Tal i mobiltelefon og bliv en bedre bilist
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 15:32

Hej gutter

Den her artikel er sgu da sjov.

Om den helt holder også i byerne ved jeg ikke, men den er sikkert god nok ude på
de større veje. (taget fra TV2.dk)

Mobilsamtaler giver bedre bilister

Folk, der taler i mobiltelefon, mens de kører, er bedre bilister end dem, der
vælger at lade telefonen ligge i lommen, når den ringer under køreturen. Det viser
en ny undersøgelse.

I Danmark er det forbudt at tale i mobiltelefon, mens der køres. Derfor er et ofte
anvendt alternativ de såkaldt håndfri telefoner. Nu hævder en svensk forsker
imidlertid, at det giver sikrere bilister, hvis der tales i telefon under kørslen -
ligegyldigt om samtalen gennemføres med almindelig mobiltelefon eller med en
håndfri, bare der tales.

- De (bilisterne, der taler i telefon, red.) kører langsommere, holder længere
afstand og er mere forberedte på, at ting og sager kan opstå, siger Anne Bolling,
forsker ved Vej- og Transportforskningsinstituttet.

Hun har ifølge Aftonbladet testet 48 bilister i et simultan-studie, 24 med håndfri
telefoner og 24 med almindelige mobiltelefoner. Hendes konklusion er, at der ikke
er forskel på de to grupper. Både bilister, der gennemfører håndfri og håndholdte
samtaler under kørslen, kører mere forsigtigt end bilister, der ikke taler i
telefon under kørslen.

- Påvirkningen er, at tale i telefon under kørslen - ikke at holde røret. Begge
grupper ved, at de ikke kan klare så meget og forsøger at kompensere for den øgede
belastning ved at køre langsommere, siger Anne Bolling.

Hun fortæller videre, at et lille forsøg er udført med bilister, der ser DVD-film
under kørslen. Her var hastighedsnedsættelsen dog ikke i samme størrelsesorden som
hos "mobilisterne".

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.55.129)

Fra : Lykke

Dato : 15-01-04 15:53

Den med DVD tror jeg på, det er meget sværere at læse teksterne når der
køres for stærkt.

Poul

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-01-04 16:42

Hej!

Lykke wrote:

> Den med DVD tror jeg på, det er meget sværere at læse teksterne når der
> køres for stærkt.

Dvs. kvaliteten af det du ser er omvendt proportionalt med hastigheden du
bevæger dig med?

Hmmm, dig vil jeg sq ikke ud og køre med *lol*

--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer

Fra : Moller

Dato : 15-01-04 17:59

> [...]
DVD-film
> under kørslen. Her var hastighedsnedsættelsen dog ikke i samme

Endnu nogen kloge åger, som mener at det er hastigheden ene og alene som
sætter sikkerheden.

VH
Lars Molnit
Som stadig mener at gamle bestfar som tøffer med 30 i timen på
hoved/motorvejen er langt farligere end unge jens der køre 90-100 på
hovedvejen, eller 130-140 på motorvejen.

Fra : Holten

Dato : 15-01-04 18:33

> [...]
>
> Den her artikel er sgu da sjov.
>
> Om den helt holder også i byerne ved jeg ikke, men den er sikkert god nok

Ved ikke om det giver bedre bilister, men jeg sætter aut. farten ned når jeg
snakker i mobilos håndfri eller håndholdt.

MVH

Holten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-01-04 06:15

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ved ikke om det giver bedre bilister, men jeg sætter aut. farten ned når
jeg
> snakker i mobilos håndfri eller håndholdt.

Også her. Og normalt ingen overhalinger (undtaget motorvejen)...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 15-01-04 18:34

> Mobilsamtaler giver bedre bilister
>
> Folk, der taler i mobiltelefon, mens de kører, er bedre bilister end
> dem, der vælger at lade telefonen ligge i lommen, når den ringer
> under køreturen. Det viser en ny undersøgelse.

Hva så hvis konen ringer og siger at hun er stukket af med din bedste ven?

Fra : Moller

Dato : 15-01-04 18:43

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4006ceed$0$27417$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hva så hvis konen ringer og siger at hun er stukket af med din bedste ven?

Eller bare taler sjofelt...

Fra : @rsten

Dato : 16-01-04 11:17

Moller wrote:
> "Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:4006ceed$0$27417$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Eller bare taler sjofelt...

Så er det fint med "håndfri" ...

--
/carsten

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-01-04 22:57

> [...]
DVD-film
> under kørslen. Her var hastighedsnedsættelsen dog ikke i samme

Det siger vel sig selv, at folk som sættes ind i en simulator med det ganske
bevidste formål, at de skal vise, at de kører mere forsigtigt når
mobiltelefonen ringer også vil vise netop en sådan adfærd...?

/Henning.

Fra : claus b. p.

Dato : 17-01-04 01:30

> [...]
der
> vælger at lade telefonen ligge i lommen, når den ringer under køreturen.

Der var faktisk en undersøgelse lavet af FDM, der påviste at opmærksomheden
blev skærpet, når hjernen fik noget at arbejde med - i en mobilsamtale. Men
den viste også, at hvis pludselig samtalen blev vanskelig, forstyrret e.l.
så røg al opmærksomheden over på telefonen,og dermed væk fra trafikken. Min
egen oplevelse er den samme. Hyggesnak i en radioamatørstation (eller
walkie) er ikke forstyrrende, (og faktisk stadig ganske lovlig) men en
telefonsamtale kan stjæle meget opmærksomhed.
Så er spørgsmålet, om det altid er nødvendigt at være 100% koncentreret? Og
om man kan administrere det. Man ser masser af mobiltalende bilister på
vejene, og de fleste kører pænt, - men enkelte kludrer i det. Men det ville
de måske have gjort i samtalen med veninden på bagsædet alligevel......

/Claus

Fra : Emil Jensen

Dato : 17-01-04 18:46

> [...]
Bolling,
> forsker ved Vej- og Transportforskningsinstituttet.

Jeg er delvist enig i ovenstående påstand. De kører langsommere og holder
længere afstand, det er jeg enig i, men om de er mere forberedte på at ting
og sager kan opstå er jeg ikke enig i. Det må da bl.a. afhænge af
mobilsamtalens karakter. Jo mere tankekrævende en samtale er, jo mindre
opmærksom er man vel på trafikken...

Mvh

Emil

Fra : Kell

Dato : 22-01-04 18:11

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående indlæg, jeg har svært ved at skrive
SMSére, og koncentrerer mig om trafikken.
især når hastigheden ligger på 150 > km/t
Så jeg vil foretrække at snakke , selvom det er lidt dyrer, og at det ikke
er nær så spændende

Sjovt at man lige lavede den lov , da det ikke engang er lovligt at justere
autoradioen under kørslen.

Under kørslen , skal begge hænder befinde sig på rattet , medmindre at man
skal betjene bilens øvrige udstyr..
= Gear - blinklys - viskere / vaskere. bemærk at det er en gammel lov fra
dengang at viskermotoren sad oppe over forruden f.eks på Opel osv....
sikkert også Ford A