Havregryn er vejen til at tabe sig!
Fra : Per

Dato : 16-01-04 11:32

Hej NG!

Hvorfor høre man aldrig noget om havregryns formidable egenskaber. Det er
sundt, nærende og mættende og så feder det ikke!

Start dagen med en stor portion med skummet mælk evt. med klemmentiner eller
bananer henover og du er mæt i timevis.

Det er helt klart min foretrukne spise, når der skal tabes i vægt. Ikke alt
det der med et par skiver brød og mager ost til morgenmad - næh havregryn
det virker.

Er der mig der er for gammeldags eller har jeg overset noget.

Mvh. Per!

---
Denne mail er scannet og fundet virusfri.

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 16-01-04 11:59

Hej Per

Jeg er desværre slet ikke enig, havegryn er rig på hurtigt omsættelige
kulhydrater og det vil medfører en insulin produktion og et øget blodsukker
der ikke er ønskeligt.

Jeg tror hvis du er overvægtig som mig at det at jeg spiser havregryn til
morgenmad ville gøre at jeg resten af dagen ville indtage flere kcal i form
af mere mad og jeg ville måske lagre en større procentdel heraf som fedt pga
insulin produktionen.

Men alle mennesker er forskellige så hvis det er det der får dig til at tabe
dig så gå i krig.

Men for mig der har et minimalt indtag af hurtige kulhydrater bidraget til
en fin og holdbar livsstil omlægning (omegametoden).

Mvh
Steffen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 16-01-04 12:44

"Steffen E. Jensen" <sej2001dk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er desværre slet ikke enig, havegryn er rig på hurtigt omsættelige
> kulhydrater og det vil medfører en insulin produktion og et øget

Det kan jeg slet slet ikke forstå... - Jeg skal starte med at sige - jeg ved
ikke ret meget om det du skriver men - så vidt jeg ved består havregryn af
kulhydrater, med et lavt glykemisk index - dvs de langsomt optagelige
kulhydrater - insulin osv - ved jeg desværre intet om.
http://www.pulshold.dk/lavt.htm

Katja

Fortæl mig venligst hvis der er noget jeg har misforstået :)

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 16-01-04 13:50

> [...]
> kulhydrater, med et lavt glykemisk index - dvs de langsomt optagelige
> kulhydrater - insulin osv - ved jeg desværre intet om.

Hej Katja ja det vil jeg da give dig ret i er pussigt. Der er åbenbart
uenighed om hvor hurtige kulhydraterne er i havregryn.
Jeg bruger Niels Ehlers Omegametode bog til at slå op i og der har havregryn
dens gi på 89 og en relativ glykemisk belastning på 119. Det er i begge
tilfælde en del over hvad han antager som slankende.
Der er over 60 gr kulhydrater i pr 100 gr og det vil jeg mene er en del.

Men hvis du synes det virker for dig er det jo slet ikke noget problem, så
er det jo bare at fortsætte!. Gi er jo udregnet på forsøgspersoner og måske
du har et andet stofskifte og insulin produktion end de har.

Alt det med insulin og blodsukker, det er hormoner og måder din krop styrer
din appetit og tendensen til at gemme reserver af det mad du spiser. Du kan
helt sikkert finde meget mere om det på google hvis det har vagt din
interesse.

Mvh
Steffen

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-01-04 17:06

> Hej Katja ja det vil jeg da give dig ret i er pussigt. Der er åbenbart
> uenighed om hvor hurtige kulhydraterne er i havregryn.

De fine teorier ved jeg ikke så meget om, men i praksis (når vi nu taler
bl.a. insulin) tåles havregryn af _de_fleste_ diabetikere. Men for nogle,
mig selv indbefattet, giver det et meget højt blodsukker. Men "min" diætist
siger altså, at det faktisk er forskelligt fra person til person.
Hvorfor...ja, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

MVH Mette

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 16-01-04 12:49

"Steffen E. Jensen" wrote

> Jeg er desværre slet ikke enig, havegryn er rig på hurtigt omsættelige
> kulhydrater og det vil medfører en insulin produktion og et øget
blodsukker
> der ikke er ønskeligt.

Ergo burde man blive hurtig sulten og få lyst til mere mad, ikke?

I så fald må havregryn altså være et eksempel på at kroppen ikke læser
slankebøger og testresultater. Jeg oplever nemlig ligesom Per at en portion
havregryn mætter i meget lang tid og har brugt det som morgenmad (og til
tider frokost) de sidste 22 kilo.

/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 13:43

"Anders Hagstrøm" <FJERNh@gstrom.dk> skrev i en meddelelse

Klip

Jeg oplever nemlig ligesom Per at en portion
> havregryn mætter i meget lang tid og har brugt det som morgenmad (og til
> tider frokost) de sidste 22 kilo.
>
> /Anders

Nøjagtig på samme måde er min oplevelse med havregryn. Spiser det hver
morgen og enkelte gange også til middag / mellemmåltid, hvis andet ikke lige
haves i huset. Jeg har efter en portion havregryn en mæthedsføelse som vare
i utrolig lang tid. Jeg har tabt mig 16 kg. på 3½ mdr.udelukkende ved
kostomlægning og UDEN motion, så helt skadeligt kan havregryn da ikke være.

Mvh
HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-01-04 14:31

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet ikke lige haves i huset. Jeg har efter en portion havregryn en
> mæthedsføelse som vare i utrolig lang tid.

Jeg melder mig i havregrynshæren *G*

Spiser jeg havregryn (helst grød!) er jeg mæt meget længe.

Spiser jeg derimod risengrød lavet på hvide ris, er det sikkert og vist, at
jeg meget hurtigt efter bliver glubende sulten.

Det er længe siden jeg har skulle tabe mig meget. Men havregrød, gerne med
rosiner, var min daglige morgenmad - især i vinterperioden - mens jeg smed
25-30 kilo. Jeg spiste grøden ved 8-tiden om morgenen, cyklede 9-10 km på
arbejde og var først sulten igen ved 12-tiden. Spiste sjældent noget
mellemmåltid.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Petersen

Dato : 23-01-04 19:57

> Jeg melder mig i havregrynshæren *G*

Det gør jeg også !

> Spiser jeg havregryn (helst grød!) er jeg mæt meget længe.

Samme her.

> Spiser jeg derimod risengrød lavet på hvide ris, er det sikkert og vist,
at
> jeg meget hurtigt efter bliver glubende sulten.

Igen et bevis på at mad virker forskelligt fra person til person.

Ris-retter virker omtrent lige så mættende på mig som havregryn.

Af ris-retter laver gerne en blanding af ris og asparges-suppe med ekstra
asparges.

Det er hurtigt og nemt at lave, smager og mætter godt i lang tid - og så er
det billigt!

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 16-01-04 13:43

> [...]
portion
> havregryn mætter i meget lang tid og har brugt det som morgenmad (og til

Det kan godt være at kroppen ikke læser slankebøger og testresultater men i
følge mine oplysninger så indeholder 100gr havregryn 68 gr kulhydrat, 13 gr
protein og 7 gr fedt.

Jeg skrev at jeg holdte mig væk fra overdreven indtag af kulhydrater og det
synes jeg har virket rigtigt godt de sidste 26,3 kg, men hver person sin
smag.

Havregryn ligger tungt i maven det vil jeg give dig ret i, men teknikken med
at holde sig fra disse kulhydrater er at man ikke får lyst til søde
ting/fast food og overspiser pga hormon ubalance i kroppen. Jeg er ikke klar
over om nogle af disse kulhydrater er kost fibre for så kan det være årsagen
til at du føler dig mæt i længere tid, tror faktisk at have hørt at omkring
10 % er kostfibre.

Jeg ved bare at havregryn for mit vedkommende indeholder alt for mange
kulhydrater og dens gi er på 89 og relativ glykemisk belastning 119.

Jeg ved godt det er en masse tal, men jeg spiste selv en årrække havregryn
til morgenmad for det troede jeg var godt for mig. Jeg blev dog ikke mindre
og nu synes jeg at jeg måske har fundet en af årsagerne til dette.

Hvor længe er du mæt, hvor meget indtager du og hvor meget spiser du til
næste måltid?

Mvh
Steffen

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 16-01-04 17:18

> [...]
mindre
> og nu synes jeg at jeg måske har fundet en af årsagerne til dette.

....hvis jeg må spørge, hvad spiser du nu, til morgenmad??,
og hvad er gi??

Mvh. Glenn

Fra : Steffen Jensen

Dato : 16-01-04 18:45

> mindre
> >
> ...hvis jeg må spørge, hvad spiser du nu, til morgenmad??,
> og hvad er gi??
Hej Glenn

Det er lidt forskelligt hvad jeg får til morgenmad, oftest er det en pærer
eller et æbel skåret i små stykker og så yogourt natural eller ymer henover.
Hvis jeg har god tid laver jeg en omelet med en eller 2 æg, noget vand,
champignoner, lidt revet ost og måske noget kød i form a bacon eller
skaldyr.

GI står for glykemisk index og er en værdi for hvor meget en bestemt varer
påvirker blodsukkeret. Værdien udregnes oftest i forhold til hvidt brøds
belastning som har index værdi 100. Relativ glykemisk belastning tager også
højde for det aktuelle indhold af kulhydrater i en varer.

Afhængig af hvilken tabel man bruger til at slå værdierne op i så er værdier
i den lave ende rigtig god og værdier i den høje ende fy fy.

Mvh
Steffen

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 16-01-04 20:26

tak for svaret.

Glenn

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 16-01-04 17:27

"Steffen E. Jensen" wrote

> [...]
mindre
> og nu synes jeg at jeg måske har fundet en af årsagerne til dette.

Ja, men tallene er meget interessante. Jeg plejer også at gå efter "langsomt
omsættelige" kulhydrater, men nogen gange skal man altså lytte efter kroppen
og ikke efter bøgerne. At vores kroppe så er forskellige er jo ikke så
underligt.

> Hvor længe er du mæt, hvor meget indtager du og hvor meget spiser du til
> næste måltid?

Morgenmaden indtages som regel klokken 7. Består den af havregyn er det
enten een stor tallerken eller hvis jeg er meget sulten en stor og en lille.
Som regel bliver jeg sulten igen ved 11-tiden som passer fint med pausen i
skolen. Her plejer jeg at spise et par mini-flutes med kødpålæg eller noget
i den retning.
Det skal nævnes at jeg udover at være 2 meter høj dyrker en masse sport (så
der skal altså noget energi til), og især dage efter en lang baskettræning
ryger der 2 tallerkener ned om morgenen .

Jeg håber at have kortlagt mine morgen- og formiddagsmadvaner grundigt nok
.

/Anders

Fra : Steffen Jensen

Dato : 16-01-04 18:50

> [...]
> ryger der 2 tallerkener ned om morgenen .
>
> Jeg håber at have kortlagt mine morgen- og formiddagsmadvaner grundigt nok
Hej igen, sorry det kan godt være jeg spurgte lidt forkert. Jeg er helt enig
i at det gælder om at lytte til sin krop og det ser bestemt ikke ud til at
du overspiser om middagen. Du har sikkert også en høj forbrænding når du
dyrker alt det sport og har måske dermed ikke noget problem med at få brændt
fedtdepoterne væk.

Fortsæt blot det gode arbejde, der skal jo helst ikke gå religionskrig i
det, og vi har åbenbart haft hver sin erfaring med havregryn .

Steffen

Fra : Jacob

Dato : 18-01-04 01:48

On Fri, 16 Jan 2004 13:42:51 +0100, Steffen E. Jensen wrote:

> Det kan godt være at kroppen ikke læser slankebøger og testresultater men i
> følge mine oplysninger så indeholder 100gr havregryn 68 gr kulhydrat, 13 gr
> protein og 7 gr fedt.

Sidder med en pakke lige her:

57g kulhydrat
13g protien
7g fedt

-Jacob

Fra : Per

Dato : 18-01-04 16:34

On Fri, 16 Jan 2004 11:31:58 +0100, Per wrote:

> [...]
> det virker.
>
> Er der mig der er for gammeldags eller har jeg overset noget.

Hej
Jeg kan se at der er mange teorier om emnet, men jeg må give dig ret.
Simpelthen fordi jeg kan gå meget længere før jeg bliver sulten igen når
jeg har spist havregryn. Også hvis jeg sammenligner kalorieindholdet af den
portion jeg spiser med f.eks rugbrød med ost eller andet.

MVH endnu en Per