Billeder forsvandt
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 13:03

Jeg har lige været en tur i skoven med familien. Undervejs tog jeg nogle
få billeder. Da jeg kom hjem sluttede jeg mit Canon PowerShot S45 til
min Apple PowerBook G4. Som sædvanlig åbnede iPhoto og spurgte, om jeg
ville importere billederne, og om jeg ville slette kortet derefter. Da
jeg havde klikket ja, blev jeg distraheret et øjeblik. De jeg kom
tilbage var iPhoto færdig, men mappen med "Sidste import" var tom.
Kameraet viste sidste billede på skærmen, men kortet var tomt for
billeder, da jeg forsøgte at bladre. Det er helt normalt, men de nyeste
billeder plejer at ligge i mappen "Sidste import", så alle billederne
var væk.
Hvad kan det skyldes? Det var godt nok kolt i dag, men jeg havde
kameraet under frakken i min Lowepro taske. Da vi kom hjem, lå kameraet
i tasken næsten en time, mens vi spiste frokost. Jeg har derfor svært
ved at tro, at kameraet var for koldt til at fungere. Måske er det
simpelthen en dårlig idé at slette kortet i kameraet, før man har sikret
sig, at billederne er overført. De her billeder er ligegyldige, men en
anden gang er det måske vigtige billeder. Det skal siges, at jeg havde
set billederne igennem på kameraet ude i skoven, så de var taget og gemt
på kortet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tommy Hansen

Dato : 18-01-04 13:22

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

Hej.

Jeg kan ikke sige hvad der er sket, men et generelt godt råd er:

Slet ikke billederne på kortet før man har checket at billederne er lagt ned
på harddisken.

Men det er jo lidt sent med råd for dit vedkommende. Beklager.

Mvh. Tommy

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-01-04 13:23

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

>Det er helt normalt, men de nyeste
>billeder plejer at ligge i mappen "Sidste import", så alle billederne
>var væk.

Nu kender jeg ikke noget til din software (det var ellers noget af
produkteksponering, du havde gang - mindede lidt om en amerikansk
film), men kan det tænkes, at den af uransagelige årsager har lagt
billederne et andet sted på din computer, end den plejer? Har du
prøvet at søge hele computeren igennem efter filer, der er oprettet
omkring de tidspunkter, hvor billederne blevet taget eller indlæst?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-04 01:44

Allan Olesen <asdfgerw@c.dk> wrote:

> Nu kender jeg ikke noget til din software (det var ellers noget af
> produkteksponering, du havde gang - mindede lidt om en amerikansk
> film),...

Hvad har jeg nu rodet mig ud i? Har jeg reklameret for Apple? Det kunne
ligne mig

> [...]
> prøvet at søge hele computeren igennem efter filer, der er oprettet
> omkring de tidspunkter, hvor billederne blevet taget eller indlæst?

Jeg har ledt, og de er der ikke. Som skrevet andetsteds i tråden, var
kortet gået i baglås. Jeg har nu formateret det, og det virker igen. Jeg
ved ikke, hvad der skete. Under overførslen af billeder til computeren
gik alt godt. Der var ikke noget med, at kameraet løb tør for strøm
eller den slags. Der kom bare ikke nogen billeder over, og kortet var
tomt og kunne ikke ses af computeren bagefter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : max

Dato : 18-01-04 13:33

> [...]
> anden gang er det måske vigtige billeder. Det skal siges, at jeg havde
> set billederne igennem på kameraet ude i skoven, så de var taget og gemt

Et file recovery program kan gendanne de slattede
billeder på kortet, hvis du ikke finder dem på puteren.
-max-

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 14:25

In dk.edb.mac Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Det er helt normalt, men de nyeste
> billeder plejer at ligge i mappen "Sidste import", så alle billederne
> var væk.

kamaraet fladt vel i søvn undervejs eller løb tør for batteri? prøv at
kigge om ikke der alligevel er en rulle med billeder fra i dag

> Måske er det simpelthen en dårlig idé at slette kortet i kameraet, før
> man har sikret sig, at billederne er overført.

prsonligt sletter jkeg altid manuelt -

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-01-04 15:05

On Sun, 18 Jan 2004 13:03:06 +0100, Henrik_Münster wrote
(in article <1g7rdab.15cznx81f54sm6N%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> anden gang er det måske vigtige billeder. Det skal siges, at jeg havde
> set billederne igennem på kameraet ude i skoven, så de var taget og gemt

Jeg synes jeg har set en artikel på MacFixit om netop dette, men da jeg ikke
er betalende medlem kan jeg ikke søge tilbage. Det har været indenfor den
sidste uge, hvis jeg ikke husker galt.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-01-04 17:08

On Sun, 18 Jan 2004 15:04:40 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <bue3ps$qam$1@news.cybercity.dk>):

> Jeg synes jeg har set en artikel på MacFixit om netop dette, men da jeg ikke
> er betalende medlem kan jeg ikke søge tilbage. Det har været indenfor den
> sidste uge, hvis jeg ikke husker galt.

Ah, det var på http://macosxhints.com

iPhoto 2.0 warning about Erase Camera Contents
 10:34 Friday 16 January 2004 € from: Anonymous

If you have the "Erase camera contents after transfer" option checked when
importing photos from a camera and all photos are not imported because your
hard disk is full, all your photos will still be erased from your camera. I
just lost about 100 photos this way. I'm a bit disappointed that the Apple
programmers did not do error checking on this feature.

I have no idea about whether this problem still exists. I was using iPhoto
2.0 with MacOS X 10.2.8 Since photos once taken are irreplacable, it might be
best never to use the "Erase Camera Contents..." option.

[robg adds: I've always been quite paranoid about digital pictures, and have
never trusted the "erase from camera" option in any of the image loading
programs I've used -- I always delete them myself from the camera via its
menus after I'm 100% sure the images are safely on my (two, actually) hard
drives.]

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Lene S

Dato : 18-01-04 15:18

> [...]
> anden gang er det måske vigtige billeder. Det skal siges, at jeg havde
> set billederne igennem på kameraet ude i skoven, så de var taget og gemt

Hej Henrik

Hvis du skal bruge billederne kan du bruge et program der hedder " PC
Inspector Smart Recovery" fra www.convar.com
Det kan gendanne billederne fra kortet i kameraet.

Held og lykke

Mvh Lene

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-01-04 18:56

Lene S wrote:

> [...]
> Inspector Smart Recovery" fra www.convar.com
> Det kan gendanne billederne fra kortet i kameraet.

Kanon, det program har netop reddet alle billederne fra en Grønlandstur
for en kollega, som mistede det hele pga. at Merlin's maskine fuckede
hans Smart Media kort op under overførslen.

Tak for det gode råd..

Henry Lerche Madsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-04 16:06

Henrik Münster wrote:

> Jeg har lige været en tur i skoven med familien. ...cut...

Hej Henrik, kulden betyder ikke noget, jeg har fotograferet ude
i temperaturer som er meget koldere end i dag, og jeg er iøvrigt
lige kommet hjem fra en foto-cykel-tur på fire timer, og jeg har
lige læst de 18 billeder det blev til ind på min Mac.

Du skal ha' fat i en kortlæser, så kortet kan blive en "disk" på
dit skrivebord, og så kan du gendanne filerne med Norton eller
et tilsvarende fill-recovery program.

Og så skal du lære dig, at man først sletter sine hukommelses-
kort, når man har tjekket at alle billeder er overført til en
harddisk, og at de kan læses af et billedbehandlingsprogram..

Hvis du ikke har en kortlæser, så kan du låne en af mig, du skal
dog selv betale forsendelsen begge veje...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-04 00:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Hvis du ikke har en kortlæser, så kan du låne en af mig, du skal
> dog selv betale forsendelsen begge veje...

Jeg var lige nede i Netto efter mælk tidligere i aften. Der fik jeg
smidt en kortlæser i nakken. Endda sølvgrå ligesom min PowerBook. Det
pågældende kort mounter slet ikke, så det må være gået i udu. Jeg købte
kortlæseren, fordi jeg nok hellere må gå over til først at slette
kortet, når billederne er overført. Og det er vel bøvlte at slette 100
billeder på kameraet. Det skal vel gøre billede for billede. I
kortlæseren kan man vel bare markere dem alle og hive dem i papirkurven.
Ja, jeg køber først udstyr og undersøger sagen bagefter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-01-04 00:21

> Og det er vel bøvlte at slette 100
> billeder på kameraet. Det skal vel gøre billede for billede.

Har du ikke mulighed for at slette hele kortet på en gang?
Et eller andet i retning af "Format card" ?
Det tager ikke mange sekunder.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-04 06:11

> [...]
> kortlæseren kan man vel bare markere dem alle og hive dem i papirkurven.
> Ja, jeg køber først udstyr og undersøger sagen bagefter.

Er det den der 6-i-een, der hedder USB PocketDrive 6 in 1? Hvor man kan
stikke kablet ind i en "lomme"?

Den har jeg - også fra Netto - og den mounter fint som "noname"

Har Jesper Gylling ikke også haft noget bøvl med USB-tilbehør sammen med
bærbare?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-04 21:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Er det den der 6-i-een, der hedder USB PocketDrive 6 in 1? Hvor man kan
> stikke kablet ind i en "lomme"?

Netop. Den virker ganske gedigen og er smart og kompakt. Til prisen på
kr. 149,- synes jeg, det er ganske billigt.

> Den har jeg - også fra Netto - og den mounter fint som "noname"

Jo, men det er jo ikke læseren, der mounter. Det er kortet, man sætter i
den. Når kun læseren er på, kan man ikke umiddelbart se det. Men når man
sætter et kort i, dukker det op på skrivebordet. Bortset altså fra det
kort, der har drillet mig. Så det skal nok formateres.

> Har Jesper Gylling ikke også haft noget bøvl med USB-tilbehør sammen med
> bærbare?

Det er nok fordi, han køber noget billigt skidt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 21:54

Henrik Münster wrote:

> [...]
> sætter et kort i, dukker det op på skrivebordet. Bortset altså fra det
> kort, der har drillet mig. Så det skal nok formateres.

Jamen det at kortet driller skyldes netop at det er crachet, og
du skal netop bare ha' det mountet, så kan du køre Norton på
det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-04 22:13

>Men når man
> sætter et kort i, dukker det op på skrivebordet. Bortset altså fra det
> kort, der har drillet mig. Så det skal nok formateres.

Inden du formatterer kortet, kan du jo lige overveje om du ikke vil
prøve min USB card-reader. Den kan tage flere formater, men om den kan
tage dit kort, aner jeg ikke. Bruger jo stadigvæk SmartMedia

Eller har du allerede opgivet at redde de omtalte billeder?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : emj

Dato : 20-01-04 14:32

On Tue, 20 Jan 2004 06:11:11 +0100,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

>Har Jesper Gylling ikke også haft noget bøvl med USB-tilbehør sammen med
>bærbare?

Det er vel ikke fordi din bærbare bruger win98?
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 15:52

emj wrote:

> Det er vel ikke fordi din bærbare bruger win98?

Prøv at læse tråden, så vil du nemlig opdage, at Henrik kører
MacOS-X...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-01-04 07:50

In article <1g7u3at.iwndzf5espyeN%henrik@muenster.dk>,
> [...]

> kortlæseren kan man vel bare markere dem alle og hive dem i papirkurven.
> Ja, jeg køber først udstyr og undersøger sagen bagefter.

Lige præcis her har jeg et stort (og uforståeligt) problem med min mac.
Hvis man benytter en kortlæser eller en usb-pen og sletter filer ved
hjælp af Finder (10.0) så laver den en mappe på kortet der hedder
..Trashes som indeholder en kopi af alle de slettede filer. Da denne
mappe er usynlig betyder det at mit kort ret hurtigt ender med 0 MB
available og dermed er ubrugeligt.

Jeg kan selvfølgelig slette kortet via en terminal, men kan det
virkeligt passe at man ikke kan benytte kortlæsere og usb-penne med Mac
uden at være teknisk nok til at kunne bruge en terminal???

MVH Thomas Bendsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-01-04 07:57

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> .Trashes som indeholder en kopi af alle de slettede filer. Da denne
> mappe er usynlig betyder det at mit kort ret hurtigt ender med 0 MB

Det har altid været sådan at man kan fortryde at slette filer på mac ved
at hive dem op af skraldespanden igen.

> Jeg kan selvfølgelig slette kortet via en terminal, men kan det
> virkeligt passe at man ikke kan benytte kortlæsere og usb-penne med Mac
> uden at være teknisk nok til at kunne bruge en terminal???

Det er nok nemmere at tømme skraldespanden efterfølgende.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-01-04 08:47

In article <1g7uonh.f9hobb9qfusuN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Det har altid været sådan at man kan fortryde at slette filer på mac ved
> at hive dem op af skraldespanden igen.

> Det er nok nemmere at tømme skraldespanden efterfølgende.

Det var selvfølgelig bare det. Tak for hjælpen.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 20-01-04 09:39

"Thomas Bendsen" <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote in message

Mac

> Det var selvfølgelig bare det. Tak for hjælpen.

Det hurtigste er nu nok at lade være med at slette filerne, og formatere
kortet i kameraet...

mvh Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 10:53

"Michael Schrøder" wrote:

> Det hurtigste er nu nok at lade være med at slette filerne, og formatere
> kortet i kameraet...

Til maj er det 10 år siden jeg købte mit første digicam, 7-9-13
og banke tre gange under under bordet - jeg har aldrig mistet et
eneste billede, og jeg har aldrig oplevet problemer med mine hu-
kommelseskort.

Jeg har flg. rutine, jeg overfører mine billeder til computeren
og går dem igennem med PhotoShop, jeg sletter og formaterer al-
drig mine hukommelseskort med computeren, jeg formaterer kun med
kameraet, og ført når jeg er helt sikker på, at alle billeder er
overført, og at de kan åbnes af PhotoShop.

Jeg har nogle ganske få gange været ude for, at en billedfil er
blevet invalid under overførelsen fra kort til computer, dette
har dog kunnet løses ved at overføre billedet påny.

Så hvis folk lærer sig nogle kloge rutiner, så vil de aldrig op-
leve problemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-01-04 13:20

In article <400ce93f$0$29320$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote:

> Det hurtigste er nu nok at lade være med at slette filerne, og formatere
> kortet i kameraet...
>
> mvh Michael

Har du set et kamera man kan putte en USB-pen i ? )

MVH Thomas Bendsen

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-04 10:56

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Det var selvfølgelig bare det. Tak for hjælpen.
>
> MVH Thomas Bendsen

Og så skal du nok se at komme væk fra X, 10.0........den var meeget
fejlbefængt......

OS X, 10.2.8 er den tidligste mest stabile version af OS X.......

Så det vil jeg da anbefale..........

M.

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-01-04 13:19

In article
<1g7uwyu.171pngw56l3l0N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,

> [...]
> fejlbefængt......
>
> OS X, 10.2.8 er den tidligste mest stabile version af OS X.......

UPS! Der var heldigvis tale om en trykfejl. Jeg har en to måneder gammel
iBook, som selvfølgelig er udstyret med 10.3

MVh Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 10:24

Henrik Münster wrote:

> Jeg var lige nede i Netto efter mælk tidligere i aften. Der fik jeg
> smidt en kortlæser i nakken. ...cut...

Et hukommelseskort er jo nøjagtig det samme som en extern hard-
disk, så prøv Norton eller Apple's eget diskførstehjælp de kan
begge mounte en missing disk, så disken/kortet kan blive synlig
på skrivebordet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 20-01-04 18:36

In dk.edb.mac Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> disk, så prøv Norton eller Apple's eget diskførstehjælp de kan
> begge mounte en missing disk, så disken/kortet kan blive synlig

Det kræver at de kan håndtere fat formaterede diske.

Fra : Christian Bech

Dato : 20-01-04 11:48

> Og det er vel bøvlte at slette 100
> billeder på kameraet. Det skal vel gøre billede for billede.

Har dit Canon ikke en delete all-funktion? Jeg har lige haft lånt et
Nikon Coolpix 5000 (ikke et imponerende kamera i øvrigt) og den kunne da
tømme hele kortet på en gang.

--
Christian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 11:55

Christian Bech wrote:

> Har dit Canon ikke en delete all-funktion? Jeg har lige haft lånt et
> Nikon Coolpix 5000 (ikke et imponerende kamera i øvrigt) og den kunne da
> tømme hele kortet på en gang.

Tja - alle digitale kameraer har da en format card funktion, hvor
man i et hug gør hukommelseskortet nyt og jomfrueligt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian

Dato : 21-01-04 01:03

On Tue, 20 Jan 2004 11:47:56 +0100, christian.bech@mail.tele.dk
(Christian Bech) wrote:

> Jeg har lige haft lånt et
>Nikon Coolpix 5000 (ikke et imponerende kamera i øvrigt)...

Fortæl lidt om dine erfaringer med det, tak
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Morten

Dato : 20-01-04 18:35

> [...]

> kortlæseren, fordi jeg nok hellere må gå over til først at slette
> kortet, når billederne er overført. Og det er vel bøvlte at slette 100

Det gør du da med Apples eget "Billedoverførsel" program.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-04 21:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det gør du da med Apples eget "Billedoverførsel" program.

Det har jeg aldrig brugt til noget. Jeg troede bare, man brugte det til
at vælgte, hvilket program der åbner, når man tilslutter et kamera. Men
jeg kan se, det kan lidt mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-04 22:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det gør du da med Apples eget "Billedoverførsel" program.

Hallo, dér. Ny viden = nye horisonter. Tak, Morten. Det skal testes ved
lejlighed.

Min almindelige procedure har været at trække billederne over i en mappe
på HD'en. For mine billeder 'bor' i forskellige mapper alt efter deres
anvendelse, der er ikke mange, der er importeret i iPhoto. Tjekker, at
de fungerer (åbner i Billedfremviser). SIden tømmer jeg kortet for
billeder (til papirkurven), og jeg husker at tømme papirkurven, inden
jeg tager kortet ud af læseren.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-01-04 22:08

> [...]

>kortet, når billederne er overført. Og det er vel bøvlte at slette 100
>billeder på kameraet. Det skal vel gøre billede for billede.

Er du sikker på, at du behøver bruge speciel kamerasoftware for at
tilgå filerne på dit kamera?

Mange (alle?) nyere kameraer opfører sig simpelthen som en USB-disk,
og det vil sige, at man kan tilgå filerne på kortet direkte med de
filhåndteringsværktøjer, som findes under ens operativsystem. Jeg har
personligt kun gjort det med Windows og Linux, men efter de
brugsvejledninger, jeg har set, skulle det være det samme med Mac.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-04 22:24

Allan Olesen wrote:

> Mange (alle?) nyere kameraer opfører sig simpelthen som en USB-disk,

Det fungerer lige sådan på Mac, men hvis kortet er crashed så
kommer det ikke op som en disk, og så skal man først bruge et
program der kan mounte en crashed disk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-04 00:13

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det fungerer lige sådan på Mac, men hvis kortet er crashed så
> kommer det ikke op som en disk, og så skal man først bruge et
> program der kan mounte en crashed disk.

Det foresvæver mig, at vi for nylig har diskuteret, at Canon netop ikke
bliver til en disk, mens f.eks. Olympus gør. En her i foto-gruppen
fortalte, at han altid måtte unmounte sit kamera, der vist var et
Olympus, mens jeg aldrig har unmountet mit Canon, men bare hevet stikket
ud. En anden fortalte så, at det skyldes, at et Canon ikke opfører sig
som en disk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Coach [4130]

Dato : 18-01-04 17:29

> [...]
> anden gang er det måske vigtige billeder. Det skal siges, at jeg havde
> set billederne igennem på kameraet ude i skoven, så de var taget og gemt

*********************

Få fat i PC Inspector File Recovery på dette link
http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/download.htm

Du skal have en kortlæser for at genskabe dine billeder.
Og du må ikke have taget billeder på kortet i melemtiden.

mvh
Bri@n

Fra : Coach [4130]

Dato : 18-01-04 17:35

"Coach [4130]" <jeg_er_træner@og_jeg_er_let.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal have en kortlæser for at genskabe dine billeder.
> Og du må ikke have taget billeder på kortet i melemtiden.

Sorry!!! glemte at fortælle, at det er "Smart Recovery" filen du skal
hente på downloadsiden

mvh
Bri@n

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-04 18:36

"Coach [4130]" wrote:

> [...]
>
> Du skal have en kortlæser for at genskabe dine billeder.
> Og du må ikke have taget billeder på kortet i melemtiden.

Henrik kører MacOSX, så han kan ikke bruge PC Inspector File
Recovery til noget...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 19:40

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Henrik kører MacOSX, så han kan ikke bruge PC Inspector File
> Recovery til noget...!

Så kan konens Windåse for engangs skyld være nyttig

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 21:58

> Så kan konens Windåse for engangs skyld være nyttig

Jeg vil være høflig og overhøre det dobbelttydige i ovenstående sætning

Min kones IBM Thinkpad blev ved med at opføre sig underligt,
selv efter IT-afdelingen rensede den for virus (og alt andet) og lagde
Windows 2000 Pro ind på den. Hendes professor blev træt af det, og købte
en ny til hende. Den er lige kommet i går, men er stadig på sygehuset.
Den gamle vil afdelingen så bruge til undervisning. Men hun har slet
ikke fået den nye med hjem eller besluttet sig for, hvad hun vil bruge
den til. Hun er ved at være godt træt af Windows og alle de virus, der
kommer ind hele tiden, så hun overvejer at købe en Apple iBook selv til
at bruge herhjemme.
Det er i øvrigt forfærdeligt med al det virus. På min
røntgenafdeling har vil lige gjort al billedbehandling digital. Alle
maskiner er derfor kommet på netværk. Da alt i dag kører på Windows,
blev det hele stort set lagt ned, da der meget hurtigt dukkede et par
virus op. Selv vores ultralydscannere begyndte pludselig at arbejde
meget langsomt. Det er godt nok surt, at det skal være sådan. Det
nemmeste ville jo være, hvis man ikke brugte Windows. Hvorfor skal en
scanner køre Windows? Den betjenes alligevel med et specielt program,
som man bruger hele tiden. For bare få år siden, brugte de mest Unix
eller deres helt eget system.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jörgen

Dato : 18-01-04 22:04

Låter ganska skrämmande om ett sjukhus inte har bättre säkerhet!

Husk nu bare att inte använda minneskortet förän Du får chansen att köra ett
recoveryprogram på den!

Lycka till M.v.h. Jörgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 23:43

Jörgen <jg.m@NOSPAMtelia.com> wrote:

> Låter ganska skrämmande om ett sjukhus inte har bättre säkerhet!

Jeg var også meget vred, da mine ultralydscannere gik i stå. Vi har haft
dem i snart to år, uden de har været på netværk. Der er åbenbart ingen,
der har tænkt på faren, da de blev sluttet til. Sygehuset har firewall
og andet, men der bliver nogle gange sluttet en bærbar computer til, og
den kan have en virus. Vi fik også sat en ny computer op, og den havde
mærkeligt nok en virus. Endelig havde det svenske firma, der har leveret
systemet, også en virus med.

<http://www.sectra.se/medical/>

> Husk nu bare att inte använda minneskortet förän Du får chansen att köra ett
> recoveryprogram på den!

Billederne fra i dag er ikke vigtige, så dem gider jeg ikke redde. Jeg
er mere bekymret for fremtiden. Det skulle nødig ske igen med nogle
vigtige billeder. Men tak for rådet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-04 23:52

> [...]
> den kan have en virus. Vi fik også sat en ny computer op, og den havde
> mærkeligt nok en virus. Endelig havde det svenske firma, der har leveret

Har sygehuset ikke en IT-ansvarlig ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 22:08

> [...]

> Det er i øvrigt forfærdeligt med al det virus. På min
> røntgenafdeling har vil lige gjort al billedbehandling digital. Alle

Wauw. Moderne tider.

> [...]
> meget langsomt. Det er godt nok surt, at det skal være sådan. Det
> nemmeste ville jo være, hvis man ikke brugte Windows.

Alternativt kan man jo installere et antivirusprogram, men det er måske
_for_ moderne?

> Hvorfor skal en
> scanner køre Windows? Den betjenes alligevel med et specielt program,
> som man bruger hele tiden. For bare få år siden, brugte de mest Unix
> eller deres helt eget system.

Ak ja, som tiden dog går. Intet er læng

--
-Jens B.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-04 22:12

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Det er i øvrigt forfærdeligt med al det virus.

Du lyder ellers om om, du får dit udkomme fra sygdomme?

> [...]

> scanner køre Windows? Den betjenes alligevel med et specielt program,
> som man bruger hele tiden. For bare få år siden, brugte de mest Unix

Ak ja, som tiden dog går. Intet er længere som i de gode, gamle dage
Jeg har hørt, at nogle ligefrem er begyndt at fotografere DIGITALT!. Ja,
jeg ved det godt; nu står verden ikke længere...

--
-Jens B.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 23:43

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Du lyder ellers om om, du får dit udkomme fra sygdomme?

Det er bare ikke sjovt, når det rammer en selv.

> Wauw. Moderne tider.

Sygehuse er først nu ved at digitalisere. Det lyder måske gammeldags,
men der er mange praktiske problemer med sikkerhed etc. Specielt for
røntgenbilleder har der også være problemer med kvalitet. Gode billeder
fylder jo meget, og først nu er computerne så hurtige og harddiskene så
store, at det er muligt at behandle og lagre billeder af god kvalitet
til en rimelig pris. Og selve billedpladen er naturligvis også blevet
bedre.

> Alternativt kan man jo installere et antivirusprogram, men det er måske
> _for_ moderne?

Det har vi fået på vores ultralydscannere. Jeg har hørt, at Siemens ikke
vil have, at man installere antivirus på deres ct-scannere. De tør ikke
garantere, at det ikke påvirker driften. Men så må man jo bremse
virussen før.

> Ak ja, som tiden dog går. Intet er længere som i de gode, gamle dage
> Jeg har hørt, at nogle ligefrem er begyndt at fotografere DIGITALT!. Ja,
> jeg ved det godt; nu står verden ikke længere...

Som nævnt har det hidtil knebet med kvaliteten. De første ct-scannere
havde så få pixels, at man i dag dårligt kan se, hvad billederne
forestiller. Vi har nu stille og roligt købt digitale apparater i flere
år, når der løbende skulle udskiftes. Vi har bara printet billederne ud
på film og slettet dem fra harddisken. Nu er vi så gået over til at
vurdere billederne på monitor og gemme dem elektronisk. Men det er
faktisk først indenfor de sidste par år, man har kunnet tage gode
billeder af f.eks. fingre, hvor detaljerne er meget små. Og vores
mammografiudstyr er stadig analogt, da filmen hidtil har været mere
detaljeret end den digitale billedplade. Men jeg har hørt, at de
digitale systemer er ved at være gode nok, så vi skal nok snart have
nyt. Jeg er ikke selv i det område, så mere ved jeg ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-01-04 22:39

> [...]
> scanner køre Windows? Den betjenes alligevel med et specielt program,
> som man bruger hele tiden. For bare få år siden, brugte de mest Unix

Så vil jeg være lige så høflig at overse det dobbelttydige i at et hospital
ikke beskytter sig mod virrus

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 23:43

Jesper Hedegaard <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> wrote:

> Så vil jeg være lige så høflig at overse det dobbelttydige i at et
> hospital ikke beskytter sig mod virrus

Jeg har også skældt ud. Men IT-afdelingen påstår jo, at de gør alt
muligt. De skyder skylden på folks bærbare computere og anden
risikoadfærd. Jeg er bare glad for, at jeg har en Macintosh herhjemme,
og min kone er også begyndt at tale om at få en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-01-04 23:57

On Sun, 18 Jan 2004 23:43:11 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

>Jeg har også skældt ud. Men IT-afdelingen påstår jo, at de gør alt
>muligt. De skyder skylden på folks bærbare computere og anden
>risikoadfærd.

Det hjælper ikke at skælde ud. Hvad med at give brugerne et elementært
sikkerhedskursus ...

>Jeg er bare glad for, at jeg har en Macintosh herhjemme,
>og min kone er også begyndt at tale om at få en.

Pjat - min windåze har ikke haft en virus de sidste 4-5 år, og jeg
bruger ikke mange kræfter på at undgå dem.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-01-04 01:22

Peter Loumann wrote:

> Pjat - min windåze har ikke haft en virus de sidste 4-5 år, og jeg
> bruger ikke mange kræfter på at undgå dem.

Det tror jeg ikke på, min søn går på HTX, og som et IT-projekt
lavede de det eksperiment, at de på en PC'er afinstallerede
firewall'en og slog antivirusprogrammet fra, og så brugte de
maskinen helt normalt på nettet, og så testede de hver halve
time om den havde fået virus, og allerede efter en time var den
inficeret med en orm.

Klassen var delt i 5 grupper, der alle udførte det samme eks-
periment, og det hold der var virusfri længst tid, klarede to
timer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-04 01:44

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Det hjælper ikke at skælde ud. Hvad med at give brugerne et elementært
> sikkerhedskursus ...

Det er jeg bare ikke ekspert nok til at kunne. Jeg er jo bare bruger,
mens de andre er eksperter.

> Pjat - min windåze har ikke haft en virus de sidste 4-5 år, og jeg
> bruger ikke mange kræfter på at undgå dem.

Jeg fristes til at sige, at enten har du været enormt heldig, eller også
er vores IT-folk nogle fjolser. Men for nu at lade tvivlen komme dem til
gode, så er det nok sværere at overskue og sikre et stort netværk med
hundredevis af computere end sin egen lille enlige computer. Den
menneskelige faktor spiller jo også ind. Vi har rigtige mange brugere,
og det er bestemt ikke alle, der er lige kvikke med en computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-01-04 14:08

On Wed, 21 Jan 2004 01:44:24 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

Denne udløber af tråden er fut'et til

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-04 15:04

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 Jan 2004 01:44:24 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik
> Münster) wrote:
>
> Denne udløber af tråden er fut'et til

Nøjagtig samme erfaring hér. Nu på 6-7 år uden virus.

--
-Jens B.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-01-04 18:25

> ...Hendes professor blev træt af det, og købte
> en ny til hende. Den er lige kommet i går, men er stadig på sygehuset.

Trist! Hvad fejler så dén? :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-01-04 01:38

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
> maskinen helt normalt på nettet, og så testede de hver halve
> time om den havde fået virus, og allerede efter en time var den

Så har deres system ikke været opdateret med de sidste nye
sikkerhedsopdateringer fra MS. Jeg kører uden firewall og uden
antivirus(*) og er på nettet 24/7-365 uden nogensinde at have
haft en virus eller en orm sluppet løs i systemet. Den eneste
virus jeg i mit liv har haft på Windows var en virus ved navn CIH
Spacefiller og det var længe før jeg fik en internetforbindelse.
Det eneste jeg har gjort er at lukke åbne porte og installere
nyeste sikkerhedsopdateringer efterhånden som de bliver frigivet.

(*) Jeg har antivirus-software installeret, men det kører ikke
med realtime-scanning, da det alligevel aldrig fanger noget,
da jeg ikke åbner vedhæftede filer i e-mails, som jeg ikke
specifikt har bedt om at få tilsendt. Det eneste jeg bruger
min antivirus-software til, er at scanne freeware-programmer
som jeg evt. henter fra nettet.

Jeg ved ikke lige hvor jeg skal futte hen, men her i gruppen
hører debatten jo da ikke hjemme. Dk.edb.sikkerhed.virus måske.

FUT: dk.edb.sikkerhed.virus.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-01-04 18:56

henrik@muenster.dk (henrik münster) writes:
> [...]
>ved at tro, at kameraet var for koldt til at fungere. Måske er det
>simpelthen en dårlig idé at slette kortet i kameraet,

JA!!!
> [...]
>anden gang er det måske vigtige billeder. Det skal siges, at jeg havde
>set billederne igennem på kameraet ude i skoven, så de var taget og gemt
Hilsen Hanne,
som altid er hunderæd for at miste billeder