NLP???
Fra : Jeroen van der Xeesb~

Dato : 21-04-01 13:41

Er NLP brugbart?

Erfaringer ønskes af folk der har benyttet sig af denne tarepiform i
forbindelse med deres arbejde.

-jeroen

Fra : Bjarne

Dato : 21-04-01 17:48

Ja mon ikke. Folk der underviser i NLP tjener masser af penge.

mvh,
Bjarne

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-04-01 21:33

In <3AE17FD3.A1E3CA95@hotmail.com>, on 04/21/2001
at 02:40 PM, Jeroen van der Xeesberg <xjeroen@hotmail.com> said:

>Er NLP brugbart?

>Erfaringer ønskes af folk der har benyttet sig af denne tarepiform i
>forbindelse med deres arbejde.

NLP er uden tvivl ganske brugbart, men da der er tale om "alternativ behandling"
så er man ikke sikker på om "behandleren" er seriøs eller om det bare er en der
skal lave nogle penge på det. Jeg har oplevet det praktiseret "som tilskuer" af
en meget seriøs og dygtig person og jeg må indrømme at virkningen - også
langtidsvirkningen - har været forbløffende.

/Knud

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-04-01 03:21

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
også
> langtidsvirkningen - har været forbløffende.

Der findes også uddannede psykologer, som bruger NLP i deres arbejde, og
de kan vel ikke helt betegnes som 'alternative'.

Niels

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-04-01 09:28

In <9btf7j$ee0$1@news.inet.tele.dk>, on 04/22/2001
at 04:21 AM, Niels P Sønderskov <npsonder@hotmail.com> said:

> [...]

>Der findes også uddannede psykologer, som bruger NLP i deres arbejde, og de kan
>vel ikke helt betegnes som 'alternative'.

Bemærk at jeg skrev "alternativ behandling" og ikke "alternative behandlere".

NLP _er_ en alternativ behandling, men det er efterhåndet gået op for _nogle_ af
de "officielt anderkendte" behandlere at alternative behandlingsformer kan være
effektive.

/Knud

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-04-01 01:11

> Bemærk at jeg skrev "alternativ behandling" og ikke "alternative
behandlere".

Ja, det er jo snart ikke til at finde ud af med alle de alternativer

Hvis man har én behandling og finder på en anden, så er den vel
alternativ?

Niels

Fra : alexbo

Dato : 23-04-01 18:36

Niels P Sønderskov <npsonder@hotmail.com> skrev

> Hvis man har én behandling og finder på en anden, så er den vel
> alternativ?

Nej; så er den valgt, men hvis du er i gang med en behandling og
overvejer noget andet, så er det alternativt.
Eller er dette for alternativt begavet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Ørgaard Larse~

Dato : 30-04-01 22:37

NLP er jo en utilitaristisk metode.
Det betyder at der endnu ikke forefindes håndfaste beviser på metodens eller
teoriens validitet (hvorfor den er betegnet som alternativ). men til gengæld
bygger den på "det success fulde menneske" frem for "det syge menneske", en
grundholdning jeg ser som en af de stærkeste sider af NLP.
Freuds teorier begyndte på næsten samme måde (endda på et endnu mere
tvivlsomt grundlag), og er jo siden gået hen og blevet meget anerkendt.
Konsekvensen er at NLP er et nyttigt værktøj, som sagtens kan afprøves. Men
hvis der er tale om "liv eller død" ville jeg nok hælde til en anden
psykologisk linje.

Men det kommer jo an på hvad det er du vil bruge det til.