Hvilket Bibelsyn har du?
Fra : Andreas Falck

Dato : 18-01-04 22:23

Om Bibelen

Kristne tilbeder ikke en bog. De tilbeder den levende, treenige Gud,
som vi har mødt i den bog, han har givet til os.
Bibel-glæde og Bibel-tillid kommer af den erfaring, at jo bedre
Bibelens ord formidles til os, jo tydeligere hører vi Herrens stemme.

Bibelens autoritet
For Luther var Bibelen den højeste autoritet. Kun hvis nogen kunne
bevise, at noget i hans bøger var i modstrid med Bibelen, ville han
ændre det, han havde skrevet.
Den tillid til Bibelen er ikke så almindelig mere. Både præster og
andre, som burde vide bedre, drister sig gang på gang til at forkaste
helt klare ting i Bibelen. De tillader sig med stor frimodighed at
mene, at de ved bedre end profeterne og apostlene, hvad sandheden om
Gud og mennesket er.
Dybest set skyldes bibelkritik ofte, at man ikke kan acceptere
Bibelens beskrivelse af Gud og hans vilje, som går langt ud over det,
der kan rummes i en menneskehjerne. Paulus siger, at Guds visdom er
højere end menneskers visdom. Alligevel mener nogle, at de har
forstand til at sortere i Bibelen og afgøre, hvad der kan være Guds
ord, og hvad der ikke kan.

Bibelens menneskelige side
Gud brugte mennesker, da han gav os Bibelen. Gennem mange hundrede år
brugte han alle mulige forskellige mennesker som skribenter. En del af
beretningerne har først været fortalt mundtligt gennem generationer,
inden de blev skrevet ned. Forfatterne har brugt flere sprog, og
teksterne er blevet til over så mange år, at kultur og politik har sat
forskellige præg.
Forfatternes personlighed og baggrund skinner flere steder igennem i
teksterne. Der kan drages paralleller i stil og opbygning mellem en
del af Bibelens tekster og religiøse skrifter fra Israels nabolande.
Der er ikke tilstræbt nogen ensartethed i forskellige beretninger om
den samme begivenhed. Hvis man vil, kan man derfor flere steder finde
tilsyneladende modsætninger, som man efter normal litterær
videnskabelighed kan kalde fejl (ofte går teologerne på dette feldt
videre, end den litterære videnskab ville gøre). Alt dette gør, at
mange anser Bibelen for en bog helt på linie med andre bøger.

Fra bogen "Her står vi" af Jørgen Hedager Nielsen

Læs mere her: http://bibel-skole.dk/index.php?body=om_bibelen

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*
http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
*** *Begge med debatforum* ***

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-01-04 14:04

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> mælte sligt:

>For Luther var Bibelen den højeste autoritet. Kun hvis nogen kunne
>bevise, at noget i hans bøger var i modstrid med Bibelen, ville han
>ændre det, han havde skrevet.

Og dog har han ikke noget problem med at sætte sig til dommer over,
hvilke bibelske skrifter, der var gode, og hvilke, der ikke var. Han er
jo f.eks. kendt for at sige, at Jakobsbrevet er uevangelisk, uapostolisk
og modsiger Paulus.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hvis man vågner op om morgenen, og det ikke gør ondt nogen steder,
så er man død."

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-01-04 14:20

I news:d76210prjv7rjvb1fafng9gib4b0806nf9@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> [...]
> hvilke bibelske skrifter, der var gode, og hvilke, der ikke var.
> Han er jo f.eks. kendt for at sige, at Jakobsbrevet er uevangelisk,

Ja, Luther har i sit livsforløb sagt mange ting. Men det ændrer stadig
ikke på hans grundlæggende holdning til Bibelen som inspireret
Helligskrift.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Claus Larsen

Dato : 28-01-04 10:35

Andreas Falck wrote:

> Ja, Luther har i sit livsforløb sagt mange ting. Men det ændrer stadig
> ikke på hans grundlæggende holdning til Bibelen som inspireret
> Helligskrift.

Der skal du så lægge mærke til forskellen imellem "inspireret" og "
åbenbaret".

Der kan f.eks udemærket være fejl i et inspireret skrift , vil jeg hævde.

Den åbenbarede koran vil derimod være perfekt og fejlfri, netop fordi
den er direkte åbenbaret, vil muslimen hævde.

Hilsen Claus

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-01-04 11:46

Hej Claus

"Claus Larsen" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse
> Der kan f.eks udemærket være fejl i et inspireret skrift , vil jeg hævde.

Gud er IKKE "forvirringens gud" (1. Kor. 14:33), og "Ethvert skrift er
indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og
til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan
blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning." (2. Tim 3:16-17)

Henrik, Slagelse

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-01-04 20:05

Scripsit Henrik Vestergaard:

> [...]
> bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det
> menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al

Det er en falsk oversættelse af grundteksten. Det vers taler på intet
tidspunkt om *bevis*. Det er bibelfundamentalistisk ønsketænkning at
oversætte grundtekstens ελεγχον til "bevis" I den gamle oversættelse
stod der "irettesættelse", i KJV "reproof" i Vulgata "arguendum" osv.
Der er intet i ordet som antyder noget så stærkt som "bevis".

Gad vide hvem der fik sneget den stinker ind i den nye oversættelse.

Lars Erik Bryld

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-01-04 21:01

Hej Lars

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> stod der "irettesættelse", i KJV "reproof" i Vulgata "arguendum" osv.
> Der er intet i ordet som antyder noget så stærkt som "bevis".

Jeg er fuldkommen enig, og også vant til at læse KJV -- nu ville jeg blot
citere den danske udgave i en autoriseret udgave fra Bibelselskabets
hjemmeside, i stedet for så mange andre, der citerer fra diverse...

> Gad vide hvem der fik sneget den stinker ind i den nye oversættelse.

Der er nok gået lidt "Aagaard" i det...

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-04 21:14

I news:40181666$0$4145$ba624c82@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]
> Der er nok gået lidt "Aagaard" i det...

Nada, det er næppe en "Aagaard-syndrom"!

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-01-04 21:53

Hej Andreas

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:40181666$0$4145$ba624c82@nntp01.dk.telia.net skrev
> Henrik Vestergaard følgende:
> [ ... ]
> Nada, det er næppe en "Aagaard-syndrom"!

Og det baserer du på....?

Mit kendskab til generalsekretæren er en forsigtig mand, som bestemt ikke
vil fornærme det teologiske "establishment"... såeh...mange teologiske
forfalskninger har sneget sig ind i den "nye" 1992-oversættelse, og jeg
foretrækker personligt den gode gamle 1931/48-udgave...hvis jeg skal
vælge...

Henrik, Slagelse

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-01-04 21:56

Hej NG
Jeg retter lige mig selv..... Det er kendskabet til den nu forhenværende
generalsekretær, Aagaard...

Henrik

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-04 22:34

I news:4018228d$0$24828$ba624c82@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]
> jeg foretrækker personligt den gode
> gamle 1931/48-udgave...hvis jeg skal vælge...

Dette kan vi slet ikke blive uenige om, hvor meget jeg end ville
anstrenge mig

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-01-04 05:19

Hej Andreas

> [...]
> Henrik Vestergaard følgende:
> [ ... ]
> Dette kan vi slet ikke blive uenige om, hvor meget jeg end ville

Det er skam godt man kan se humoren midt i det hele.... ;-D

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-01-04 07:30

I news:40188b0d$0$27301$ba624c82@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> Det er skam godt man kan se humoren midt i det hele.... ;-D

Humor *er* en rigtig god ting

Fra : Vidal

Dato : 29-01-04 13:37

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev i en meddelelse news:RUVRb.4953$NF.544@news.get2net.dk...
> I news:4018228d$0$24828$ba624c82@nntp01.dk.telia.net skrev
> Henrik Vestergaard følgende:

> Dette kan vi slet ikke blive uenige om, hvor meget jeg end ville
> anstrenge mig

Det kan jo egentligt undre, da 1931 oversættelsen, så vidt jeg forstår
det, understreger forskelligheden mellem den gammelstestamentelige
gud, og Gud, som vi kristne forstår ham.

For at citere Faklen (om 1931): "For første gang i dansk bibelhistorie
er f.eks. hverken Kristus, treenigheden eller den kristne menighed nævnt
i det Gamle Testamente."

Plejer du ikke tage forjættelserne i GT temmeligt alvorligt og påstår
forbindelsen mellem GT og NT er entydig, hvilket det jo klart fremgår
den ikke er sandt, om ellers Faklen taler sandt.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 28-01-04 23:24

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> mange teologiske
> forfalskninger har sneget sig ind i den "nye" 1992-oversættelse

Kan man finde en oversigt over den slags nogen steder?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-04 23:29

I news:40183757$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]

> Kan man finde en oversigt over den slags nogen steder?

En ganske god indikator fås ved en sammenligning med 1931/1948
oversættelsen. Denne er nok en af de bedste danske der nogensidne er
blevet lavet.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-01-04 23:38

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> mælte sligt:

>Kan man finde en oversigt over den slags nogen steder?

Ikke nogen samlet oversigt, så vidt jeg ved, nej, men tidsskriftet
Faklen havde de tendentiøse oversættelser i 1992-oversættelsen som én af
sine mærkesager og har skrevet fyldigt om emnet i flere numre, som
stadig kan læses på deres hjemmeside <www.faklen.dk>. Den første artikel
(og den efterfølgende) hedder kort og godt "Bibelforfalskning" og kan
læses på <http://www.faklen.dk/dk/faklen/01/bibel.shtml>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Everyone is a prisoner of his own experiences.
No one can eliminate prejudices - just recognize them."

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-04 23:58

I news:7aeg10pv6d1392b0cf1fv1bsife6m5gebr@4ax.com skrev
> [...]

> numre, som stadig kan læses på deres hjemmeside <www.faklen.dk>.
> Den første artikel (og den efterfølgende) hedder kort og godt

Lige som oversættelseskommiteen gik i den ene tendentiøse grøft, sådan
er Faklen gået i den modsatte tendentiøse grøft. Personligt tror jeg
at "den sande" oversættelse skal findes et sted mellem disse to
modsatrettede tendentiøse grøfter!

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-01-04 05:18

Hej Villy

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan man finde en oversigt over den slags nogen steder?

Ja, der er dels noteoversigten til den nye oversættelse -- og så har Faklen
også i sin tid skrevet en del omkring især det gamle testamente med basis i
forskellige hebraisk-kyndiges vurderinger...

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-04 12:17

I news:bv7voi$nge$1@sunsite.dk skrev
Claus Larsen følgende:

[ ... ]
> Der kan f.eks udemærket være fejl i et inspireret skrift , vil jeg
> hævde.

Kan du uddybe nærmere hvad du mener med "være fejl i et inspireret