Åbent brev til DSFs klubber og DSFs udvalg~
Fra : Henrik Manley

Dato : 16-01-04 22:33

Da vi Dykkerklubben Havbasserne FSU er kraftigt modstandere af den nye
obligatoriske ulykkes forsikring har vi taget initiativ til at få den
fjernet ved næste rep. møde i april.

Dette brev er sendt til de klubber og andre DSF folk vi har email adresser
på, alle der er interesseret er velkomne til at deltage i debatten.

-------

Nej til DSF's obligatoriske forsikring.

På DSF's ekstraordinære repræsentskabsmøde i efteråret blev den
obligatoriske forsikring vedtaget med stemmerne 77 for og 76 imod.
Havbasserne FSU vil fremsætte forslag på det ordinære repræsentskabsmøde i
foråret for at få opsagt denne forsikring. Den obligatoriske forsikrings
elementer er ganske enkelt ikke relevante for stort set alle vores
medlemmer.

1.. Livsforsikringsbeløbet på 200.000 kr. ved død er da glimrende men ret
beset er beløbet jo bare et tillæg til medlemmernes eksisterende
arbejdsmarkeds og personlige forsikringer.
2.. Søg og red og trykkammerbehandling på 80.000 Kr. Denne del er ganske
irrelevant for 90 % af vores medlemmer. Når vi dykker i Danmark og Norden er
vi allerede sikret redning og behandling. Dykning udenfor Europa er 100 % på
egne vilkår ligesom en sygeforsikring.
3.. Forsikringen omfatter alle medlemmer, hvad enten de dykker eller ej.
Højst 50 % af vores medlemmer er aktive dykkere. Den obligatoriske
forsikring er kun relevant for ganske få af disse, men alle klubbens DSF
medlemmer finansierer forsikringen. Ganske vist støtter vi et solidarisk
princip i DSF's aktiviteter men denne obligatoriske forsikring er totalt
misforstået.
4.. Forslaget vi vil fremlægge skal være meget simpelt så det ikke går op
i diskussioner med det ene eller andet ændringsforslag. Det kunne være at
man opsagde den obligatoriske forsikring per dags dato.

Denne mail fordi vi vil holde debatten i gang indtil repræsentskabsmødet så
mange klubber er forberedt til at stemme nej til forsikringen. Også for at
organisere de klubber der ikke møder op til repræsentskabsmødet så de
eventuelt kan give fuldmagt til en nabo klub der møder op.

Havbasserne FSU vil prøve at være tovholder og opretter et diskussionsforum
(newsgroup) og en mailliste. Disse fora vil være åbne for alle og vi vil i
det hele taget være meget åbne overfor alle.

På denne side kan du se hvordan du melder dig på disse fora

http://bends.dk/temp/forsikring.htm

Med venlig hilsen

Havbasserne FSU

Karin Hansen

Fra : CC

Dato : 17-01-04 11:53

Vi bakker jer 100% op i denne sag - skal vi have en forsikring, skal den
være frivillig.

Jeg er enig i, at forslaget, der stilles til rep. mødet i april, skal være
så klart, at indholdet ikke kan
komme til diskussion.

Hvis der i den forbindelse er noget, vi kan hjælpe med, må I sige til. Jeg
er bekendt med, at
i alle tilfælde Blop i Fredericia også stemte nej til forslaget på den
ekstraordinære generalforsamling.

På mandag holder vi bestyrelsesmøde, i forbindelse med forberedelse af
indkaldelse til klubbens ordinære generalforsamling. Her skal vi bl.a.
diskutere forsikringsordningen, da vi vil være nødsaget til at hæve
kontigentet, p.g.a. denne. Vi vil evt. overveje, hvorvidt vi vil indføre
"Fakse modellen", som
evt. "modværn" mod forsikringen (de gør det frivilligt, hvorvidt man ønsker,
at være medlem af forbundet). Det er selvfølgelig spørgsmålet, hvorvidt
ordningen er lovlig eller ej. Men personligt, er jeg bekendt med flere store
idrætsforeninger, hvor valgfriheden eksisterer for bl.a. almindelige
motionister.

Med venlig hilsen
Claus Christiansen
Kasserer
Frømandsklubben Marsvinet-Lillebælt
Middelfart

Fra : Morten Dall

Dato : 18-01-04 17:16

"CC" <cc_sep@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er bekendt med, at
> i alle tilfælde Blop i Fredericia også stemte nej til forslaget på den
> ekstraordinære generalforsamling.

Jeg kan fortælle at vi (Baltic i Nykøbing F.) også stemdte nej, til
forslaget på den ekstraordinære generalforsamling.

og jeg går da derfor ud fra at resten af bestyrelsen også vil bakke op om
jeres forslag.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 17-01-04 13:55

I Aalborg Sportsdykkerklub bakker vi også 100% op omkring et forslag der er
meget enkelt og ikke giver mulighed for diskussion.
Vores ide til et forslag er: "En nedsættelse af kontingentet med 93kr."
altså bestyrelsens forslag til det ekstraordinære repræsentantskabsmødet med
negativt fortegn. Det må så være op til DSF bestyrelsen om de vil opsige
forsikringsaftalen.

Vores opfattelse er at langt de fleste klubber i Nordjylland er imod den
obligatoriske forsikring for alle.

Vi har netop afholdt ekstraordinær generalforsamling med henblik på at
indføre en "Fakse/ Nørresundby" model.
Resultatet blev dog at klubben "æder" udgiften det første år, så vi har alle
vores stemmer i behold til repræsentantskabsmødet, hvor vi forventer at
forsikringen bliver nedstemt. Grunden til denne beslutning var at
medlemmerne i højere grad end forventet bakker op om den nye DSF bestyrelse
og vil give den en chance til.

Bliver den obligatoriske forsikring ikke fjernet ved det kommende
Repræsentantskabsmøde, vil vi nok gå mere drastisk til værks end "Fakse"
modellen. Da vi både kan uddanne CMAS og PADI kan vi sagtens stå udenfor
DSF.

Med venlig Hilsen
Jan Kisak Rasmussen
Formand
Aalborg Sportsdykkerklub

Fra : Niels

Dato : 18-01-04 17:48

Henrik Manley wrote:
> [...]
>
> Dette brev er sendt til de klubber og andre DSF folk vi har email adresser
> på, alle der er interesseret er velkomne til at deltage i debatten.

Førmandsklubben Blop bakker også op om at den enten bliver fjernet,
eller bliver frivillig.

Mvh.
Niels E. Jensen
Næstformand i Frømandsklubben Blop

Fra : Niels

Dato : 19-01-04 16:04

Niels wrote:

> Førmandsklubben Blop bakker også op om at den enten bliver fjernet,

Stavefejlen må være opstået under transmissionen, er det ikke sådan det
hedder, Det skulle selvfølgelig være Frømandsklubben Blop

Mvh. Niels

Fra : Nyheder

Dato : 18-01-04 19:47

Hej

Møns Sportsdykkerklub mener også at den obligatoriske forsikring er en
stor fejl, og bakker op om en afskaffelse.

mvh

Nicolai

Fra : Niels-Jørgen Poulsen

Dato : 18-01-04 22:10

Cousteau Frømandsklub Horsens vil stemme for et forslag om ophævelse af den
obligatoriske forsikring.

Den her forsikring vil koste klubberne rundt om i landet mange mange
medlemmer, som i
mange år trofast har betalt sit klubkontingent, men ikke benytter klubbernes
faciliteter.
Det er i høj grad deres penge der får mange klubbers økonomi til at løbe
rundt.

Udgifterne til den nye forsikring vil i klubberne kun lande et sted - hos
medlemmerne.
En næsten 100 kroners stigning vil få mange af disse "sponsorer" til at
melde sig ud.
Dernæst må vi jo ikke glemme klubbernes UV-jægere og UV-rugby spillere, som
også har meget begrænset glæde af den nye forsikring.

En frivillig forsikringsordning vil absolut være det bedste, men det må være
planen på sigt.
Først og fremmest må vi se at få ophævet den OBLIGATORISKE forsikring.

Niels-Jørgen Poulsen
Formand,
Cousteau Førmandsklub Horsens

Fra : Søren

Dato : 19-01-04 12:57

Rødovre Sportsdykkerklub er af den holdning, at tilbudet om en forsikring er
fint, vi er blot imod at tvinge alle ind i en obligatorisk forsikring, som
for størstedelen af vores medlemmer er overflødig, og kun udgiftgivende for
dem.

Vi stemte da også imod den obligatoriske forsikringen ved den ekstraordinære
generalforsamling 2003. Vi støtter en fjernelse af det obligatoriske i
forsikringen, men støtter muligheden for at tegne en dykkerforsikring
igennem DSF, som en medlemsfordel, til dem der har behov og lyst til at
tegne en.

Søren / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-01-04 16:02

> [...]
> forsikringen, men støtter muligheden for at tegne en dykkerforsikring
> igennem DSF, som en medlemsfordel, til dem der har behov og lyst til at

Det er faktisk det jeg høre alle sige så hvordan pokker kunne det så blive
vedtaget dengang. Det ville være rart hvis nogle af tilhængerne meldt sig i
debatten.

Jeg har før regnet ud at den forsikring koster mig mindre end 1 kr per dyk
så for mig personligt betyder det ingenting i forhold til kontingentet, jeg
vil bare ikke have at det er andre der skal tvinges til at betale for mig
bare fordi de ikke får tid til at dykke så meget.

Gør dog den frivillige del af forsikringen lidt dyrere (og udvid den med
rejseforsikring) og gør det muligt at købe den uden man har den
obligatoriske.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-01-04 15:14

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<8qwFs0p3DHA.3756@gud.bends.dk>...
> [...]
> ekstraordinære
>
> Det er faktisk det jeg høre alle sige så hvordan pokker kunne det så blive

Det er også hvad jeg hører overalt.

Men, hvis der ikke er en eneste klub der støtter forsikringen, hvem
var det så der stemte på det ekstraordinære repræsentatskabsmøde?

Findes der nogen dokumentation for, at deltagerne på det møde havde
mandat til at stemme?

Flemming

Fra : JSC

Dato : 20-01-04 16:33

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> var det så der stemte på det ekstraordinære repræsentatskabsmøde?
>
> Findes der nogen dokumentation for, at deltagerne på det møde havde

Nu skal man nok ikke starte for mange konspirationsteorier. Bestyrelsen som
er tilhængere af ordningen, har vel sikret sig et vist bagland (f.eks. via
fuldmagter) forud for beslutningen. Vi andre modstandere har så sovet i
timen, men det får vi så en chance for at få rettet op på, hvis alle
udsagnene her kan mobiliseres til stemmer........

Mvh.
Jørgen

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-01-04 07:35

> [...]
> timen, men det får vi så en chance for at få rettet op på, hvis alle
> udsagnene her kan mobiliseres til stemmer........

Bestyrlelsen kan ikke modtage fuldmagter, kun klubber kan det og en klub kan
kun have fuldmagt fra en anden klub.

Fra DSFs vedtægter:
§ 20

Fuldmagt

Er en klub forhindret i at give møde ved et repræsentantskabsmøde, kan den
lade sig repræsentere gennem en anden klub ved at afgive skriftlig fuldmagt
underskrevet af klubbens for­mand. En klub kan dog højest repræsentere 1
enkelt anden klub.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : JSC

Dato : 21-01-04 11:12

> Bestyrlelsen kan ikke modtage fuldmagter, kun klubber kan det og en klub
kan
> kun have fuldmagt fra en anden klub.

Nu er bestyrelsen jo nok funderet i en række klubber som hver især kan
repræsentere én anden klub via fuldmagter.....

> Fra DSFs vedtægter:
> §
20

> [...]
fuldmagt
> underskrevet af klubbens for­mand. En klub kan dog højest repræsentere 1

Det er jo en yderst relevant oplysning, dvs. hvis 5 klubber eksempelvis ikke
har mulighed for at møde op, så skal der mobiliseres 5 klubber til at
repræsentere dem ved fuldmagter....

/Jørgen

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-01-04 11:30

> Det er jo en yderst relevant oplysning, dvs. hvis 5 klubber eksempelvis
ikke
> har mulighed for at møde op, så skal der mobiliseres 5 klubber til at
> repræsentere dem ved fuldmagter....

Nemmerlig, og det er en af grundene til vi i god tid vil forbedrede os.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 21-01-04 13:13

Henrik> Nemmerlig, og det er en af grundene til vi i god tid vil
Henrik> forbedrede os.

Der er vist ingen tvivl om, at der bliver kamp om stolene ved næste
generalforsamling.!

Karsten

Fra : Alan Olsen

Dato : 20-01-04 17:05

Nu tror jeg ikke vi skal skyde bestyrelsen i skoene at det var dem der tvang
ordningen igennem på den ene eller anden måde.

Jeg var selv tilstede og var meget imponeret over ordstyren ( Han var fra
DIF), han gjorde et fantastisk stykke arbejde og det var bla. ham der
besluttede at afstemningen skulle være skriftlig, trods det at der ikke
kunne samles nok stemmer for det i salen. (Der var ingen der kunne snyde med
stemmerne.)

Min klub stemte for, jeg selv er imod (de sammen argumenter som I andre
bruger)

Hvis I vil rejse forsikringsspørgsmålet igen, så gør det enkelt.
Lad repræsentantskabet stemme om ja eller nej til forsikringsordningen, og
glem den frivillige forsikringsordning til en anden gang. Ellers ender I med
en sammenblanding af begreberne og en udvanding at det der er det egentlige
formå nemlig at få afskaffet forsikringen fra og med næste kalender år.

Med venlig hilsen

Alan (Delfine Svendborg)

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-01-04 07:37

> [...]
> glem den frivillige forsikringsordning til en anden gang. Ellers ender I

Nemlig, et simpelt forslag til at få den fjernet og så kan andre komme med
forslag til anden model hvis det er ønsket.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk