Nej til humorister i kirken. Der er ingen ~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-01-04 00:18

Nej til humorister i kirken. Der er ingen humor i himlen

HUMOR-ONDSKAB kan kritiseres mere end BØSSE-ADFÆRD

" Humorens hemmelige kilde er ikke glæde, men sorg Der er ingen humor i
Himlen." Mark Twain

Humor rummer spændende "educational experience" og "intellektuel udfordring"
, kan dens forsvarere indvende,

Men de kommer ikke uden om at vi ler for at hæve os selv på bekostning af
andre.
Vi udtænker vitser, satire, ironi, sarkasme, parodi og komik FOR AT GØRE
ONDT

Bøsser kan ikke forlange deres parforhold-indgåelse ophøjet til kirkeritual
blot fordi heteroer engang fik sådan ceremoni - men der er lige så lidt
grund til at udstøde dem af kristenfællesskab som der er til at udstøde
humorister af kristenfællesskab.

Ja humorister er snarere "selvtillids-tyve" der sælger latterens kortsigtede
narko - hvorimod bøsse-par gør ingen udenforstående den mindste fortræd.

"Før eller sener bliver man indhentet af sin egen sarkasme.
André Gide

- Jeg er ked af at jeg kommer så sent, men jeg var nød til at prygle
min gamle tante og det tog desværre længere tid, end jeg havde regnet
med."-Det skal de ikke være ked af, svarede værtinden, jeg er bare glad for
at De kunne komme." Anonym( og eksempel på ondskabsfuld nedgørelse af
smalltalkende værtinder - bagtalelse af dem, når de ikke er tilstede)

-

- "Perhaps I know why it is man alone who laughs: He alone
suffers
so deeply that he had to invent laughter."
Nietzsche

Du kan aldrig helt blive udkonkurreret af en computer,
før den har lært at grine af chefens vitser. Ukendt

"Den leende, er den, der endnu ikke har modtaget det frygtelige
budskab." Søren Kirkegaard

"Vil du", sagde Merkur, "vil du have ungdom, eller skønhed, eller magt,
eller et langt liv, eller den skønneste pige, eller en anden herlighed af de
mange, vi har i kramkisten, så vælg, men kun én ting. "Jeg var et øjeblik
rådvild, derpå henvendte jeg mig til guderne således: Højstærede samtidige,
jeg vælger én ting: at jeg altid må have latteren på min side. Søren
Kierkegaard

Da Henrik Kissinger fik tildelt Nobels Fredspris, holdt jeg op med
at skrive satire. Konkurrencen fra virkeligheden var simpelthen for
uretfærdig. Tom Lehrer

Det er ingen kunst at være humorist, når man har hele
statsapparatet til at arbejde for sig. Will Rogers

Det er vigtigt, at der I ethvert samfund er nogle hofnarre, der
nu og da sætter spørgsmålstegn ved de ømme punkter, og som selvfølgelig nu
og da tages alvorligt. Ulla Dahlerup

En rig mands spøg er altid morsom. T.E. Brown

En vegetar er en person der nægter at tro på, at hvis vi ikke
æder dyrene, så vil dyrene æde os. George Bernard Shaw

Forfærdeligt, når i et lille land, pjat og grinen truer med at blive den
"offentlige mening" . Søren Kierkegaard

Hellere gå glip af en spøg end af en ven Thomas Fuller

Hellere gå glip af en spøg end af en ven. Thomas Fuller

Humor er afstandsfølelse.Bertol Brecht

Humor er melankoliens letsind. Ukendt

Hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl. Nietzsche

Jeg tror, at humoren sidder mere i hovedet end i hjertet. Tåber har
ingen humor. Lee Remick

Jesters do often prove prophets.Shakespeare

Kierkegaard mente at "Skal man finde en kristen her i verden, gå man ikke
helt galt i byen ved at lede efter en humorist."

Korthed er viddets sjæl. Shakespeare i Hamlet

Kærligheden, visdommen, skønheden, klogskaben - alle har de guder.
Humoren har ingen.
Det hænger sikkert sammen med, at intet væsen med blot et minimum af humor,
kunne forestille sig at være GUD. Per Lange

Laughter is one of the very privileges of reason, being confined
to the human species. Hunt (1784-1859)English Poet,
Critic, and Journalist

Mennesker vil tilstå højforræderi, mord, ildspåsættelse, falske
tænder og paryk, men hvem vil frivilligt indrømme at de mangler humoristisk
sans. Frank Moore Colby

Mennesket gruer mere for at blive leet af end for en smertefuld
død. Kierkegaard.

OM DØMMESYG LATTER: "Den uforstandige finder næsten alting latterligt, den
fornuftige næsten ingenting". Goethe

Skaberen er en slags humorist, hvis publikum er bange for at grine.
H.L. Mencken

Smil former fremtidens kanal for tårer. Lord Byron

Those who have been deeply wounded have the Olympian laughter.

We must laugh at man to avoid crying for him.
Napoleon Bonaparte

Wit sometimes enables us to act rudely with impunity. Duc de La
Rochefoucauld

.. Laughter is a tranquilizer with no side effects.
Arnold Glas

Den, for hvem livet er bitter alvor, kan ikke være humorist.
Goethe

Man skal aldrig vove sig frem med en spøg, selv ikke den
uskyldigste og tilladeligste, undtagen over for folk med dannelse og vid.
La Bruyére

Måske ved jeg bedst hvorfor mennesket er det eneste dyr, der ler - det
alene lider så frygteligt, at det måtte opfinde latteren.Nietzsche

Jeg er meget bange for at jeg vil blive kaldt hellig - jeg vil hellere være
klovn. Nietzsche

Only the insane takes themselves completely serious.
Max Beerbohm

Overalt hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl. Nietzsche

Som en vanvittig mand, der udslynger gløder, pile og død, er den,
der sviger sin næste og siger: "Jeg spøger jo kun." Salomons
Ordsprog. Det Gamle Testamente

The righteous one has no sense of humour. Bertolt
Brecht

There are several kinds of stories, but only one difficult kind - the
humorous.Mark Twain

Vi kan ikke føle kærlighed for nogen, som vi ikke kan le sammen med
Agnes Reppler

At LE er at elske andres ulykke, men med god samvittighed. Nietzsche

"God is a comedian performing before an audience that is afraid to laugh".
Nietzsche.

"Netop fordi der i humor er en skjult smerte, er der også en sympati"
Kierkegaard

En stor del af fornøjelsen ved vittigheder ligger, i at de udfordrer
fornuften.,Sigmund Freud

Jeg holder ubeskriveligt meget af menneskene, især når de gør sig
selv latterlige, for jeg er menneskeven, men en endnu større ven af
latteren, . Søren Kierkegaard

På latteren kender man de humørløse. Bernhard
Pollak

Den der ler sidst - har ofte ikke forstået pointen. Ukendt

Den der ler sidst, har fået pointen forklaret af sidemanden.
Ukendt

Der er uendelig mange handlinger, der ser latterlige ud, og hvis
skjulte motiver er særdeles vise og hæderlige. La Rochefoucauld

Der findes intet jeg er så bange for, som en mand der er morsom
hele dagen. Madame de Sevigné

Den behageligste latter er den på bekostning af vore fjender.
Sofokles

Den, for hvem livet er bitter alvor, kan ikke være humorist. Goethe

En forelsket mand virker ofte latterlig - en forelsket kvinde derimod
aldrig. Jack London

Latterlighed er en større skændsel end skam.Duc de La Rochefoucauld

Man er aldrig så latterlig i kraft af de egenskaber man har, som i kraft
af dem, man foregiver at have. La Rochefoucauld

Når manden ler, føler kvinden sig beskyttet. Somerset Maugham

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N