brændeovn med tertiær lufttilførsel
Fra : Kim

Dato : 18-01-04 11:17

Hej

Jeg overvejer for tiden en ny brændeovn. Jeg har kigget på en Morsøovn. Men
nu står valget mellem en "alm" ovn (2140) eller en der også har tertiær
lufttilførsel (2040). Er der nogen her der har erfaring med forskellen på
virkningsgraden for de to ovne ?

Er det noget der betyder noget i praksis at der også er tertiær
lufttilførsel ?

Kim

Fra : Peter C:\\>

Dato : 18-01-04 11:59

"Kim @liebum.dk>" <kim<fjerndette> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkningsgraden for de to ovne ?
>
> Er det noget der betyder noget i praksis at der også er tertiær

Min VardeLine 7 har også tertiær lufttilførsel.
Uden at det dog er noget jeg har den store forstand på, ser det mest af alt
ud som om det bare består i to huller i bagvæggen inde i brændkammeret.
Jeg er temlig sikker på at jeg stadig vil være istand til at brænde træ i
den, selvom jeg en dag skulle vælge at udskifte bagpladen med en ny _uden_
huller

Virkningsgraden med og uden tør jeg ikke komme med et nærmere bud på, men
jeg _tror_ at der er tale om marginaler.

MVH Peter C:\

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-04 13:38

> [...]

> nu står valget mellem en "alm" ovn (2140) eller en der også har tertiær
> lufttilførsel (2040). Er der nogen her der har erfaring med forskellen på

Den tertiære lufttilførsel har det formål at få de sidste gasser brændt ud
af røgen.

> Er det noget der betyder noget i praksis at der også er tertiær
> lufttilførsel ?

Jada:

1. Renere røg = mindre sod i skorsten
2. Udnyttelse af den sidste energi i røggassen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jacob

Dato : 18-01-04 14:03

> [...]
> virkningsgraden for de to ovne ?
>
> Er det noget der betyder noget i praksis at der også er tertiær

Hvis jeg var dig ville jeg vælge en anden end Morsø. I gamle dage var det
den eneste rigtige ovn, men vi har en 2140, somer 3 år gammel og foreløbig
har kostet os 1500 kr. til 2 x ny røglederplade og ny 1 x bagplade. Det
brænder simpelthen i stykker.
Dertil skal siges at vi fyrer 100% efter Morsø´s foreskrifter, så det er
ikke fordi der er tale om overfyring .
Morsø er utroligt arrogante, når man beder om hjælp eller en forklaring på,
hvorfor der lort ikke kan holde til det som det er indkøbt til.

I mine øjne skal du vælge en hvilken som helst anden ovn, for Morsø giver
dig ikke valuta for pengene og at der er ti år garanti - det er bare varm
luft - for der er ingen garanti overhovedet!!!

Venlig hilsen

Jacob

Fra : Leonard

Dato : 18-01-04 14:42

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>og at der er ti år garanti - det er bare varm
>luft -

Det lyder næsten som en anbefaling, for handler det ikke netop om at
få skabt noget varm luft

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jacob

Dato : 18-01-04 15:19

Ja, hvis du kan leve med dem varme luft, så kan du jo i realiteten spare
ovnen og tænde lejrbål i stuen

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 21:44

">
> [...]
på,
> hvorfor der lort ikke kan holde til det som det er indkøbt til.

Har du prøvet at checke din røggas temperatur i røgrøret ca. 20 cm. efter
ovnen. (Køb f.eks. et røggas termometer som sættes fast med en magnet,
koster vist nok ca. 300 kr, og gør at du kan fyre optimalt i ovnen)
Hvis du fyrer med brænde bør temperaturen ligge på max 450 grader C. og
fyrer du med koks, så er en max. temperatur på 250 - 300 grader passende.
Jeg har nu haft min 2140 i 4 år og har i den tid fyret med bøge og elme
brænde samt koks, og ovnen er stadigvæk som ny indvendig (og udvendig).
Selvom at du skriver at du fyrer efter Morsø's foreskrifter, så tror jeg dog
at du måske fyrer for hårdt.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 21:47

> [...]
> virkningsgraden for de to ovne ?
>
> Er det noget der betyder noget i praksis at der også er tertiær

Hej
Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med virningsgraden, men hvis du
overvejer at fyre med koks, så kan der være et problem med ovne med tertiær
lufttilførelse, koksene brænder bedst hvis de får hovedparten af
forbrændingsluften som primærluft.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 19-01-04 11:59

Fra : Kim

Dato : 20-01-04 23:09

Jeg har nu efter lidt overvejelser bestemt mig for en Morsø 3440 med
tertiær luft tilførsel. Tak for alle jeres indlæg.

Kim