Bearbejdning af kobberplade
Fra : Jens Juul

Dato : 15-01-04 21:15

Hej
Min søster vil købe en hel kobberplade (ca 0,65mm tyk) og bruge som
belægning på en køkkendisk. For at det kan passe skal pladen bearbejdes
idet disken har runde ender og vi fundere nu over hvorledes det gøres. Er
kobberplade fx. blødt nok til at man kan bearbejde det med
hammerværktøjer? skal det opvarmes ? Er der noget man skal tage højde for
........... eller ???

Jeg har tidligere leget med zinkplade og det er jo rørende nemt at forme,
så vi håber at det er samme boldgade.

Håber nogen kan hjælpe - gerne med links mv.

Mvh Jens

Fra : Ellington

Dato : 15-01-04 23:45

Der findes baade bløde og haarde kobberplader. De bløde er lettere at
arbejde med. De kan formes ved hamring, men det efterlader selvfølgelig
mærker i pladen. Dette kan dog bruges dekorativt. Ellers gaa hen til en
automekaniker, der laver pladearbejder. Han har sikkert en stor
bøjemaskine til større plader.
Duke

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 16-01-04 05:54

Jens Juul wrote:
> [...]
> forme, så vi håber at det er samme boldgade.
>
> Håber nogen kan hjælpe - gerne med links mv.

Hej Jens

Hvis jeg ikke husker forkert, kan kobber blødgøres ved opvarmning og
derefter hurtig afkøling i vand. Men ellers kan du da prøve at spørge en
VVS-mand, der laver kobbertage og -tagrender, han kan sikkert give dig
fiduser.

Ebbe.

Fra : Jens Juul

Dato : 16-01-04 14:30

Hej Igen

>Hvis jeg ikke husker forkert, kan kobber blødgøres ved opvarmning og
>derefter hurtig afkøling i vand.

Tak for jeres svar. Intet der skræmmer mig idet, men hørte et andet sted
at det bliver hårdt ved bearbejdning, men at man kan blødgøre det igen ved
hurtig opvarmning og langsom nedkøling .................

Mvh Jens

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-01-04 15:15

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message

> Tak for jeres svar. Intet der skræmmer mig idet, men hørte et andet sted
> at det bliver hårdt ved bearbejdning, men at man kan blødgøre det igen ved
> hurtig opvarmning og langsom nedkøling .................

Ikke korrekt, det skal være opvarmning og bratkøling.

mvh
Preben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-01-04 16:04

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message

> Ikke korrekt, det skal være opvarmning og bratkøling.

Heller ikke korrekt, det er ligegyldigt og du nedkøler hurtigt eller
langsomt.

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-01-04 16:21

"Thomas Jensen" <Thomas-Jensen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Heller ikke korrekt, det er ligegyldigt og du nedkøler hurtigt eller
> langsomt.

I tidernes morgen lærte jeg at kobber efter kolddeformation skal udglødes
ved opvarmning til ca. 300 grader og efterfølgende bratkøling.
Stål skal udglødes ved opvarmning til ca. 550 grader i 5-6 timer, hvorefter
det afkøles langsomt.
Det er ganske vist en del år siden jeg lærte det, så måske er kobberet i dag
anderledes.

Så er det i øvrigt en god idé hvis du underskriver dig med dit eget navn og
ikke med mit.

mvh
Preben

Fra : Finn

Dato : 17-01-04 23:03

Hej Preben
> [...]
hvorefter
> det afkøles langsomt.
> Det er ganske vist en del år siden jeg lærte det, så måske er kobberet i

Det er rigtigt hvad Thomas skriver, det er ligegyldigt om det varmes
langsomt eller hurtigt op og ligegyldigt om det nedkøles langsomt eller
hurtigt og sådan har det altid været ikke noget nyt eller revolutionerende i
det. I øvrigt er det sådan at på håndværker plan udtrykker vi udglødnings
processen som at vi opvarmer det til det er kirsebær rødt. Ude på
byggepladserne og i de små værkstæder tales der ikke om temperaturer men
kirsebær rødt Preben kirsebær rødt.
Kobberet bliver i øvrigt hårdt igen ved bearbejdning det kan dog så udglødes
igen og denne proces kan gentages i det uendelige. Der er dog den lille hage
ved det at kobberet danner en glødeskal og den bør fjernes hvis det er noget
der bliver banket op eller drevet op som man kalder det i faget. Gøres ved
at kyle kobberet i et syrebad (ikke praktisk ved større arbejder og på hobby
plan).
I øvrigt vil jeg tilslutte mig Aksels synspunkt at kobber ikke er egnet til
madlavning, jeg vil i øvrigt gå så langt at jeg også vil mene at det er
uklogt at omgås sink og madlavning, kunne nogen forestille sig en
galvaniseret gryde, nej vel.

Cheers Finn, søn af gammel dansk kobberdækker familie
Canberra Australia

Fra : Aksel

Dato : 16-01-04 20:30

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så vi håber at det er samme boldgade.
>
> Håber nogen kan hjælpe - gerne med links mv.

Selvom det ikke er det der spørges om, og det heller ikke defineres hvad der
menes med køkkendisk, vil jeg dog tillade mig at at kalde det vildt at
anvende en kobberplade i et køkken: Mange kobbersalte (ir) er giftige, så
bart kobber og køkkner er noget rod.

Aksel

Fra : Jens Juul

Dato : 18-01-04 11:11

Hej Finn

Tak for dit oplysende svar.

> [...]
>madlavning, jeg vil i øvrigt gå så langt at jeg også vil mene at det er
>uklogt at omgås sink og madlavning, kunne nogen forestille sig en

Nu er det ikke en køkkendisk der skal foregå madlavning på. Det er mere
som en bardisk at stille ting på. Jeg har tænkt over at det nok ikke er
det bedste at stille råvarer på - idet jeg er bådejer og ved at kobberet i
bundmalingen virker som fungicid ..................

Mvh Jens

Fra : //zigge

Dato : 24-01-04 09:19

> [...]
> det bedste at stille råvarer på - idet jeg er bådejer og ved at kobberet i
> bundmalingen virker som fungicid ..................

Ikke fordi jeg vil blande mig i jeres diskution om rekrystalisering af
metaller. Men kobbertøj (gryder og kedler) bliver fortinnet med rent tin
indvendigt for det ikke skal være giftigt at lave mad i. Svjv er det meget
giftigt at lave mad i en gryde der er slidt igennem fortinningen.

Mvh
//zigge