ikke op i skrifttypeoversigten i InDesign, og når
dokumentet åbnes meddeles, at fonten mangler.

Jeg er ikke begejstret for at skulle opgradere til CS eller købe ATM bare
for et par sølle skrifttypers skyld. En opgradering kommer, men er nogle
måneder ude i fremtiden, så jeg skulle gerne have det til at fungere.

Hvis nogen har et godt forslag, modtages det med stor taknemmelighed.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-04 12:54

"jcjensen" <jcjensen@formegetspam.esenet.dk> skrev i en meddelelse

> ATM Light fungerer ikke under XP - Adobe siger selv, at den ikke er
> nødvendig, og med nævnte undtagelse(r) er det rigtigt nok.

Kører også XP, og her fungerer ATM Light 4.1 uden problemer. Har du prøver den
nyeste version?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : jcjensen

Dato : 19-01-04 13:57

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in

> Kører også XP, og her fungerer ATM Light 4.1 uden problemer. Har du
> prøver den nyeste version?

Det havde jeg så ikke - det hjalp bare ingenting. ATM Light installerer
alle fontene og hævder, at de er aktive. Der mangler bare stadig nogle af
dem i ID 2.0 - også efter genstart af systemet.

Tak for hjælpen, det var forsøget værd.

BTW - genstarten tog relativt lang tid. Indlæses fontene to gange, når de
er installeret både af XP og af ATM?

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-01-04 14:24

jcjensen skrev:

> ATM Light fungerer ikke under XP

Har du på noget tidspunkt haft den inde i systemet?
Grunden jeg spørger er, at jeg utallige gange har hørt at ATM Light
kan smadre WinXP totalt hvad fonte angår. Den eneste version af
ATM som er kompatibel med WinXP er ATM Deluxe 4.1.

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 19-01-04 19:01

jcjensen skrev:

> Totalt crash - ny maskine, nyt styresystem (fra Win98 til XP), samme
> programmer - herunder InDesign 2.0 (2.0.1)

Hvorfor ikke 2.02?

> Det drejer sig bl.a. om Arial og Times New Roman i PS format (Den
> sidste hedder Times New Roman PS MT) Den brugte jeg til et stort
> dokument under Win 98, så den må siges at være savnet.

Arial kan jeg ikke hjælpe med (findes den overhovedet som Type1?), men nu
har jeg forsøgt at installere mine Times New Roman-fonte under både
Windows 2000 (på arbejde) og XP (hjemme) vha. skrifttypepanelet. Det
fungerer perfekt i min ID2.02 DK.

Jeg har dog lagt mærke til følgende:
Times New Roman PS MT er *ikke* en Type1-font (hos mig), men en TrueType
(TIMES.TTF). Jeg har så en alm. Times New Roman PS, som *er* en
Type1-font (MTR_____.pfb og MTR_____.pfm).

Så har jeg yderligere en Times New Roman MT Extra Bold, som også er en
TrueType (Timnreb.ttf) udover min almindelige Times New Roman i
Type1-format.

Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : jcjensen

Dato : 19-01-04 21:10

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in news:400c1b8b$0$30065
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

Hej Kurt

> Hvorfor ikke 2.02?

Nej hvorfor? Jeg vidste ikke, at den fandtes. Jeg har aldrig været
flittig med registrering af programmer. Lad mig dog skyde ind, at
Indesign er både købt og betalt - ligesom sdskillige andre

Jeg har hentet opdateringen, men det hjælper ikke.

> Arial kan jeg ikke hjælpe med (findes den overhovedet som Type1?),

Ja, filen hedder _a______.pfm ( de andre snit hedder _ai, _ab og _abi )
(*.pfb ikke nævnt her, men ikke glemt

> [...]
> TrueType
> (TIMES.TTF). Jeg har så en alm. Times New Roman PS, som *er* en

Hm! Hos mig hedder den almidelige Times New Roman TIMES.TTF Det er en
OpenType/TrueType.

Så har jeg en almindelig Times type 1, som hedder Tir_____.pfm (og .pfb)

Og så altså Times New Roman PS MT type 1, som hedder _er_____.pfm (og
..pfb)

Alle tre findes i Normal, Kursiv, Fed og Fed Kursiv.

Du må helst ikke hænge mig op pa antallet af underscores - jeg går udfra,
at filnavnet er på 8 karakterer ialt.

> Så har jeg yderligere en Times New Roman MT Extra Bold, som også er en
> TrueType (Timnreb.ttf)

Den har også ligget på mit system, men jeg har afinstalleret alle
TrueType fonte, der ikke er systemfonte.

>udover min almindelige Times New Roman i Type1-format.

Sådan en har jeg ikke, med mindre den er identisk med ovennævnte Times?

> Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

Det ser ikke sådan ud, men det er jo ikke din skyld. Tak for din venlige
hjælp.

Jeg synes, at forvirringen breder sig noget med ensbenævnte filer, der
alligevel hedder noget forskelligt (Times.ttf)

Når det er så vigtigt for mig, er det fordi jeg ikke rigtig tør sende
noget TrueType stads til trykkeriet. Og fordi det vil give mig en pokkers
masse arbejde, at gå hele tryksagen igennem. Hverken Times (Type 1) eller
Times New Roman (TrueType) har helt samme metrik som den anvendte font.

Så skal jeg også lige nævne, at det kun er nogle få fonte der ikke vil
dukke op - og altså kun i Indesign. Hvis så det var generelt, kunne man
forestille sig, at der var et eller andet galt med fontene, men AI, PS og
nu også ATM viser dem glad og gerne.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen