Mystisk VW Golf Variant
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 09:59

Hej gutter

Længe siden - jeg har desværre lidt for travlt i øjeblikket til at skrive lige så
meget, som jeg egentlig har lyst til.

Anyway - jeg kommer i den kommende til til at futte lidt rundt i blandt andet en
VW Golf (IV) Variant TDi. Den har en seks-trins-gearkasse, men angiveligt kun 115
hk.

Jeg har aldrig set Golf-biler med 6-trins-kasser, der ikke har 130 hk.

Kan det passe, den kun har 115..?

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.55.129)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-01-04 10:11

<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse
> Kan det passe, den kun har 115..?

www.biltorvet.dk er din ven...

Der er indtil flere med 6 gear og 115 hk.
http://www.biltorvet.dk/nyebiler/variant.asp?modID=577&fabID=58

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-01-04 10:15

meddelelse
> Der er indtil flere med 6 gear og 115 hk.
> http://www.biltorvet.dk/nyebiler/variant.asp?modID=577&fabID=58

Men det ser ud til at de alle er FSI'er..

Er du sikker på at det er en TDi?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 14:17

Jepper - 110 procent. Jeg kikkede i kort reg-bogen, og her stod det nøje
beskrevet. Jeg kan bare ikke huske, at jeg nogensinde har set den markedsført i
DK, hvorfor jeg underede mig meget.

Jeg tænkte på, om der evt var byttet rundt på reg-bøgerne i bilerne (der er en del
folkevogne) - eller om det måske var en bil, der blev købt i udlandet.

115 hk er PD med 285 Nm - såvidt æ husker.

Kan nogen huske, om det det den samme gearkasse, som der sidder i 130 hk-
versionen. Den er nemlig ekstremt langbenet: ca. 60 km/t ved 1000 o/min

Fra : Torben Frederiksen

Dato : 15-01-04 11:07

Hej Jan
Jeg er den lykkelige ejer af en 115 HK TDI PD (AJM) fra 2000 som har seks
trins gaerkasse.
God tur.
Torben

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-01-04 11:18

"Torben Frederiksen" <torbenf@NOSPARMpost12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er den lykkelige ejer af en 115 HK TDI PD (AJM) fra 2000 som har seks
> trins gaerkasse.

115 hk er da ikke med PD?
Kom det ikke først for 1-1½ år siden, da de gik fra 115 hk => 100 hk og 130
hk?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : EjS

Dato : 15-01-04 13:01

> 115 hk er da ikke med PD?

Jo

> Kom det ikke først for 1-1½ år siden, da de gik fra 115 hk => 100 hk og
130
> hk?

Nej :)

PSA common rail kom i 1999. Jeg vil tro PD kom omkring samtidig - måske
endda før. Min storebror har en Passat PD 115 - tror nok den er fra 2000. PD
115 var svjh den første PD.

MVH EjS

Fra : Torben Frederiksen

Dato : 15-01-04 13:03

Hej Morten
115 HK er den første PD motor, den kom i 1998 og udgik i 2001.
Mvh. Torben

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-01-04 06:00

"Torben Frederiksen" <torbenf@NOSPARMpost12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Morten
> 115 HK er den første PD motor, den kom i 1998 og udgik i 2001.

Det regnende jeg også med...
Du ved vel - forhåbentligt - hvad det er du kører i...

Jeg havde blot ikke hørt om den..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 14:19

> Jeg er den lykkelige ejer af en 115 HK TDI PD (AJM) fra 2000 som har seks
> trins gaerkasse.
> God tur.

Tak skal du have..

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 21:49

> [...]
kun 115
> hk.
>
> Jeg har aldrig set Golf-biler med 6-trins-kasser, der ikke har 130 hk.

Jep. Den 115 Hk var den første pumpedyse motor, som tog over efter den
"gamle" 110HK TDI siden kom 100 130 og 150 Hk varianter.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 08:29

> Jep. Den 115 Hk var den første pumpedyse motor, som tog over efter den
> "gamle" 110HK TDI siden kom 100 130 og 150 Hk varianter.

Der står i bogen, der ligger i handskerummet, at den har 310 Nm - som jeg huske
den 115 hk havde den kun 285 Nm...

Kender du historien..?

Fra : Torben

Dato : 16-01-04 16:42

Hej igen
Et opslag i "So wird's gemacht" gav følgende:
AJM 115 HK/4000 OMDR. 285 Nm/1900OMDR. Bygget 5/1999-6/2000
AUY 115 HK/4000 OMDR. 310 Nm/1900OMDR. Bygget 7/2000-9/2001
Ups... det vil sige at min tidligere påstand om at den blev bygget fra 1998
holder ikke stik... Det var ellers fundet på Claus'es side...?? Hvad skal
man så tro på?
Mvh. Torben