Hjælp til dyrekød
Fra : My

Dato : 16-01-04 10:01

Jeg har fået et stykke dyrekød - er ikke sikker på om det er mørbrad,
men det kunne ligne. Det ser meget fint og lækkert ud, men jeg ved ikke
rigtig hvordan jeg skal lave det.

Det skal vel ikke bare laves som oksekød, eller? Der må være nogle
kryderier der er godt til dyrekød.

Forslag modtages med kyshånd :0)

My

Fra : Peter Weis

Dato : 16-01-04 11:31

"My" <my@nomail> wrote in message

> Jeg har fået et stykke dyrekød - er ikke sikker på om det er
mørbrad,
> men det kunne ligne. Det ser meget fint og lækkert ud, men jeg ved ikke
> rigtig hvordan jeg skal lave det.

Dyremørbrad er meget lille, mindre end en svinemørbrad. Jeg gætter på at du
har fået fat i fileten.

Sådan en karl kan jeg personligt godt lide at skære ud til medailloner, som
steges på panden. De skal helst ikke gennemsteges, da de så bliver lidt
tørre.

> Det skal vel ikke bare laves som oksekød, eller? Der må være nogle
> kryderier der er godt til dyrekød.

Generelt er vildtkød meget mere magert end oksekød, og det skal der tages
højde for i tilberedningen.
Jeg sværger til enten grill-agtig tilberedning (kort tid og meget høj varme)
eller langtidsstegning.
Siden du ikke er vant til dyrekød, så synes jeg du skal prøve medaillonerne.
Det giver et godt indtryk af smag og kødkvalitet uden at være for besværligt
og eksotisk.

Krydderier ... salt og peber er altid godt. Større stykker krydrer jeg ofte
med enebær og forskellige skovbær eller geléer.

mvh
Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-04 13:44

"My" <my@nomail> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået et stykke dyrekød

Ja, det må vi da håbe. Alternativet er vel, at det er menneskekød

--
-Jens B.