Apples Backup accepterer ikke symbolske li~
Fra : Jens

Dato : 15-01-04 15:11

Jeg har just prøvet at få Apples Backup (.mac) til at virke.

Ved opstart brokker den sig over at min bruger-mappe er repræsenteret
ved en henvisning til en anden disk. Netop for at undgå brok med en
henvisning har jeg brugt "PathFinder" til at oprette et symbolsk link.
Backup er bare ligeglad - kalder det en henvisning og quitter.

Jeg har Panther og Jaguar på hver sin partition - og mine data på en
tredje partition.

Skal jeg repartitionere - eller er der en vej ud af mørket?

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-01-04 17:05

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> tredje partition.
>
> Skal jeg repartitionere - eller er der en vej ud af mørket?

Vejen hedder Netinfo-administrator.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jens

Dato : 15-01-04 19:22

> Vejen hedder Netinfo-administrator.

Og hvilken side af vejen ligger målet på? (Det er ikke indlysende for
mig - selv efter at have fumlet rundt i Netinfo-administrator.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-04 19:55

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Og hvilken side af vejen ligger målet på? (Det er ikke indlysende for
> mig - selv efter at have fumlet rundt i Netinfo-administrator.

Du skal åbne Netinfo-administrator og vælge "users" i den midterste
kolonne. I højre kolonne kommer nu en liste over alle brugere på
maskinen, og her vælger du dit eget shortname.

Nu vil du nederst se en række indstillinger, som gælder for dig. Den du
vil ændre i er "home", som angiver placeringen af din home-mappe. Klik
på låsen for at låse op, og ændr værdien til den rette placering. Hvis
din home-mappe ligger i en "Users" mappe på disken "Mine filer" og dit
shortname er "jens", så skal du skrive følgende:

/Volumes/Mine filer/Users/jens

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens

Dato : 15-01-04 21:56

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> din home-mappe ligger i en "Users" mappe på disken "Mine filer" og dit
> shortname er "jens", så skal du skrive følgende:

Af hjertet - Tak. Nu virker det

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-01-04 22:27

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Af hjertet - Tak. Nu virker det
>
> / Jens

Og så kan man tilføje at det er en meget mere elegant løsning.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-01-04 17:58

> Og så kan man tilføje at det er en meget mere elegant løsning.

Resultatet er elegant, men det er da p....-åndsvagt at man skal slå den
slags knuder på sig selv og sin Mac for at få noget så simplet som
Back-up til at fungere.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-04 19:32

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Resultatet er elegant, men det er da p....-åndsvagt at man skal slå den
> slags knuder på sig selv og sin Mac for at få noget så simplet som
> Back-up til at fungere.

De burde nok lave programmet så det følger symbolske links, men at
flytte Home-mappen med et symbolsk link er jo heller ikke den korrekte
metode. Det kræver jo terminal-arbejde, hvor Netinfo-manager er grafisk
(det er er dog ikke nemmere), så det er jo mere Mac'sk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 19:44

> [...]

> metode. Det kræver jo terminal-arbejde, hvor Netinfo-manager er grafisk
> (det er er dog ikke nemmere), så det er jo mere Mac'sk.

Har jeg misforstået, at Cocktail klarer den funktion på glimrende vis.
Planlægger at udvide kapaciteten på min webserver med en ekstra disk og
udvide web-tilgangs-området med et symbolsk link ved hjælp af Cocktail.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-04 22:48

> Har jeg misforstået, at Cocktail klarer den funktion på glimrende vis.
> Planlægger at udvide kapaciteten på min webserver med en ekstra disk og
> udvide web-tilgangs-området med et symbolsk link ved hjælp af Cocktail.

Jeg bruger ikke Cocktail, så det ved jeg faktisk ikke. Normalt vil et
symbolsk link blive respekteret, men Apple's programmer og
installationsprogrammer gør af en eller anden grund ikke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 22:52

> [...]

> symbolsk link blive respekteret, men Apple's programmer og
> installationsprogrammer gør af en eller anden grund ikke.

OK. Så er det jo at teste det af.
Vender tilbage med resultatet.

*Cocktail er nu et suverent program.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-01-04 00:04

> OK. Så er det jo at teste det af.
> Vender tilbage med resultatet.
>
> *Cocktail er nu et suverent program.

Hvorfor ikke konfigurere webserveren i stedet? Jeg går ud fra at det kan
lade sig gøre!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-04 06:19

> Hvorfor ikke konfigurere webserveren i stedet? Jeg går ud fra at det kan
> lade sig gøre!

Jeg kører programmer på den, som kræver at være installeret på
startdisken. Ønsker at udvide selve defaultdirectoriet med ekstra
diskplads. Måske det kan lade sig gøre på andre måder.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 19-01-04 16:21

> Jeg kører programmer på den, som kræver at være installeret på
> startdisken. Ønsker at udvide selve defaultdirectoriet med ekstra
> diskplads. Måske det kan lade sig gøre på andre måder.

/etc/fstab

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 24-01-04 23:32

Hej Morten

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> /etc/fstab

Sig mig, hvor kan du alt det der *nix-noget fra?

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Morten

Dato : 25-01-04 01:11

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Sig mig, hvor kan du alt det der *nix-noget fra?

jeg må vel have læst det et eller andet sted...

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 21:54

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> /Volumes/Mine filer/Users/jens

Det er på sin plads at tilføje at mellemrum i filnavnet her er en
dårlig i ide. Om man kan bruge "\ " er jeg dog ikke klar over.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-04 22:27

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er på sin plads at tilføje at mellemrum i filnavnet her er en
> dårlig i ide. Om man kan bruge "\ " er jeg dog ikke klar over.

Jeg tænkte faktisk på det, men hvis man lister stien i /Volumes står det
jo fint med mellem. Tror du ikke man kan angive det sådan i Netinfo?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 16-01-04 01:44

> Jeg tænkte faktisk på det, men hvis man lister stien i /Volumes står det
> jo fint med mellem. Tror du ikke man kan angive det sådan i Netinfo?

Mener at have prøvet at /Volumes/Mine filer/Users/ ikke duer, men kan
ikke huske det, det er år siden jeg har fundet det nødvendigt at
flytte en home mappe (læs. efter jaguar installationsprogrammet)

/Volumes/Mine\ filer/Users/ den *nix messige korrekte
måde at skrive en sti med mellemrum på.
Indkapsling i "/Volumes/Mine filer/Users/ " duer i al fald ikke, når det
indtastes i Netinfo manager.

....men lad det komme an på en prøve.

Fra : Morten

Dato : 16-01-04 02:12

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ...men lad det komme an på en prøve.

prøven er fortaget: i Panther snakker Netinfo Manager Mac'sk dvs. man
skal ikke bruge "\ " for at angive melemrum i filnavcne. Hvornår Apple
har ændret dette ved jeg ikke, da jeg ikke har haft behovet under
Jaguar eller Panther. I 10.1 og 10.0 er jeg dog ret sikker på at
Netinfo Manager ikke opførte sig sådan.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-04 08:26

> [...]

> har ændret dette ved jeg ikke, da jeg ikke har haft behovet under
> Jaguar eller Panther. I 10.1 og 10.0 er jeg dog ret sikker på at

Godt godt... Så ved vi da det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen