Kava Kava
Fra : Hansen

Dato : 15-01-04 22:57

Kan kava kava ikke købes i Danmark
Har nogen et link til en shopside ?

Hansen

Fra : arc@na

Dato : 16-01-04 09:35

"Hansen" <No@email.com> wrote in news:%0ENb.4749$7h7.2111@news.get2net.dk:

> Kan kava kava ikke købes i Danmark
> Har nogen et link til en shopside ?

Google er din ven.

arc@na

Fra : Manasvi

Dato : 16-01-04 10:56

du får nok svært ved at finde en dansk shopside, der tilbyder kava kava,
desværre....

se flg. link:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1794/sprog=1/grp=6/menu=10/

citat fra linket:

"Salget af Kava-kava i Danmark er indstillet, da myndighederne ønsker at
opretholde en useriøs mistænkeliggørelse af produktet"

mvh
Manasvi

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 16-01-04 12:17

Manasvi wrote:

> [...]
>
> "Salget af Kava-kava i Danmark er indstillet, da myndighederne ønsker
> at opretholde en useriøs mistænkeliggørelse af produktet"

Jeg ville nok ikke fremover fæste megen lid til helsenyt.com, når de kan
finde på at skrive ovenstående. Der er gode grunde til at kava-kava er
forbudt:

Advarsel mod lever-skadeligt kosttilskud
http://www.madogsundhed.dk/12_presseresume/8842ir.htm

"I Tyskland har man kunne konstatere 24 tilfælde af leverskader, efter at
tyskere har indtaget kosttilskuddet Kava-kava."

Salg af Kava Kava som kosttilskud er ulovligt
http://www.fvm.dk/nyheder_ovrige.asp?artikelid=1095&udskriv_year=2001&udskriv_month=November

"Planten er uacceptabel fordi den påvirker centralnervesystemet og kan give
en let euforiserende virkning. Undersøgelser i Tyskland har derudover
beskrevet leverskade som en risiko ved indtagelse af planten."

Mvh Steen

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : arc@na

Dato : 16-01-04 16:04

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote in

> "I Tyskland har man kunne konstatere 24 tilfælde af leverskader, efter
> at tyskere har indtaget kosttilskuddet Kava-kava."

Jada. Hvis man indtager enorme overdoser ud fra devisen "hvis lidt er godt,
er meget endnu bedre" kan det jo ikke undre, at der optræder bivirkninger.

Lad os ud fra disse overvejelser også forbyde aspirin, som også er meget
farligt i doser på 10 gram om dagen, eller panodiler, som oven i købet
bruges af tåbelige pubertetsbørn til at forsøge selvmord med.

arc@na

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 16-01-04 16:57

arc@na wrote:

> [...]
> meget farligt i doser på 10 gram om dagen, eller panodiler, som oven
> i købet bruges af tåbelige pubertetsbørn til at forsøge selvmord med.

Den store forskel er, at aspirin og panodil er lægemidler, egentlig medicin,
og markedsføres som sådan. Kava-kava har været markedsført som kosttilskud,
hvilket nødvendigvis må være ulovligt, når det har disse bivirkninger.
Kosttilskud kontrolleres af Fødevareministeriet, mens naturlægemidler, som
det *burde* have været markedsført som, kontrolleres af Sundhedsministeriet.

Hvis kava-kava blev foreslået markedsført som naturlægemiddel, kunne det
måske blive lovligt.

Fra : arc@na

Dato : 16-01-04 18:50

> Hvis kava-kava blev foreslået markedsført som naturlægemiddel, kunne
> det måske blive lovligt.

Det er jo en tåbelig formalitet. Jeg har - on and off - brugt kawa i
perioder siden 80erne, og har iøvrigt støvet den tilgængelige litteratur
igennem (se http://www.phyton.dk/urter).

Jeg har i dag - foranlediget af denne debat - kontaktet nogle af mine
tidligere kolleger på Institut for Toksikologi og bedt om det
tilgrundliggende farmakologiske baggrundsmateriale i forbindelse med
forbuddet.

Kawa har været kendt og udforsket i årtier - se f. eks. på PubMed - uden
der har været den mindste mistanke om levertoksiske substanser i planten
- vel at mærke efter HPLC-analyser, hvor mistænkelige toppe straks ville
være blevet afsløret på udskriften.

Før jeg finder ud af, om de 14 tyskere, som angiveligt har fået
leverlidelser af Kawa også har haft et betydeligt alkohol- eller
medicinforbrug sideløbende, vil jeg tillade mig at sige Sorry - but no
cigar.

Vi har tidligere set, at stoffer som L-tryptophan, ß-carotén og andre
uskadelige kosttilskud blev flået ned af hylderne over hele landet på
grund af - tjah, har det været professor-vælde, fejlanalyser og hvad ved
jeg - de står der i hvert tilfælde igen.

arc@na

Fra : Rado

Dato : 16-01-04 17:36

On Fri, 16 Jan 2004 12:17:08 +0100, "Steen Eiler Jørgensen"
> [...]

>en let euforiserende virkning. Undersøgelser i Tyskland har derudover
>beskrevet leverskade som en risiko ved indtagelse af planten."

He, nøjagtig det samme kan man jo sige om det fuldt legale og højt
(be)skattede stof ethanol, der findes i mange drikkevarer. Men
Kava-kava kan jo nok heller ikke indbringe så mange skattekroner...

--
Rado

Sickness Is Not Because Cells Turned Bad. Sickness Is Because
Cells Are Not Being Allowed Full Energy Response. - Abraham

Fra : arc@na

Dato : 16-01-04 18:53

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

> He, nøjagtig det samme kan man jo sige om det fuldt legale og højt
> (be)skattede stof ethanol, der findes i mange drikkevarer. Men
> Kava-kava kan jo nok heller ikke indbringe så mange skattekroner...

Hvis man så endda havde forbudt præparatet fordi planten - som flere andre
eksotiske lægeplanter - er ved at være udryddet på grund af globalisering
(i mangel af bedre udtryk for globale kommunikations- og transportmidler)
og overbefolkning, kunne jeg da forstå det. Kawaïn lader sig ikke
fremstille syntetisk, så man bliver nødt til at ekstrahere selve planten -
og jeg er ikke sikker på at den er særlig let at dyrke (den kommer fra
Polynesien).

arc@na

Fra : Timo Jensen

Dato : 17-01-04 17:04