Isolering på loft med granulat?
Fra : N. Foldager

Dato : 19-01-04 07:58

Jeg skal isolere på loftrummets gulv i et gammelt hus. Der er bestemt
ikke nogen standard-afstand mellem bjælkerne, de er ikke særligt
regulære i tværsnit, og der er en del "hovsa-bjælker", strøer osv.
opsat gennem årene.

Med andre ord, brug af isoleringsbats kræver en hel del
tilpasningsarbejde.

Vil det være smart at bruge granulat visse steder, hvor forholdene er
særligt irriterende ???

Granulat kan jo tilpasse sig formen af det hul, man smider det i og
komme ind under mærkelige bjælker.

Bør granulat dækkes for ikke at flyve omkring?

Er det et helvede at flytte igen, hvis man lige skal fikse noget neden
under det?

Isolerer det ligeså godt som bats?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-01-04 15:55

N. Foldager skrev:

> Vil det være smart at bruge granulat visse steder, hvor forholdene er
> særligt irriterende ???

....jeps - det er osse svært at passe bats fuldstændig nøjagtigt til...

> Bør granulat dækkes for ikke at flyve omkring?

....mit er ikke - men jeg har heller ikke gennemtræk på loftet - det var
kun i -99, da 1/4 af taget blæste af; der sad isoleringen i alle buske i
haven og omegn...

> Er det et helvede at flytte igen, hvis man lige skal fikse noget neden
> under det?

....nope...

> Isolerer det ligeså godt som bats?

....godt spørgsmål...
Hans

Fra : bjarnekallesoe

Dato : 19-01-04 22:57

Vi har netop besluttet at isolere vores loft med papiruld.
Det er mere miljøvenligt og isolerer lige så godt. Det kan sagtens
lægges oven på eksisterende isolering.

Læs iøvrigt mere på www.papiruld.dk

mvh. Bjarne Kallesø

http://www.kandu.dk/

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 20-01-04 13:03

bjarnekallesoe wrote:
> Vi har netop besluttet at isolere vores loft med papiruld.
> Det er mere miljøvenligt og isolerer lige så godt. Det kan sagtens
> [...]

Hej.

Det er nu 2 år siden jeg fik efterisoleret med papiruld. Der var 100 mm
mineraluld og jeg fik blæst 150 mm papiruld ovenpå. Materialet er dejligt,
også hvis man "lige skal lave lidt" under det. Antennekabler og el f.eks.

Mit olieforbrug lå før på 2400 l om året, nu er det faldet til under 1600 l,
så udgiften bliver tjent hurtigere hjem end jeg havde regnet med. Villaen er
på 110m2.

Ebbe.

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 20-01-04 16:25

Jeg ved ikke hvor miljøvenlig papiruld er, med det må da være tilsat nogle
kemikalier, for at være brandsikkert og vandskyende.
Derudover er varmegennemstrømningen 20% højere end ved mineraluld.

Se http://www.mti-stevns.dk/papiruld.htm

Mvh

Klaus-E.

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 20-01-04 16:18

Du skal få granulaten blæst ud over loftet i min. 230mm tykkelse, dette
svarer til 200mm isolering.
Hvis du vil vide mere, så kig ind på www.
mti-stevns.dk

Med venlig hilsen