Økologisk mad uden Ø-mærke
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-01-04 17:19

Hej.

Vi benytter modermælkserstatning af mærket HIPP til vores datter.
På pakken står der økologisk, men der er intet Ø-mærke.

Hmm??

Lovligt eller er modermælkserstatning i pulverform ikke at betragte som
fødevare??

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-01-04 17:59

http://www.dffe.dk/Default.asp?ID=5467

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-01-04 21:17

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Vi benytter modermælkserstatning af mærket HIPP til vores datter.
> På pakken står der økologisk, men der er intet Ø-mærke.

Hvis man går ind på HIPPs engelske hjemmeside
http://www.hipp.co.uk/index.htm, kan man se, at deres varer er mærket med
det engelske Soil Association, der svarer til det danske ø-mærke. Så
økologisk er det altså.

Endnu mere superøkologisk er det jo at amme..... måske lidt OT i denne
gruppe, men I kender sikkert http://www.fogf.dk/Raadgivere/Ammerad.html?

Venlig hilsen Dikte
---
http://www.netby.dk/Syd/Salmevej/73/

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-01-04 21:59

Benedikte Brisson wrote:

> Endnu mere superøkologisk er det jo at amme..... måske lidt OT i denne
> gruppe, men I kender sikkert http://www.fogf.dk/Raadgivere/Ammerad.html?

Det kommer vel an på hvad mor har spist :)

/David

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-01-04 23:47

> Det kommer vel an på hvad mor har spist :)

Uanset hvad mor spiser, vil det altid være bedre for et barn at blive
ammet/få sin egen mors udmalkede mælk end at få erstatning, uanset hvor
økologisk den erstatning så er.

Venlig hilsen Dikte (som selv har langtidsammet to børn)
---
http://www.netby.dk/Syd/Salmevej/73/

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-01-04 23:53

Benedikte Brisson wrote:

> Uanset hvad mor spiser, vil det altid være bedre for et barn at blive
> ammet/få sin egen mors udmalkede mælk end at få erstatning, uanset hvor
> økologisk den erstatning så er.

Dokumentation?

Hvad hvis mor lider af vitaminmangel eller har
obhobninger tungmetaller i kroppen etc.?
Det er en ret kategorisk udtalelse du kommer med,
som mere romantisk end den er velunderbygget.

/David

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-01-04 00:39

> Dokumentation?
Se fx her: http://www.ammekomiteen.dk/htm/5focus/focus_main.html
Og er der knas med amningen er Forældre og Fødsels ammerådgivning, som jeg
henviste til længere oppe i tråden, absolut en guldgrube.

Og for nu at vende tilbage til voksenmaden, sætter jeg lige FUT til
dk.familie.barn.

Venlig hilsen Dikte
---
http://www.netby.dk/Syd/Salmevej/73/

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-04 14:28

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> henviste til længere oppe i tråden, absolut en guldgrube.
>
> Og for nu at vende tilbage til voksenmaden, sætter jeg lige FUT til

Det link dokumenterer ikke at det er sundt for et
barn at få mælk fra sin mor, hvis moren f.eks. har
mange tungmetaller i kroppen eller lignende. Som
var min indvending. Jeg har ikke betvivlet at
modermælk er fint i normale tilfælde.

/David

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-01-04 12:17

David Rasmussen (david.rasmussen@gmx.net) skrev:

Ja, men nu er det sådan at mor ikke kan amme. Trods alverdens velmenende
råd og hjælp kom der aldrig ordentlig gang i mælkeproduktionen.

Henriette Døssing