Thailand 1000 gode råd søges
Fra : Carsten Sørensen

Dato : 16-01-04 23:34

Hej rejsevenner

Selvom årets skiferie endnu ikke er overstået, er det alligevel på tide at
tænke på sommerferien!!
Og vi er 2 voksne og et barn (13 år) eller måske 4 voksne og tre børn der
har snakket om at tage til Thailand UDEN for turistsæsonen!
D.v.s. i slutningen af juni - først i juli måned!

- Er der nogen der har erfarring med dette, som de vil øse af??
- Hvordan kommer man billigst derud med fly (kun fly!))
- Hvad koster det at finde nogenlunde hoteller/bungalow/hytter/resort (med
bad og toilet) rundt omkring, såvel syd som nord.
- Hvordan er klimaet i juni/juli (regntid, men hvor meget nedbør)?
- Priser for transport mellem forskellige destinationer?
- Generelle leveomkostninger (ikke kun de her super billige urealistiske
lokke-priser!)

--
Venlig hilsen

Carsten

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 17-01-04 11:25

"Carsten Sørensen" <fonkel@sol.dk> wrote in message
> [...]
> - Priser for transport mellem forskellige destinationer?
> - Generelle leveomkostninger (ikke kun de her super billige urealistiske

Hej Carsten,

Slutningen juni/begyndelse juli. Det er lige ved starten af børnenes
sommerferie i DK. Du skal nok ikke vente til sidste øjeblik med at booke
dig. Jeg var afsted sidste år en uge før skolernes ferie, fordi der ikke var
plads ugen efter, da skoleferien var startet.
Billigst derud med fly? Hvis vi taler rutefly er det sikkerts stadig
Aeroflot. Husker for 2 år siden var vi med til 3.900 kroner. Når det så er
sagt, så er der på hjemturen 10 timers ventetid i Moskva og der er mere end
almindeligt dødssygt.
Men ellers kan du være heldig at finde en afbudsrejse eller charterrejse til
de samme penge og så kun benytte dig af flybilletten.
Thai og SAS flyver direkte derned fra Kastrup, og den aktuelle pris kan du
finde på hjemmesiden. Skal nok regne med 5-6.000, medmindre du også er ansat
i et flyselskab ;)

Hoteller etc. Jaaah, det kommer jo temmelig meget an på hvor meget du
forlanger. Men uden for bkk kan du godt bo for 500 bht om dagen - altså 85
kroner og ellers for det dobbelte får du noget bedre indkvartering. Billigst
i nord, dyrest i Bkk og Phuket. Chiang Mai for eksempel er latterlig billig
faktisk, check det her hvor jeg plejer at bo:

http://thaipro.com/cgi-bin/jump.pl?url=http://www.chiangmai-online.com/paradise/

Den "officielle" regntid starter i maj og varer til slutningen af oktober.
Et typisk scenarium er een til to par timers regn om dagen, ofte om aftenen.
Du kan være heldigt at det slet ikke regner i dagevis,og du kan være uheldig
at det står ned i stænger i dagevis. Trekking på denne årstid er ikke
særligt godt, som du kan forestille dig, masser af igler, myg, vådt og
fedtet, mudderskred og jeskagidig :)
Jeg synes faktisk det er rart med byger engang imellem, det slår
temperaturen lidt ned og efterlader luften frisk.
Transport i thailand er billig, meget billig især når man er vant til HT,
DSB osv herhjemme. Ikke alene er den billig, den er tilmed effektiv og
hyppig.
Den mest hensigtsmæssige når man skal tilbagelægge store afstande vil være
de offentlige blå AC busser, (Bor Kor Sor), Toget, som har sovekupeer på 2.
og 1. klasse samt selvfølgelig fly som også har rimelige priser.
For at give dig et par priseksempler på buspriser, så vil Bkk-Chiang Mai
koste omkring 5-600 bht (lidt mere med tog med sovekupe) selvom jeg har kørt
for helt ned til 80 bht. Bkk-Krabi/Phuket 6-700 bht.
Derudover kører der også minibusser til en del destinationer, specielt sydpå
og de har den fordel at du bliver hentet på din bopæl og når den er fuld,
standser den ikke undervejs for at sætte passagerer af og på.
Generelle leveomkostninger? Hvis du spiser de samme steder som de lokale,
skal du virkelig lægge dig i selen dig for at komme af med mere end 150 baht
om dagen og det er incl et par øl, det er faktisk en dagsløn for mange.
Hvis du spiser steder med overvejende europæisk klientel og med duge på
bordene og liberiklædte tjenere i turistghettoer, vil det kun være lidt
billigere end herhjemme. Europæisk mad koster som derhjemme.
Gadekøkkenerne laver rigtig god mad, selvom de ser meget beskedne ud. Som
oftest har de kun få retter på menuen, men dem er de så til gengæld rigtig
gode til at lave. Hvis man holder sig til de gadekøkkener der har stor
søgning, kan man være sikker på ikke at gå galt i byen. Et måltid mad vil
her koste ca 20-25 baht.
Der er også overalt en mængde lokale restauranter med typisk plastikborde og
stole og såre beskedent indrettet. Her koster det ikke meget mere end i
gadekøkkenerne.

PS du får pt. lidt mere end 6 baht for en krone.

Go tur.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-01-04 12:09

On Sat, 17 Jan 2004 11:24:35 +0100, "Michael Christoffersen"
<pescator@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

> [...]
>Du kan være heldigt at det slet ikke regner i dagevis,og du kan være uheldig

Man kan vel tilføje at det typisk regner mere sydpå (f.eks Phuket) end
nordpå (f.eks. Chiang Mai), og at den østvendte kyst, f.eks. Ko Samui,
i nogen grad har omvendt regntid.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Manse

Dato : 18-01-04 10:56

"Carsten Sørensen" <fonkel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Priser for transport mellem forskellige destinationer?
> - Generelle leveomkostninger (ikke kun de her super billige urealistiske

hejsa ellers kig ind på
http//www.thailand,dk

Fra : RH

Dato : 20-01-04 14:29

> [...]
> - Priser for transport mellem forskellige destinationer?
> - Generelle leveomkostninger (ikke kun de her super billige urealistiske

Klima:
Jeg opholdt mig i Syd Thailand sidste år i september/oktober - dvs. i
slutningen af regntiden. De første 14 dage regnede der kun engang imellem om
natten. Men de sidste tre uger (i Phuket/Krabi-området) regnede der stort
set uafbrudt - også om dagen. Der var kun ophold på nogle få timer, så det
var ret surt! Med andre ord - der er altså en risiko for at få ødelagt sin
ferie af regn når man tager derned på den tid af året.

Hotel:
Fordelen ved årstiden er at hoteller/bungalows er en del billigere end i
højsæsonen. På PhiPhi boede vi på hotel (dvs små enkelte murede bungalows)
til 800 bath pr. overnatning (ikke pr. person) og der var aircon, varmt
vand, vestligt toilet, tv, minibar. Det var ikke det dyreste men absolut
heller ikke det billigste! I Phuket gav vi 500 bath/nat for et rigtig
lækkert hotel - ikke luksus med fin restaurant og tjenere overalt, men nyt,
stort og meget rent, aircon, lækkert badeværelse, tv, minibar osv. I Bangkok
boede vi på ret fint internationalt hotel og der gav vi 1600 bath pr.
overnatning.

Transport:
VIP-bus (store sofa-lignende sæder der kan vippes tilbage) Phuket - Bangkok
= ca. 80-100 Dkr. pr. person. Absolut pålidelig transport og luksus som man
ikke finder herhjemme.
Mini-bus (der bliver man tit proppet så mange mennesker som muligt ind i
bussen) Hat Yai - Krabi = 150 Bath pr. person (men det er priser man skal
forhandle sig til)
Tog - 1. klasse er som regel lædersæder og mulighed for at købe sodavand,
mad osv. 2. klasse svarer ca. til vores regional-tog herhjemme og der kommer
HELE TIDEN folk rundt (gadesælger-typer) som vil sælge sodavand, mærkelig
frugt og mad. 3. klasse mener jeg man sidder på træ-bænke, men har ellers
ikke prøvet det. Det er billigt at køre med tog, men det er som regel også
mere langsomt end at tage VIP-busserne!

Mad:
Thai-mad er som regel meget billigt - det kan f.eks. være karryretter med
ris, nudler m/kylling osv. I Phuket gav vi ca. 100 Bath for så'n nogle
portioner (og man bliver rigelig mæt og det smager fantastisk) på de gode
restauranter. På Phi Phi gav vi lidt mindre for samme slags mad. Ellers kan
man sagtens få "Vestligt mad" - dvs. kyllingefilet m/pommesfrittes,
Spaghetti Bolognese osv. Det koster noget mere - kyllingeretten gav vi
f.eks. ca. 260 bath for.

Håber i kan bruge ovennævnte til noget.....
/Sanne