Gl. Wacom tegneplade og OS X
Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-04 09:54

Hej i gruppen

Kan I huske, at vi talte om ADB Wacom tegnepladen?

Og manglende driver til OS X.......?

Men jeg har jo - naturligvis - lavet en lillebitte OS 9 partition og den
bootede jeg i.......installerede driveren.........satte pladen i
ADBstikket i Griffinadapteren...........satte Griffinadapteren i
USBstikket........bootede i OS X..........og gæt.......

Den gamle beige tegneplade kører bare derudaf i alle programmer i Mac OS
X, 10.3.2

Hæ, hæ.......man skal ikke tro på alt, hvad der står på
internettet.........*LOL*

God søndag, når I engang får øjne............

Hej fra
Morten, der altid har ønsket sig sådan en og nu har en.
Tak til Anders og Sebastian for at sælge mig deres ting

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-04 17:12

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> [...]
> X, 10.3.2
>
> Hæ, hæ.......man skal ikke tro på alt, hvad der står på

Jeg vidste godt, at den løsning ville virke, men turde næppe foreslå
det, da det jo efterhånden er ilde set at nævne ordet 'OS 9.x'..

> God søndag, når I engang får øjne............
>
> Hej fra
> Morten, der altid har ønsket sig sådan en og nu har en.
> Tak til Anders og Sebastian for at sælge mig deres ting

Ja, jeg har også en, - nu skal jeg så bare have lært at bruge den
rigtig... - kommer tid, kommer råd..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-04 18:50

> [...]
> det, da det jo efterhånden er ilde set at nævne ordet 'OS 9.x'..

> Ja, jeg har også en, - nu skal jeg så bare have lært at bruge den

Hæ, ja.....det er jo rigtigt..

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 19-01-04 23:01

On 18/01/04 18:50, in article
1g7rtmp.q9cll3147ri32N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com, "Morten
Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hæ, ja.....det er jo rigtigt..

Godt at høre Morten. Den virkede kun som mus gennem ADB porten på min Beige
G3 under Panther.2. Størstedelen af funktionerne fungerede ikke (heller ikke
trykfølsomheden kunne bruges).

Med venlig hilsen

Anders Baden nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-04 06:03

Anders Baden Nielsen <abnFJERNTEKSTMEDSTORT@on.to> wrote:

> [...]
> G3 under Panther.2. Størstedelen af funktionerne fungerede ikke (heller ikke

Hej Anders......trykfølsomheden virker, men jeg kan ikke få den til at
vidske, men så kan jeg jo fortryde......*GG*

Fik du ikke en mail fra mig?

Hej fra
Morten

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 19-01-04 23:12

Hej Morten

Øh hvad har jeg solgt dig? Nå selvf den anden Sebastian.

Ja men til lykke med pladen.

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-04 06:03

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Morten

> Øh hvad har jeg solgt dig? Nå selvf den anden Sebastian.
>
> Ja men til lykke med pladen.
>
> /Sebastian

Hæ, hæ......Ja.......men tak skal du ha´
M.

Fra : Esben rasmussen

Dato : 10-02-04 14:03

Hej
Jeg har også en artpad. Men jeg undrer mig lidt over hvorfor man skal kunne
boote I 9 for at bruge den I X ? Jeg har en 12" powerbook som jo ikke kan
boote I 9 ... Er min plade fortabt : ( ?
Jeg har prøvet at installere wacoms "Mac_X_478_3_EN.dmg" men den virker
ikke.

Mvh Esben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 18:01

> [...]
> USBstikket........bootede i OS X..........og gæt.......
> Den gamle beige tegneplade kører bare derudaf i alle programmer i Mac OS

Så må driveren jo findes i Mac OSX allerede, måske en ny ting i Panther.
Du får jo ikke driveren ind i OSX ved at installere på OS9 partitionen.

En af forbedringerne i Panther var vist også bedre understøttelse af USB
enheder, var det ikke.

/Preben (som nu skal prøve sin egen Wacom på Panther)
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-04 19:08

> [...]
> enheder, var det ikke.
>
> /Preben (som nu skal prøve sin egen Wacom på Panther)

God morgen, Preben.....*LOL*

Ja, prøv......det er simpelthen pøøøøøøfekt*GGG*
M.

Men jeg kommer lige til at tænke på, at jeg måske slet ikke havde
behøvet at boote og installere i 9?....

Det prøvede jeg ikke.....prøv, Preben at sætte den til UDEN at gå
omkring 9
M.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 13:35

On 2004-01-18 09:54:18 +0100,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) said:

> [...]
> USBstikket........bootede i OS X..........og gæt.......
>
> Den gamle beige tegneplade kører bare derudaf i alle programmer i Mac OS

Hej ... Det lyder fantastisk ... men jeg kan ikke få det til at fungere.

Var der måske en der ville være behjælpelig med en udførlig forklaring ?
hvordan hænger det sammen med os 9 og os x ? kører det gennem classic ?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-02-04 14:49

Anne Grarup <> wrote:

> Hej ... Det lyder fantastisk ... men jeg kan ikke få det til at fungere.
>
> Var der måske en der ville være behjælpelig med en udførlig forklaring ?
> hvordan hænger det sammen med os 9 og os x ? kører det gennem classic ?

Indtil Morten svarer, vil jeg tillade mig at fastslå:
1. Når der bootes OS9 installeres der _ikke_ noget som helst i OSX.
2. Hvis Wacompladen kan bruges i OSX, må driveren have været der i
forvejen eller være overflødig.
3. Hvis Morten kan bruge den i alle OSX app., er det ikke gennem
Classic.

Måske Morten gider udlevere den eksakte driver, så skal med glæde teste
det her.
Jeg kan nemlig slet ikke boote i OS9.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 18:20

> [...]
> Classic.
>
> Måske Morten gider udlevere den eksakte driver, så skal med glæde teste

- Rolig nu.....(undskyld pausepunktummerne)

1. Som udgangspunkt har Preben ret. Der er ikke installeret noget i OS
X.

2. Den medfølgende - (eller downloadede?-husker det ikke) driver
installerede jeg under OS 9.

3. Jeg kan ikke bruge den i ALLE OS X apps., f.eks. ikke i TextEdit.

4. Det kører IKKE gennem Classic, det kører native.

5. Og det er ikke alle funktioner, der virker. F.eks. virker
trykfølsomhed og vidskelæder ikke.

6. Jeg kan uden problemer bruge værktøjerne i PhotoShop, InDesign,
Illustrator og AppleWorks med Wacom pennen på pladen.

7. Og så er det jo muligt, at Preben har ret i, at der er en driver i
systemet?

8. Pladen hedder Wacom UltraPad A5.

9. Jeg har dog ikke afprøvet de konfigurerbare funktionsknapper, der er
på pladen, så det kan da godt være, de heller ikke virker.

10. Det, der for mig var/er vigtigst er, at jeg kan erstatte musen med
en pen på et underlag, der "smager" af papir - så jeg kan tegne i en
illusion af "virkelighed" - det er jo dét, jeg kan - kan ikke så meget
andet
(Bortset fra at spille rock´n´roll på min guitar og drikke øl
samtidig)

Jeg håber, det har løftet lidt af sløret, ellers må I vende tilbage

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-02-04 19:02

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:
> - Rolig nu.....(undskyld pausepunktummerne)

Det typografiske pausetegn sidder på tasten ALT x og består af 3 prikker

…

> 1. Som udgangspunkt har Preben ret.

Som udgangspunkt!

KLIP

> 7. Og så er det jo muligt, at Preben har ret

Muligt!

> 8. Pladen hedder Wacom UltraPad A5.
>
> 9. Jeg har dog ikke afprøvet de konfigurerbare funktionsknapper, der er
> på pladen, så det kan da godt være, de heller ikke virker.

Hvordan forsøger du at konfigurere pennen.
Har du et kontrolpanel til den eller hur?

KLIP

> Jeg håber, det har løftet lidt af sløret, ellers må I vende tilbage

Hermed gjort.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 19:11

Klip en masse sjov

> Hvordan forsøger du at konfigurere pennen.
> Har du et kontrolpanel til den eller hur?

1. Har ikke forsøgt endnu.
2. Nej - kun i OS 9(når jeg booter derfra, hvad jeg aldrig gør, men så
kommer der et kontrolpanel/en udvidelse, der vil vide, om pladen er ADB
eller USB)

> KLIP

> Hermed gjort.

Yep......

> /Preben

Morten, der glæder sig til sommeren på din terasse

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-02-04 19:22

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Morten, der glæder sig til sommeren på din terasse

Ingen te her, du. Vil du købe en konsonant

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 19:41

> Ingen te her, du. Vil du købe en konsonant
>
> /Preben

Årh, hold kæft*GGGGGGGG*

Nå, undskyld da - terrasse - er du så glad - veranda kunne måske
bruges

Ikke at forveksle med Verdana, endsige udestue

Og hvad skal du iøvrigt ha´ for sådan en konsonant;-P

M., der overvejer busterror på linie 151

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-02-04 20:42

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Årh, hold kæft*GGGGGGGG*
>
> Nå, undskyld da - terrasse - er du så glad - veranda kunne måske
> bruges

iTerrace, hedder den. Vi kører jo trådløse blærbare
Pivåbent uden paranoia.

> Ikke at forveksle med Verdana, endsige udestue
>
> Og hvad skal du iøvrigt ha´ for sådan en konsonant;-P
>
> M., der overvejer busterror på linie 151

Sku' der stå buserror?
Som fejl 404

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Karl Antz

Dato : 22-02-04 21:00

> fejl 404

.... den buslinie kender jeg ikke ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 21:31

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... den buslinie kender jeg ikke ...

Ti hi, det skal du være glad for, Ka´l - den er nemlig "farlig"
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 21:29

> Sku' der stå buserror?
> Som fejl 404
>
> /Preben

*LOL*GGG*
M., der er avanceret til fejl 70

Fra : Jan Hovard

Dato : 29-07-04 03:09

On Sun, 18 Jan 2004 9:54:18 +0100, Morten Lind wrote
(in message
<1g7r4pm.1mehqw2md3la8N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>):

> [...]
> Morten, der altid har ønsket sig sådan en og nu har en.
> Tak til Anders og Sebastian for at sælge mig deres ting

Er det nødvendigt at lave en egne partition med OS 9?
Kan man ikke gøre det i det OS 9.2 der ligger under OS 10.3.2?

---Polle

Fra : Morten Lind

Dato : 30-07-04 05:20

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Hej Morten
> Er det nødvendigt at lave en egne partition med OS 9?
> Kan man ikke gøre det i det OS 9.2 der ligger under OS 10.3.2?
>
> ---Polle

.....det véd jeg faktisk ikke? For der skal vel være en selvstændig
systemmappe for at du kan installere noget? Nej - jeg véd det ikke -
Prøv....?
M.