Eksakt science, tro, og mellemting.
Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-04 17:39

Eksakt science, tro, og mellemting.

Matematik er ikke science, men redskab til at ordne data

Fysik og kemi hvor man kan eftergøre forsøg, er eksakt science.

Biologi, psykologi, sociologi, historievidenskab bliver ofte mere og mere
smagsdommeri , med fordomme som fejlkilder(bias, innuendo osv). Bagmand for
smagsdom er flertalsdikatur=demokrati.

Når vi helt forlader det, der smager af molekyl-mekanik, udfra
borgerfællesskabets referenceramme, bliver det religiøs tro - og i kristen
teologi bruges ofte logik som redskab, selvom kunstnerisk intuition ville
være mere ærligt.

At udlede moral og " Guds vilje" med skrift-steder som facitliste er en
pervertering af de jødiske skriftkloges moselov-juristeri - der var slemt
nok!

(Jesus lærte som barn hundekunstnerne i templet ved at lytte - og afslørede
dem ofte som selvmodsigende/ulogiske/fup - som en sand Sokrates.)

Lomborg-modstanderne synes ofte fanget i onde cirkler af fordomme, hvor
konklusionerne kun godtages, hvis kapitalist-dommedag er fremherskende.

Greenpeace skandalen med beregning af olierester i BrentSpar platformen er
ikke enestående.

Staten skal stå til regnskab for alt, så skatten bør kun investeres, hvor
eksakte resultater kan måles - støtte til finkultur, mode, arkitektur og
andet smagsdommeri bør nedtrappes hastigt til nul.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-01-04 17:47

I news:UEyOb.34590$ok6.19512@fe09.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]
> At udlede moral og " Guds vilje" med skrift-steder som facitliste
> er en pervertering af de jødiske skriftkloges moselov-juristeri -
> der var slemt nok!

Så Jesus var efter din mening en perverteret person, tillige med alle
skribenterne i NT.

Ja, det er da godt at sådan hen ad vejen mere og mere tydeligt får
bekendt kulør om hvad det er for en forskruet opfattelse af Bibelen og
kristendommen du står for.

Du taler jo på denne måde direkte og soleklart imod den undervisning
Jesus og hans disciple og de første apostle har givet os om hvilket
fundament vor tro skal bygges op på.

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*
http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
*** *Begge med debatforum* ***

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-04 21:51

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
> [...]
> Bo Warming følgende:
>
> [ ... ]
>
> Så Jesus var efter din mening en perverteret person, tillige med alle

Religionshistorikeren Wilhelm Grønbech og hundreder af andre profesorer
mener som jeg, at misbrug af biblen som facitliste er uintelligent.

Jesu ord sætter jeg højt. Jeg er så kristen som du. Vi tolker forskelligt -
det bør ikke føre til mudderkastning mod pesoner, hvilket jeg aldrig har
begået, men jeg bruger med rette ordet "perverteret" som generel betegnelse
når nogen kun vil anerkende een sær og skolastisk, gammeldag brug af
skriftsteder.
Eller tager syndfloden alvorligt som at Mount Everest var oversvømmet.

> Ja, det er da godt at sådan hen ad vejen mere og mere tydeligt får
> bekendt kulør om hvad det er for en forskruet opfattelse af Bibelen og
> kristendommen du står for.

Sandheden afgøres ikke ved en flertalsafstemning.

> Du taler jo på denne måde direkte og soleklart imod den undervisning
> Jesus og hans disciple og de første apostle har givet os om hvilket
> fundament vor tro skal bygges op på.

Jesudebatterne på den tid var meningsfulde. Kristne bygger deres tro på
bogstav eller på ånd - og din synsvinkel er een blandt mange - ligesom min.

Henrik Vestergaards kritik af at jeg ikke båser mig ind i kristendom kun,
men også ser på mit fag, science, bliver til en anklage for offtopic. Galt.
Og dengang Andreas Falsk søgte at få medhold hos netbetjente imod mig, gik
han også galt i byen. Jeg er totalt ontopic og xposter kun når xpost er god
netikette. Ikke alle er snævert optaget af eet emne, der passer ind i kun
een ng.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-01-04 17:48

Hej Bo

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Biologi, psykologi, sociologi, historievidenskab bliver ofte mere og mere
> smagsdommeri , med fordomme som fejlkilder(bias, innuendo osv). Bagmand

Hvorfor du adskiller biologi fra fysikken og kemien kan vi andre jo kun
gisne om -- klart står der imidlertid for alle og enhver med blot en smule
analytiske evner at du er højst OFF-topic i denne gruppe...

> [...]
kristen
> teologi bruges ofte logik som redskab, selvom kunstnerisk intuition ville

Er det rødvins-tåger der plager dig ??

> [...]
> Lomborg-modstanderne synes ofte fanget i onde cirkler af fordomme, hvor
> konklusionerne kun godtages, hvis kapitalist-dommedag er fremherskende.

Og hvad har miljø-manden Lomborg med denne gruppe dk.livssyn.kristendom at
gøre?

> [...]
> eksakte resultater kan måles - støtte til finkultur, mode, arkitektur og
> andet smagsdommeri bør nedtrappes hastigt til nul.

Tak for dagens tekst -- værdiløs, som sædvanlig

--
Med hilsen

Henrik, Slagelse