Valg af gfx til 2D...?
Fra : Taba

Dato : 17-01-04 19:05

Jeg er ved at samle en PC for en ven der primært vil bruge den som grafisk
arbejdsstation (og nok også til noget andet en gang i mellem). Så jeg ville
høre hvilke anbefalinger der kan gøres af nVidia, Ati etc....? Hvem har den
bedste 2D eller er de ens?

Det optimale for ham ville jo nok være et Matrox parhelia kort, men jeg
håber på at kunne finde et (billigere) alternativ til det.

/Taba

Fra : danni plougmann

Dato : 17-01-04 19:28

matrox g400 eller g450
der er kendte for at ha en kanon 2d kvalitet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-04 23:09

In article <bubtco$fqkq0$1@ID-201667.news.uni-berlin.de>,
no@hotmail.com says...

> høre hvilke anbefalinger der kan gøres af nVidia, Ati etc....? Hvem har den
> bedste 2D eller er de ens?

Ingen af de ovennævnte.

> Det optimale for ham ville jo nok være et Matrox parhelia kort, men jeg
> håber på at kunne finde et (billigere) alternativ til det.

Som danni plougmann vist prøver at fortælle, så er de store G-kort fra
Matrox vist at foretrække. De er set fra 565,- på edbpriser.dk

1289,- for det billigste Parhelia-baserede kort (Parhelia-LX).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Taba

Dato : 17-01-04 23:23

> Som danni plougmann vist prøver at fortælle, så er de store G-kort fra
> Matrox vist at foretrække. De er set fra 565,- på edbpriser.dk
>
> 1289,- for det billigste Parhelia-baserede kort (Parhelia-LX).

Men på 3D siden halter de ikke der? Eller er det bare et faktum at man enten
"vælger" 2D eller 3D?

/Taba

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-01-04 00:49

In article <buccgp$fmj1r$1@ID-201667.news.uni-berlin.de>,
no@hotmail.com says...

> Men på 3D siden halter de ikke der?

Jo.

> Eller er det bare et faktum at man enten "vælger" 2D eller 3D?

Ja. Nvidia og ATI har hurtige kort, også ved 2D. Matrox har bare en
billedkvalitet ved 2D der langt overgår 3D-kortene. Og til en grafisk
arbejdsstation vil god 2D-billedkvalitet være vigtigere end en voldsom
3D-ydelse.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-01-04 01:05

On Sun, 18 Jan 2004 00:49:23 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja. Nvidia og ATI har hurtige kort, også ved 2D. Matrox har bare en
> billedkvalitet ved 2D der langt overgår 3D-kortene.

"langt overgår" er nok lige flot nok. Ingen tvivl og at Matrox-kort er
kram, men _så_ elendige er "almindelige" grafikkort da heller ikke. Rygtet
fra G200/G400 dagene hænger godt ved

> Og til en grafisk
> arbejdsstation vil god 2D-billedkvalitet være vigtigere end en voldsom
> 3D-ydelse.

Men nok næsten endnu vigtigere er en god skærm. Især hvis man skal nyde et
rigtig godt grafikkort.

--
Mvh. Lars

Fra : Brian Lund

Dato : 18-01-04 02:50

> "langt overgår" er nok lige flot nok. Ingen tvivl og at Matrox-kort er
> kram, men _så_ elendige er "almindelige" grafikkort da heller ikke. Rygtet
> fra G200/G400 dagene hænger godt ved

Ja, Radeon 8500 leverer faktisk et rigtigt godt 2D billede! Bedre end på de
senere kort, det er så dog svært at konstatere hvis ikke man har en rigitg
god skærm :)

> Men nok næsten endnu vigtigere er en god skærm. Især hvis man skal nyde et
> rigtig godt grafikkort.

Nemlig, med de CRT/triniton skærme jeg har haft fingrene i har der ikke
været den store forskel... Har ikke haft fat i en LCD/TFT skærm endnu, men
jeg kan forestille mig at det er sådan en der skal til før at der er noget
at se :)

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-01-04 10:15

In article <4uwrecslvk5j$.11r1iq5krt9fk$.dlg@40tude.net>,
fake@email.invalid says...

> "langt overgår" er nok lige flot nok. Ingen tvivl og at Matrox-kort er

Nu er jeg ikke den der hænger mig så vildt i tests, men jeg har læst en
test af Parhelia, da jeg skulle under hvad det var for en "fisk".