Hvilken MB er bedst?
Fra : Mogens...

Dato : 15-01-04 22:50

Hvilken MB er bedst? (rust og lign. - motor/gear er sikkert ens?)
1) E-klassen '90-'97 (300 D m/u turbo)
2) C-klasse fra '90-erne (250 TD)
3) Vito/V-klasse '00

Wauv www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=257703487&page=1

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-01-04 09:39

Mogens... wrote:
> Hvilken MB er bedst? (rust og lign. - motor/gear er sikkert ens?)
> 1) E-klassen '90-'97 (300 D m/u turbo)
> 2) C-klasse fra '90-erne (250 TD)
> 3) Vito/V-klasse '00

Hvad skal den bruges til ?
Der er jo ret stor forskel på en Vito og en E/C klasse
Men hvis det "bare" er som et køretøj, så ville jeg vælge E klassen (W210
modellen).
C klassen er der for mange problemer med (elektronikken).
Vito lider af " spansk flu' "

Ud af de 3 modeller, er det helt klart W210 der er den bedst kørende, både
hvad angår komfort og holdbarhed.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Rene´

Dato : 16-01-04 14:12

Hvilke problemer er der tale om i c-klassen, det kunne jeg da godt tænke mig
at vide da jeg for 1,5 år siden har kobt en c220 cdi fra 99 og har kørt
50000 uden problemer overhoved. er der noget man skal få tjekket eller passe
specialt på. ?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-04 18:54

Rene´ wrote:
> [...]
> tænke mig at vide da jeg for 1,5 år siden har kobt en c220 cdi fra 99
> og har kørt 50000 uden problemer overhoved. er der noget man skal få

Jeg kender kun problemet fra andre.
F.eks. kender jeg 2 personer, som hver har haft en af de tidligeste
modeller, samt jeg har fået lidt feed-back fra et Mercedes værksted.
Problemet ligger, som allerede nævnt i elektronikken, og selvfølgelig er det
ikke 100% af bilerne der er ramt, så der vil jo altid være nogle i mellem
som intet fejler.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 20-01-04 02:23

Rene´ wrote:
[...]

I Mogens' tilfælde vil jeg sige kabinepladsen er et problem!

M.v.h.

Fra : Holten

Dato : 16-01-04 19:04

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken MB er bedst? (rust og lign. - motor/gear er sikkert ens?)
> [...]

W124 300 Turbo Diesel er en utrolig stærk bil, med fine køreegenskaber og et
godt moment.

Spørger du en MB-mekker siger han (hvis han er ærlig) at den sidste
"rigtige" MB var 124 modellen.

Måske er jeg lidt subjektiv i det jeg har ovenstående bil )

MVH

Holten

PS konens W124 300 D 1987 er også fin men lidt sløv, skal du have uden turbo
så køb 24v modellen fra 1994 med 136 HK

Fra : Mogens...

Dato : 16-01-04 19:14

On Fri, 16 Jan 2004 19:03:48 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

> [...]
>"rigtige" MB var 124 modellen.
>Måske er jeg lidt subjektiv i det jeg har ovenstående bil )

Men hva' med turboladeren? - det koster jo en halv bondegård at få en
ny, og indenfor benzindrevne køretøjer holder turboladerne jo ikke
voldsomt mange km... -> 3-400.000 km

>PS konens W124 300 D 1987 er også fin men lidt sløv, skal du have uden turbo
>så køb 24v modellen fra 1994 med 136 HK

Jep - det er jo næsten på turbodiesel niveau -> (147 hk)

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 16-01-04 20:12

> Men hva' med turboladeren? - det koster jo en halv bondegård at få en
> ny, og indenfor benzindrevne køretøjer holder turboladerne jo ikke
> voldsomt mange km... -> 3-400.000 km

Jeg har ikke hørt, at de skulle være svage.
Bossens kørte +400k og ingen problemer.
En turbo til en sådan koster ca 5-6000, og er nem at skifte.

> Jep - det er jo næsten på turbodiesel niveau -> (147 hk)

Jo jo men der er mærkbar forskel på trækkraften, og så har du inden for
rimelighedens grænser mulighed for ca 160 Hk på turboversionen ved ændring
af pumpe- og turbotryk.
Bilen kan ifølge "de kloge" godt holde til denne moderate hk-forøgelse, og
momentet bliver meget bedre.

Den eneste skavank alle W124 300d og turbo d har er toppakningen, den skal
næsten altid skiftes mellem 3 og 400k km.

Min får skiftet denne i disse dage, koster ca 5k, hvis ikke topstykket har
taget skade.

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 16-01-04 21:28

On Fri, 16 Jan 2004 20:11:30 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Den eneste skavank alle W124 300d og turbo d har er toppakningen
>den skal næsten altid skiftes mellem 3 og 400k km.
>Min får skiftet denne i disse dage...

OK - hvorledes gav det sig udtryk?
Hvad har din kørt nu?

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 16-01-04 21:56

> OK - hvorledes gav det sig udtryk?

Lidt forskelligt, min begyndte at "snakke" lidt fra ventilløfterne, så de
blev først skiftet.
Da de ikke hjalp røg toppen af og kom til et værksted for cylinderservice.
De kunne se, at pakningen var lidt for flad i den ene side, derfor manglede
der olietryk til løfterne.
Mange gange begynder de dog, at bruge lidt vand, og så skal man ikke vente
for længe.

> Hvad har din kørt nu?

Lige rundet 300K

MVH

Holten

PS er det til dig selv du tænker på MB diesel ?

Fra : Mogens...

Dato : 16-01-04 23:02

On Fri, 16 Jan 2004 21:56:20 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>PS er det til dig selv du tænker på MB diesel ?

Jep - jeg ku' godt bruge en MB 300 turbo diesel, eksempelvis.

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 17-01-04 01:14

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jep - jeg ku' godt bruge en MB 300 turbo diesel, eksempelvis.
>

> /Mogens

Jeg er enig med de forrige ærede skribenter i at V modellen ikke har det
bedste ry, (spansk "kvalitet") og den er _tung_.
C modellen og E modellerne er vel mest differentierede på størrelsen, så
hvad er behovet. 124 og 210 er godt nok forskellige, men gode biler, fx.
300D uden turbo er sammen motor. 300turbo på 210 modellen er forrygende,
177hk, men dyr i både brændstof, vægtafgift og forsikring. Så er spørgsmålet
om der er penge til en CDI model, for der er et kvantespring i teknologi og
driftsøkonomi. Turboerne er ikke noget at være urolig for, men er man bange
for ny teknik, så find en 300D fra før 94- faceliftet, dvs. med 12 ventiler
og 113 hk.

/Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 17-01-04 01:55

Turboerne er ikke noget at være urolig for, men er man bange
> for ny teknik, så find en 300D fra før 94- faceliftet, dvs. med 12
ventiler
> og 113 hk.

Hov man skal forresten ikke glemme den bundsolide traktor: 290TD.

/Claus

Fra : Mogens...

Dato : 17-01-04 08:42

On Sat, 17 Jan 2004 01:13:59 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
wrote:

>Jeg er enig med de forrige ærede skribenter i at V modellen ikke har det
>bedste ry, (spansk "kvalitet") og den er _tung_.

Dermed droppet

>C modellen og E modellerne er vel mest differentierede på størrelsen, så
>hvad er behovet.

Plads til 3 mand - dog overvejende 2 mand

>men dyr i både brændstof, vægtafgift og forsikring.

Ingen problem, men jeg havde jo håbet, at når nu man skiftede til
diesel, ville det også betyde bedre km/l.

I princippet er jeg ligeglad, forstået på dén måde, at jeg ikke gider
køre Lupo 3L, hvis den går 10 km/l. Derfor er 177 hk og dermed lavere
km/l i en CDI okay...

>Så er spørgsmålet om der er penge til en CDI model, for der er
>et kvantespring i teknologi og driftsøkonomi.

Jeg ville gerne ha' en 320 CDI, men "kvier" mig ved at ofre pengene.
Der er jo ofte/altid tale om en brugt taxa, hvorfor km er høje.
Endvidere har den sidste tids skriverier om rust i MB'erne ikke gavnet
mit "humør"
(30 års rustgaranti er sådan set "lige meget" i dén forbindelse -
bilen får jo flere farver på grund af maleriet)

>Turboerne er ikke noget at være urolig for, men er man bange
>for ny teknik, så find en 300D fra før 94- faceliftet, dvs. med 12 ventiler
>og 113 hk.

Sløv, det ville nok blive turbo-udgaven inkl. en chip, hvis det var...

Denne er desværre for lille - jeg kan ikke være i en C-model og 3 mand
kan slet ikke finde plads:

Fra : Rene´

Dato : 17-01-04 11:29

En c-model er kun 1,5cm smaller end w124 indvendig.

Fra : Mogens...

Dato : 17-01-04 11:32

On Sat, 17 Jan 2004 11:28:55 +0100, "Rene´" <virker@ikke.dk> wrote:

>En c-model er kun 1,5cm smaller end w124 indvendig.

Måske, men jeg kan dårligt sidde foran på passagersædet, når jeg kører
med en C-klasse taxa. Sidder med knæene mod airbag'en...

/Mogens

Fra : Rene´

Dato : 17-01-04 16:43

så kør sædet tilbage !!

Fra : Mogens...

Dato : 17-01-04 17:00

On Sat, 17 Jan 2004 16:42:55 +0100, "Rene´" <virker@ikke.dk> wrote:

>så kør sædet tilbage !!

Jamen det gi'r da sig selv, at dét jeg har da gjort !!

/Mogens

Fra : Rene´

Dato : 17-01-04 18:35

Så har du da brug for en handykabbus med de lange ben
Jeg syntes når jeg køre sædet tilbage i min C220cdi så er der da langt op
til airbaken.

Fra : Holten

Dato : 17-01-04 17:42

> Der er jo ofte/altid tale om en brugt taxa,

Begge mine chefer har sådan en, imponerende med så stort et moment.

MVH

Holten

Fra : TDN

Dato : 17-01-04 13:05

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken MB er bedst? (rust og lign. - motor/gear er sikkert ens?)
> [...]

Hej !

Her er par MB brugtbiltest test, men du har vel allerede læst dem (Fra FDM,
mon ikke du har et pw)

http://www.fdm.dk/motor/pdf/11-2001/brugtbiltest.pdf

http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/80-82.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 17-01-04 17:02

On Sat, 17 Jan 2004 13:05:03 +0100, "TDN"
<thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> wrote:

>Her er par MB brugtbiltest test, men du har vel allerede læst dem (Fra FDM,
>mon ikke du har et pw)
>http://www.fdm.dk/motor/pdf/11-2001/brugtbiltest.pdf

Bekræfter flere skribenters oplevelser

>http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/80-82.pdf

Netop skrækscenariet: rust!

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 18-01-04 17:37

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken MB er bedst? (rust og lign. - motor/gear er sikkert ens?)
> [...]

Eller:
http://www.mobile.de/SIDcmp9gzpjjfrPOa6-V757FQ-t-vaNexlCsAsK%F3P%F3R~BmSB10L
searchPublicJ1074445428A1LsearchPublicCCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B14%81R-t-vM
kMoPORDSm_X_xetmipordsO~BSRA6E17200C300C110D1993C300A2C180A2F150000B86D1990A
0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111130584926&top=13&

Den er faktisk magen til den jeg hentede, bortset fra at den ikke har så
meget udstyr som min.

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 18-01-04 17:41

On Sun, 18 Jan 2004 17:37:04 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Eller:
>www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111130584926&top=13&
>Den er faktisk magen til den jeg hentede, bortset fra at den ikke har så
>meget udstyr som min.

Okay - forhåbentligt har du smidt de gule blink langt væk :)

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 18-01-04 18:29

> Okay - forhåbentligt har du smidt de gule blink langt væk :)

Sjovt du nævner det, min mekker fik besked på at udskifte dem inden toldsyn.
Det gjorde han, men kl. 22.30 dagen før dette syn sad jeg og legede lidt med
el-sæderne, og prøvede for sjov katastrofeblinket(ja jeg er måske underlig)
og alt blinklys blinkede med hvidt lys.

Han blev besøgt næste morgen kl. 06.00, hvor han i nattøj skiftede pærerne
til orange )

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 18-01-04 18:54

On Sun, 18 Jan 2004 18:29:19 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

> [...]
>og alt blinklys blinkede med hvidt lys.
>Han blev besøgt næste morgen kl. 06.00, hvor han i nattøj skiftede pærerne

LOL, mand - så ka' "de" sgu lære det.

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 20-01-04 09:26

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Hvilken MB er bedst? (rust og lign. - motor/gear er sikkert ens?)
> [...]

En 1994-1995/96 W124 E-klasse er utvivlsomt bedst af disse.
W210 (efterfølgeren) har tildels store rustproblemer og er nok ikke lige så
solid som den gamle panzerwagen :)
Sært at se min nabos ´95 E220 T - der findes ikke antydning til rust på den.
Både ´98 E280 og ´00 E240 vi havde tidligere, fik udbedret omfattende
rustskader på dørerne. Selv min ´87-model har mindre rust, til tros for
16-17 år på norske veje med masser af salt om vinteren.

250 D og 300 D (uden turbo) er begge motorer, der er kendt for at kunne
holde i mange km. Mange anbefaler ´94-> E 300 Diesel, den har den nye 24V
motor med 136 hk.

W210 kan derimod anbefales dersom du er ude efter en bil med masser af
plads - der er meget mere plads i kabinen i denne end i W124, specielt for
dem der sidder bagi. Det er også en mere moderne bil end W124, med bedre
køreegenskaber, den er sikrere etc. Tildels meget elektronik som kan give
problemer, men min erfaring er at disse biler er relativt fejlfrie (baseret
på ca. 200.000 km med de nævtne E280 og E240).

C-klassen har jeg kun erfaring med som skolevogn; jeg synes den er for
lille, og ikke giver helt den samme følelse som W124. Det vil dog variere
fra bil til bil - en sort Elegance med lys læderkabine og masser af udstyr
giver uden tvivl et helt andet indtryk, end en Classic med stofinteriør,
rørepind og nul udstyr.

Vito/V-klasse - måske ikke så gal som sit rygte, men den kan slet ikke
sammenlignes med de andre.

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 20-01-04 18:38

On Tue, 20 Jan 2004 09:26:16 +0100, "Michael Nielsen"
<benzito@online.no> wrote:

>En 1994-1995/96 W124 E-klasse er utvivlsomt bedst af disse.

Hva' med '90 - '94 ?

>W210 (efterfølgeren) har tildels store rustproblemer og er nok ikke lige så
>solid som den gamle panzerwagen :)

Ach

>250 D og 300 D (uden turbo) er begge motorer, der er kendt for at kunne
>holde i mange km.

For langsom

>Mange anbefaler ´94-> E 300 Diesel, den har den nye 24V motor med 136 hk.

Talte med en MB 300d-ejer ved synshallen igår - min '95 Alfa 164 Q4
blev synet uden anmærkninger og med masser af ros for bilens stand,
model mm. MB-ejeren havde rullet 610.000 km med bilen og var meget
stolt. Jeg var ikke glad for at se, hvorledes den rustede overalt.
MB'en var en W124 med "hvide" baglygter.

> [...]
>problemer, men min erfaring er at disse biler er relativt fejlfrie (baseret
>på ca. 200.000 km med de nævtne E280 og E240).

OK - 270 CDI eller 300 turbo diesel kunne være nice, men rusten
afskrækker mig. Jeg gider ikke rustplagede biler!

>C-klassen har jeg kun erfaring med som skolevogn

For lille til mine 2 meter

>Vito/V-klasse - måske ikke så gal som sit rygte, men den kan slet ikke
>sammenlignes med de andre.

OK.

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-01-04 07:25

> Hva' med '90 - '94 ?

Heller ikke dårlig - "jo nyere, jo bedre".
I udgangspunktet vil jeg anbefale f.o.m. 1987, så er de fleste
"børnesygdommer" væk. Endnu bedre ´90->, den har første facelift og nyt
interiør med andre sæder. ´94-> har den siste facelift og er så fejlfri som
disse biler kunne blive.

> [...]
> stolt. Jeg var ikke glad for at se, hvorledes den rustede overalt.
> MB'en var en W124 med "hvide" baglygter.

Gammel taxa? I såfald har den garanteret vært skadet flere gange i løbet af
sit liv, og det bidrar sgu´ ikke til at holde rusten væk :)

[W210]
> OK - 270 CDI eller 300 turbo diesel kunne være nice, men rusten
> afskrækker mig. Jeg gider ikke rustplagede biler!

Har kørt en del i ´98 E300 Turbodiesel Avantgarde med det meste i udstyr -
fed vogn med en dejlig motor (indtil du prøver en ´00-> W210 og opdager, at
du faktisk kan mærke de 1800+ forbedringer MB gjorde på W210 facelift...)
Er dørerne skiftet (slik de skal være) slipper du ihvertfald for den rust.
Vær obs! på lakskader, det virker som om de ruster straks du får et lille
stensprang i motorhjælmen e.l.
Det mærkelige er, at S-klassen tilsyneladende ikke har nogen af de
lak/rustproblemer du finder på E-klassen. Kan virke som om selv lakken er af
bedre kvalitet på disse biler.

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 19:30

On Wed, 21 Jan 2004 07:24:34 +0100, "Michael Nielsen"
<benzito@online.no> wrote:

>I udgangspunktet vil jeg anbefale f.o.m. 1987

Nope - alt for gammel

> Endnu bedre ´90->, den har første facelift og nyt
>interiør med andre sæder. ´94-> har den siste facelift og er så fejlfri som
>disse biler kunne blive.

Jeg kigger fra '90 til '97, men en W210 ville jo være nice, IMO

> [...]
>du faktisk kan mærke de 1800+ forbedringer MB gjorde på W210 facelift...)

OK, må prøves så.

>Vær obs! på lakskader, det virker som om de ruster straks du får et lille
>stensprang i motorhjælmen e.l.

Altså -> den "musik" kan få mig til at droppe projektet!

>Det mærkelige er, at S-klassen tilsyneladende ikke har nogen af de
>lak/rustproblemer du finder på E-klassen.

En S-klasse koster mindre end E-klassen, mærkeligt nok. Men vi finder
den for stor for os = et skrummel.

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-01-04 07:18

> Nope - alt for gammel

Tænker da mere generelt, når folk spør om der er nogle årsmodeller af
124-serien de skal undgå:)

> Jeg kigger fra '90 til '97, men en W210 ville jo være nice, IMO

Så bli´r det en af de senere modeller af 124-serien, eller en af de første
210-biler.
Jeg ville nok gået for en ´98 eller nyere, hvis det skulle være en 210. Der
var bl.a. problemer med de nye 5-trins automatgearkasser på ´97-modellen.
´98 har også det nye låsesystem med elektronisk nøgle.

> Altså -> den "musik" kan få mig til at droppe projektet!

Jeg er sgu´ bare ærlig ;) - den eneste grund jeg kan tænke mig til at købe
en 210, er det nye 4Matic-system, som er meget mere holdbart end det i
124-serien.

> En S-klasse koster mindre end E-klassen, mærkeligt nok. Men vi finder
> den for stor for os = et skrummel.

Det må så være den gamle S-klasse? En bekendt/kollega af min far i Danmark
købte en brugt ´99 S320 (den nye model), han betalte over millionen for den.
Kan ikke riktigt huske hvornår dette var, men måske for et år eller to
siden.

Anyway, jeg har kørt både den nye og den gamle - de kører simpelthen
utroligt godt, og er (IMO) overraskende letkørte. Med parkeringssensore går
parkeringen som en drøm. Bilen er måske lidt bred, det kan byde på problemer
når samtlige parkeringspladser åbenbart er lavet for Fiat Uno´er her i
Oslo...

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 22-01-04 17:22

On Thu, 22 Jan 2004 07:17:37 +0100, "Michael Nielsen"
<benzito@online.no> wrote:

> [...]
>var bl.a. problemer med de nye 5-trins automatgearkasser på ´97-modellen.
>´98 har også det nye låsesystem med elektronisk nøgle.

Nice viden, thanx !

>Jeg er sgu´ bare ærlig ;)

Jow, jow - og tak for det!

>den eneste grund jeg kan tænke mig til at købe
>en 210, er det nye 4Matic-system, som er meget mere holdbart end det i
>124-serien.

Hmmm - er der nu også noget galt med dét...

>Det må så være den gamle S-klasse?

W140 - dælme grim omend faceliftet hjalp en anelse.
W126 samt W220 er okay.

Hvad havde man gjort, hvis ikke www.mercefreaken.com
havde været for hånden

> [...]
>Kan ikke riktigt huske hvornår dette var, men måske for et år eller to

Jeg taler om frikørt taxa - og det presser markedet. Så en S-klasse i
søndags JP til 228.000 kr (ej taxa)

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-01-04 07:47

> Hmmm - er der nu også noget galt med dét...

Mange har problemer med det, og når det først sker, er det skide dyrt -
typisk koster det 40-50.000,- at få lavet.
I oversigten over brugtbilpriser forhandlerne her i Norge bruger, stod
følgende om gamle 4Matic: "Det stilles spørsmål ved verdien av 4Matic"...

Men når det fungerer (det har nok fået et ufortjent dårligt rygte), er det
et utroligt godt og avanceret 4WD-system - et af verdens mest avancerede,
selv i dag, næsten 20 år efter det kom på markedet.
Det er ikke permanent, som det nye system. Drift på forhjulene kobles ind
ved igangsætting, ved kørsel i kurver og naturligvis når baghjulene spinder.

> Jeg taler om frikørt taxa - og det presser markedet. Så en S-klasse i
> søndags JP til 228.000 kr (ej taxa)

Hvor gammel var den?
Til den pris får du en af de første W140 S-klasser her:-\ Så en ´91 400 SE
til 200.000,-. Ku´ godt tænke mig sådan en øse
--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 16:20

On Fri, 23 Jan 2004 07:47:12 +0100, "Michael Nielsen"
<benzito@online.no> wrote:

>Men når det fungerer (det har nok fået et ufortjent dårligt rygte), er det
>et utroligt godt og avanceret 4WD-system - et af verdens mest avancerede,
>selv i dag, næsten 20 år efter det kom på markedet.

Næppe korrekt - min nuværende har noget, der er mindst ligeså
avanceret...

>Det er ikke permanent

Næh, det er mit heller ikke.

>Hvor gammel var den?

Intet årstal var nævnt, men da det var en 350 turbo diesel, fortæller
dét jo en del

>Til den pris får du en af de første W140 S-klasser her:-\

Jeg taler jo netop om en W140

>Så en ´91 400 SE til 200.000,-. Ku´ godt tænke mig sådan en øse

Nope - 500 SE. Ellers E-klasse, IMO

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-01-04 17:25

> Intet årstal var nævnt, men da det var en 350 turbo diesel, fortæller
> dét jo en del

Det forklarer også prisen - 350 turbodiesel er måske den største bunke lort
af en motor Mercedes har lavet de sidste 30 år (i konkurrence med V230
Turbodiesel). Dessuden "skal" en S-klasse have benzinmotor. Der er flere 350
Turbodiesel til salg her, de står lææænge inden nogen køber dem, og da til
en latterlig lav pris.
(Da hellere en S300 Turbodiesel, om det skal være diesel - en meget bedre
motor, den samme som i E-klassen.)

> Nope - 500 SE. Ellers E-klasse, IMO

Eller måske en 600... V12 og 408 hk kunne jeg godt leve med...
Jeg har iøvrigt kørt W140 S320 (rækkesekser) og S500 - overraskende nok
klædte den faktisk rækkesekseren meget bedre end V8eren. Sidstnævnte gør sig
godt i en SL, men sekseren er meget mere kultiveret og passer godt til en
limousine som S-klassen jo er. 3,2-literen blev også omtalt som det beste
motorvalg til denne bil i en test da bilen blev introduceret i 1991.
--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 17:39

On Fri, 23 Jan 2004 17:24:47 +0100, "Michael Nielsen"
<benzito@online.no> wrote:

>Det forklarer også prisen - 350 turbodiesel er måske den største bunke lort
>af en motor Mercedes har lavet de sidste 30 år

Jep - de duer ikke. Vor lokale vognmand vandt en sag mod MB, fordi
taxa'en krævede motorskifte 2 gange. Altså 3 motorer på 2 år.
Han kører idag 400 CDI (S-klasse), som var solgt "igen" inden
leveringen som taxa.

Men er det ikke samme motor fra E-klassen? (350 turbo diesel)

>Desuden "skal" en S-klasse have benzinmotor.

Måske...

>(Da hellere en S300 Turbodiesel, om det skal være diesel - en meget bedre
>motor, den samme som i E-klassen.)

Jow, jow...

>Eller måske en 600... V12 og 408 hk kunne jeg godt leve med...

ALT for dyr i drift

> [...]
>limousine som S-klassen jo er. 3,2-literen blev også omtalt som det beste
>motorvalg til denne bil i en test da bilen blev introduceret i 1991.

Alt for langsom med dén motor, IMO - jeg kører jo i cirkler om en S320
på den tyske motorvej. Har faktisk prøvet dette i sommers - til stor
irritation for den tyske S-klasse ejer. Han kunne ikke være med i
mellemaccelerationerne og da slet ikke hinsidan 200 km/t

/Mogens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-01-04 17:58

> On Fri, 23 Jan 2004 17:24:47 +0100, "Michael Nielsen"
> <benzito@online.no> wrote:
>
> Men er det ikke samme motor fra E-klassen? (350 turbo diesel)

Nej, E-klassen (W210) fantes kun med 3-liter 24V om du skulle have seks
cylindre og turbo. 350 findes dog i Geländewagen.

> [...]
> irritation for den tyske S-klasse ejer. Han kunne ikke være med i
> mellemaccelerationerne og da slet ikke hinsidan 200 km/t

Sikkert defekt toppakning Den motor æder toppakninger, specielt i den
tunge S-klasse. Ellers en god motor, har kørt 2,8-literen i W124 og den gik
mer end godt nok for mig.

Imponeret over V6eren i den gamles W220 S320 - den er ret kvik, når man
tager i betragtning, det er den mindste benzinmotor. Men alt er jo
relativt - er du vandt til f.eks. en Ferrari, vil de fleste biler føles
undermotoriserede

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 18:58

On Fri, 23 Jan 2004 17:57:34 +0100, "Michael Nielsen"
<benzito@online.no> wrote:

>Nej, E-klassen (W210) fantes kun med 3-liter 24V om du skulle have seks
>cylindre og turbo. 350 findes dog i Geländewagen.

Klart - jeg tænkte mig ikke om.

>Sikkert defekt toppakning

ROFL

>Den motor æder toppakninger, specielt i den tunge S-klasse.

Hmmm...

>Ellers en god motor, har kørt 2,8-literen i W124 og den gik
>mer end godt nok for mig.

Tror jeg på.

> [...]
>tager i betragtning, det er den mindste benzinmotor. Men alt er jo
>relativt - er du vandt til f.eks. en Ferrari, vil de fleste biler føles

Jeg har en 204 hk's Opel Omega 3000 24V fra '91 samt en 232 hk's Alfa
Romeo 164 Q4 fra '95. Dé klarer det meste...

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 23-01-04 19:01

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> ALT for dyr i drift

Mogens dog, kører man V12, så taler man ikke om omkostninger; man betaler
bare.

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 19:02

On Fri, 23 Jan 2004 19:01:19 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Mogens dog, kører man V12, så taler man ikke om omkostninger;
>man betaler bare.

I know - men Sus mener, at der bør være en grænse :)

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-01-04 19:27

Mogens... wrote:

> [...]
> leveringen som taxa.
>
> Men er det ikke samme motor fra E-klassen? (350 turbo diesel)

Svjv så skulle 350 turbo diesel'en "bare" være en 300 turbo diesel der er
boret op, med en meget ringe holdbarhed som følge deraf.
Her i Roskilde havde MB også store problemer med modellen, mener vi havde 2
som hyrevogne på et tidspunkt, og begge havde vist indtil flere maskin
havarier.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 26-01-04 02:58

Michael Nielsen wrote:
> Jeg ville nok gået for en ´98 eller nyere, hvis det skulle være en
> 210. Der var bl.a. problemer med de nye 5-trins automatgearkasser på
> ´97-modellen. ´98 har også det nye låsesystem med elektronisk nøgle.

Jeg har kørt et par hundredetusinde km i en E290 fra 97/98 med 5-trins
aut.gearkasse. Ingen probs dér. Har kun ros tilovers for 210'eren som jeg
har tilbragt MEGET tid i. Den 5-cyl motor kan dog høres, men holder
tilgengæld forever. Dejlig letkørt og sikker vogn der fører sig frem vha.
"sigtekornet" ude på fronten. Vanedannende!

MVH Martin

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 08:44

<benzito@online.no> wrote:

> [...]
>´98 har også det nye låsesystem med elektronisk nøgle.
>Har kørt en del i ´98 E300 Turbodiesel Avantgarde med det meste i udstyr -

Jeg er helt vild med denne hos Starmark, som dog er alt for dyr, IMO.
'98 Mercedes-Benz E300 turbo diesel aut. Avantgarde, 356.000 km
Den lange lagertid bekræfter min antagelse...

Bilen står i Vejle, så hvis nogen tilfældigvis kommer forbi, må de
gerne liiige checke den ud for mig

/Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-01-04 12:48

> OK - 270 CDI eller 300 turbo diesel kunne være nice, men rusten
> afskrækker mig. Jeg gider ikke rustplagede biler!

Nej Mogens, nu må du sgu holde op! - hvis DU nogensinde kommer til at eje en
bil længe nok til at den skulle ruste under dit ejerskab, må den godtnok
være aldeles plumrådden når du køber de, så hvis bare du tager solbrillerne
af et øjeblik når du besigtiger den, så går det smænd nok

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-04 19:27

On Wed, 21 Jan 2004 12:48:23 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>være aldeles plumrådden når du køber de, så hvis bare du tager solbrillerne
>af et øjeblik når du besigtiger den, så går det smænd nok

LOL - en MB holder jo i mange år, hvorfor det kan blive et problem :)

/Mogens

Fra : Søren

Dato : 21-01-04 10:27

> Selv min ´87-model har mindre rust, til tros for
> 16-17 år på norske veje med masser af salt om vinteren.

Jeg troede ikke de brugte salt på vejene i Norge

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-01-04 12:19

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message

> Jeg troede ikke de brugte salt på vejene i Norge

Jo, masser, ihvertfald her på østlandet.

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Mogens...

Dato : 26-01-04 23:28

On Thu, 15 Jan 2004 22:50:18 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>1) E-klassen '90-'97 (300 D m/u turbo)

Tidligere "fik" man blot en anden Stuttgarter motor, hvis maskinen
"strøg". Hvorledes er det idag og til hvilken pris? (270 + 320 CDI)

/Mogens

Fra : Mogens...

Dato : 27-01-04 23:19

On Mon, 26 Jan 2004 23:27:46 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Tidligere "fik" man blot en anden Stuttgarter motor, hvis maskinen
>"strøg". Hvorledes er det idag og til hvilken pris? (270 + 320 CDI)

Come on :)

En '97 290 TD ejer har henvendt sig - den burde jo være okay...

/Mogens