Fårekød
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-01-04 15:20

Jeg har lige fået en god stak fårekød af nogle venner, der er blandt andet
fårebov og fårekøller, samt to kæmpestore stykker fåreryg samt en
vædderkølle.

Jeg har helt fint styr på at lave lam, men får har jeg aldrig før haft
mellem hænderne. Hvad med stegetider osv.?

Orv forresten, der er også to store fåreslag - hvad hulen stiller jeg op
med dem?

Gode ideer og forsalg modtages med glæde

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Peter Weis

Dato : 16-01-04 16:22

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Orv forresten, der er også to store fåreslag - hvad hulen stiller jeg op
> med dem?

Jeg vil foreslå at du forsøger dig med rullepølse.

Kort sagt laver du en roulade med forskelligt grønt, fx hakkede løg og
persille, og krydderier.
Rouladen sprænges i en saltlage, koges og lægges i en rullepølsepresse til
afkøling.

mvh
Peter

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-01-04 16:48

In article <fc.0073fb6b05d615fe0073fb6b05d615fe.5d61678@net.dialog.dk>,
> [...]

> Jeg har lige fået en god stak fårekød af nogle venner, der er blandt andet
> fårebov og fårekøller, samt to kæmpestore stykker fåreryg samt en

Får i kål
Ingredienser:

Et stort hvidkålshoved delt i 6-8 både.
1,5 kg fårekød eller lam,
15 hele peberkorn,
salt.

Kål og kød lægges lagvis i en gryde med ca. 1/2 liter væske. Kødet skal
koges godt og skummes. Det skal koge så længe at kødet falder fra
benene! (ca 2 timer) Kogte - helst melede - kartofler serveres til!
Velbekomme!

> [...]
> mellem hænderne. Hvad med stegetider osv.?
>
> Orv forresten, der er også to store fåreslag - hvad hulen stiller jeg op

Rullepølse - nøjagtig som flæskerullepølse.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-01-04 17:08

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> writes:
>Kort sagt laver du en roulade med forskelligt grønt, fx hakkede løg og
>persille, og krydderier.
>Rouladen sprænges i en saltlage, koges og lægges i en rullepølsepresse til
>afkøling.

Altså samme fremgangsmåde som med ganske almindelig rullepølse!?

Fra : Peter Weis

Dato : 16-01-04 18:07

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Altså samme fremgangsmåde som med ganske almindelig rullepølse!?

Jeg synes nu sådan en rullepølse er ekstraordinær.

mvh
Peter

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-01-04 17:08

nobody writes:
>Velbekomme!

Jo tak - det lyder i hvert fald lækkert!

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 17-01-04 13:52

Manner... sikker nogle venner!

Var det et dansk får? I så fald ville jeg sætter kødet i højsædet med fokus
på ovn- eller pandestegning, krydret med valgfrie blandinger af timian,
rosmarin, hvidløg, havsalt, peber, citron, laurbærblade.

Er kødet lidt sejt og kræver lang kogetid, findes der en masse
nordafrikanske opskrifter, hvor kødet stadig får god plads med den nøjsomme
krydring.

Havde det været frossent new zealandsk lam (eller andet knap så spændende
kød), havde jeg lavet indiske curries. Indernes krydderblandinger giver
nogle helt unikke og uhyggeligt velsmagende kompositioner, især med lam/får.

Men det er vist efterhånden common knowledge

Bjarke

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-01-04 13:55

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> writes:
>Jeg synes nu sådan en rullepølse er ekstraordinær.

)
helt enig - jeg har et svineslag igang i lage netop nu, er klar til
kogning i morgen, hvilet vil sige at der er en himmerigsmundfuld på mandag!

Men jeg mangler fortsat et par gode råd til alt mit fårekød. Jeg er helt
sikker på at eksempelvis stegtiderne er anderledes (længere) for får end
det er for lam, men hvor meget?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-04 14:45

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg mangler fortsat et par gode råd til alt mit fårekød.

Jeg har fået letsaltet, kogt fårelår med grønlangkål engang. Det smagte
rigtigt godt.

Jeg er helt
> sikker på at eksempelvis stegtiderne er anderledes (længere) for får end
> det er for lam, men hvor meget?

Det vil afhænge af fårets alder, race, fodring m.v. Jeg vil tro, du skal
regne med noget i retning af oksekød.
Hvis det er et gammelt får, skal du nok ikke regne med, at en steg kan blive
særligt mør, og så vil jeg anbefale dig at koge kødet - men du er næsten
nødt til at prøve dig frem.

Vi slagtede engang et får på to år, og det havde meget mere smag end lam,
men kunne stadig blive mørt; det var super.
Her var stegetiderne længere end for lam, men kortere end for oksekød.

Hvad siger de der, hvor du har fået fåret?

Hilsen Inger

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-04 15:08

> [...]

> Men jeg mangler fortsat et par gode råd til alt mit fårekød. Jeg er helt
> sikker på at eksempelvis stegtiderne er anderledes (længere) for får end

Jeg har selv ingen erfaring med fårekød. Men jeg vil tro at det forholder
sig til lammekød som oksekød forholder sig til kalvekød.
Hvis det skal stege længere er det kun fordi stykkerne er større. Brug evt
kødtermometer.

Men, som Bjarke er inde på det i sit svar, så er du nødt til at finde ud af
kødets kvalitet. Er det fx. sejgt eller ej ... det kan vi ikke se og føle
her på usenet.
Med spørg da dine venner til råds.

mvh
Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-01-04 16:56

> Men jeg mangler fortsat et par gode råd til alt mit fårekød. Jeg er helt
> sikker på at eksempelvis stegtiderne er anderledes (længere) for får end
> det er for lam, men hvor meget?

Du kan ligesågodt, lige som alle de andre der spørger om stegetider på dette
og hint, lære en gang for alle at man ikke kan sige præcis hvor lang tid
kød skal steges. Køb og brug dog et stegetermometer. Et electronisk der kan
ligge på bordet med sonden i stegen i ovnen kan købes for mindre end 100 kr.
Bortset fra det, har jeg engang købt en såkaldt lamme rullesteg, jeg tror
det var fårekød. Det smagte virkelig ad helvede til, præcis sådan som folks
fordomme om lammekød generelt er.

Hilsen, Steen.

Fra : Helle [4550]

Dato : 18-01-04 10:21

Vi spiser en del fårekød. Simpelthen fordi vi synes at smager bedre. Jeg
oplever ikke, at det skal have længere stegetid end lam.

Er du bange for, at f.eks. en kølle ikke bliver mør, kan du jo
citronmarinere den først.

Mht. alle de fordomme, der er omkring fårekød. Så nævner jeg stort set
aldrig, at det er får vi spiser, når vi har gæster. jeg lader som om det er
lam, og jeg har "snydt" mange til at smage en god fåresteg. Jeg har også
prøvet, at servere lammekølle og fårekølle samtidig, på samme fad, lam i den
ene side, får i den anden side. Da jeg serverede det, bad jeg deltagerne om
at tage et stykke kød fra begge sider af fadet, og bagefter fortælle,
hvilket stykke de syntes bedst om. Flertallet foretrak fårekødet!!

Vi har indført dette motto hjemme hos os: Vi spiser ikke længere børn!

mvh Helle

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-01-04 14:07

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@fjerndetmedstortemail.dk> writes:
>Manner... sikker nogle venner!

Ja, de fås sgu ikke meget bedre - ud over fårekødet kom der ved samme
lejlighed 15-20 kg gris

>Var det et dansk får?

Det er i den grad dansk - vennerne går og hygger sig med lidt husdyr (er
ikke landmænd, men sætter bare pris på at kunne producere sit eget kød).
Grisen er også derfra, med garanti håndklappet

>I så fald ville jeg sætter kødet i højsædet med fokus
>på ovn- eller pandestegning, krydret med valgfrie blandinger af timian,
>rosmarin, hvidløg, havsalt, peber, citron, laurbærblade.

Det er jeg helt med på!

>Er kødet lidt sejt og kræver lang kogetid, findes der en masse
>nordafrikanske opskrifter, hvor kødet stadig får god plads med den
>nøjsomme
>krydring.

det er netop her jeg er i tvivl - har du nogen idé om hvorlang
koge/stegetid pr. kg vi taler om ?

> [...]
>lam/får.
>
>Men det er vist efterhånden common knowledge

Ja!

Fra : martin

Dato : 19-01-04 11:18

> det er netop her jeg er i tvivl - har du nogen idé om hvorlang
> koge/stegetid pr. kg vi taler om ?

Da jeg boede i Senegal fik vi tit retter, hvor kødet skulle koges i
mange timer - visse påstod, at en trykkoger var eneste mulighed for at
få en gammel ged mør!
I dit tilfælde ville jeg se lidt på den nordafrikanske tagine, som er
en slags stegeso, men også navnet på retter lavet i denne. Her krydres
kødet gerne godt, og bages med løg, tørrede frugter, evt. lidt majroer
og nogle foretrækker at putte tomater i også. Jeg ved ikke om denne
tilgang vil sløre fåresmagen for meget...
Martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-01-04 14:19

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen writes:
> [...]
>men kunne stadig blive mørt; det var super.
>Her var stegetiderne længere end for lam, men kortere end for oksekød.

Fint, det giver et lille fingerpeg. Om ikke andet er det jo bare at gå i
gang. Der er kød nok

>Hvad siger de der, hvor du har fået fåret?

Nogenlunde det samme som du skriver!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-01-04 14:22

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> writes:
>Du kan ligesågodt, lige som alle de andre der spørger om stegetider på
>dette
>og hint, lære en gang for alle at man ikke kan sige præcis hvor lang tid
>kød skal steges.

Så så rolig nu. Lære en gang for alle... tjaaaaa mener nu heller ikke jeg
har spurgt om præcise stegetider. Efter mere end 20 års daglig ophold i
køkkenet ved jeg udmærket at det ikke er tilfældet. Men man kan sige noget
om, hvordan forskellige kødtyper skal behandles - og det var faktisk det
jeg spurgte om - og har fået et par udmærkede svar på.

> Køb og brug dog et stegetermometer. Et electronisk der kan
>ligge på bordet med sonden i stegen i ovnen kan købes for mindre end 100
>kr.

Jamenm dog - stegetermometre haves og bruges.

>Bortset fra det, har jeg engang købt en såkaldt lamme rullesteg, jeg tror
>det var fårekød. Det smagte virkelig ad helvede til, præcis sådan som
>folks
>fordomme om lammekød generelt er.

Trist oplevelse!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-01-04 14:24

> [...]
>sig til lammekød som oksekød forholder sig til kalvekød.
>Hvis det skal stege længere er det kun fordi stykkerne er større. Brug evt

Det svarer som skrevet i et andet indlæg, ganske godt til hvad vennerne
sagde. Jeg er blevet en del klogere

Jeg har et par store fåreslag som jeg tror jeg vil bruge til et forsøg med
spegepølse
Må nok hen til kogebogshylderne og finde en af de gamle kogebøger frem

Fra : Peter Weis

Dato : 18-01-04 21:17

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har et par store fåreslag som jeg tror jeg vil bruge til et forsøg med
> spegepølse

Det har jeg aldrig prøvet at lave selv. Fortæl gerne om både "besværet" og
resultatet.

mvh
Peter

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-01-04 08:08

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> writes:
>Det har jeg aldrig prøvet at lave selv. Fortæl gerne om både "besværet" og
>resultatet.

Det har jeg heller ikke, men i den gamle store Fremads Kogebog fra
begyndelsen af tresserne findes der en opskrift - og når de kunne dengang,
så kan jeg vel også!
Det er forresten Hüttemeier, der har skrevet denne fine gamle kogebog -
hvor der intet tår om skåneærmer

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-01-04 12:43

m_rudbeck@yahoo.com (martin) writes:
> [...]
>og nogle foretrækker at putte tomater i også. Jeg ved ikke om denne
>tilgang vil sløre fåresmagen for meget...

Tangine kender jeg godt - lyder som en fin idé.