Vandfast beton - hvordan?
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-01-04 14:48

Hej Ng.

håber det er den rigtige gruppe - ellers FUT mig.

Bygningsreglementet siger at i vådrum (her et badeværelse) skal
gulvkonstruktionen udføres i "vandfast" beton. Hvordan sikrer man sig
dette.?

kan man selv blande det ved at købe en sæk cement i det nærmeste byggemarked
ogblande det med sand og vand, eller er man nødt til at købe det
færdigblandet?

Peter

Fra : Kenneth G

Dato : 17-01-04 18:05

hvis du i forvejen har et beton gulv skal du lave en vådrums membran se
hvad hvad lip har at byde på http://lip.dk/vaadrum/vaadrum.htm

Kenneth

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-04 10:27

"Kenneth G" <nul@putte.amager> wrote in message
> hvis du i forvejen har et beton gulv skal du lave en vådrums membran se
> hvad hvad lip har at byde på http://lip.dk/vaadrum/vaadrum.htm
>
> Kenneth

Nej - det er ikke svaret på mit sp. Problemet er at jeg har et badeværelse
som den tidligere ejer har lavet, og vi skal finde ud af om det er lavet
korrekt (det vil sige at vi ikke kan bruge det nuværende bygningsreglement.

problemet er at det lugter forfærdeligt på badeværelset. Og efter at have
brugt efterhånde mere end 30.000 kr på at finde årsagen er afløb og kloakker
frikendt (jeg har nu hele tiden påstået at det ikke var kloaklugt) Og nu
mener nogle af de "kloge" byggesagkyndige at gulvet måske ikke er udført
helt vandfast. Det påstår den tidligere ejer naturligvis at der er, og han
har givet en beskrivelse på hvordan har har lavet det., Derfor mit
spørgsmål: Hvordan laves vandfast beton?
Han startede med ren jord og har så lavet de forskellige lag tilsyneladende
korrekt, men har dog slev blandet beton.

Peter

Fra : benny

Dato : 18-01-04 10:20

der findes ikke "vandfast beton"
når beton tørrer ud vil det altid have evnen til at suge noget vand
det der menes er om der er lagt en mebram oven på det færdigstøbte gulv
så der er kun en ting at gøre
op med en flise,hugge flisemørtelen væk,og se om mebramen er smurt oven på
betonen.
mange gør det selv mennesker "glemmer" at smøre denne mebram på da den
koster en halv bondegård

Fra : Jesper Hansen

Dato : 18-01-04 15:27

> mange gør det selv mennesker "glemmer" at smøre denne mebram på da den
> koster en halv bondegård
Ahh ja så dyrt synes jeg nu heller ikke det er, men ok.

Jeg forstår heller ikke rigtigt hvordan sælger kan lave det lovligt
alene med et betongulv. I så fald skal betonen smøres 10 cm op på
væggene for at være lovlige (det er det man skal gøre med en smøremembran).
Hvordan er kanter mellem gulv og vægge udført? Det er jo her der virkeli
kan ske ting - især i etageejendomme.

Står der vandfast beton? Som jeg husker det skal det "bare" laves
vandtæt - du kan jo sagtens lave et vådrumsgulv på et trædæk, *hvis*
overfladen er vandtæt (vinyl).

Få evt. en bygningssagkyndig der er inde i lovens forskrifter ud og
vurdere om det er lavet ok. Som Benny skriver vil han sansynligvis blot
slå nogle klinker af for at checke om der er en vådrumsmembran - er der
det er det sansynligvis lovligt, er der ikke, tjah så vil jeg jo sige du
har en god sag overfor sælger.

Mvh

Jesper.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-01-04 08:19

Hov jeg er jo forresten kommet i tanke om at en smøremembran som der
omtales jo også indeholder cement, så hvis det er det sælger mener, er
den jo god nok.
Men igen - få den checket.

Mvh

Jesper.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-01-04 12:17

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message
> Hov jeg er jo forresten kommet i tanke om at en smøremembran som der
> omtales jo også indeholder cement, så hvis det er det sælger mener, er
> den jo god nok.
> Men igen - få den checket.

Hej jesper,

hvad er en smøremembran ?

Peter

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-01-04 13:30

> hvad er en smøremembran ?
>
> Peter

Det er bare et andet navn for den lovpligtige vådrumssikring Benny har
smidt dig et link til.

Mvh

Jesper.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-01-04 13:34

> Det er bare et andet navn for den lovpligtige vådrumssikring Benny har
> smidt dig et link til.
Ah - ok, det var nu KennethG.

Her lige et lille link til reglerne hvis ikke du allerede har dem:

http://lip.dk/vaadrum/pdf/s7.pdf

Mvh

Jesper.