Placér i bunden
Fra : Thomas Voller

Dato : 14-01-04 23:43

Hej NG.

Jeg har en side, der er opbygget af absolut placerede bokse. En af disse
bokse indholder en masse tekst, sådan at der kommer en scrollbar i siden af
vinduet. Det er helt fint... Næsten.
Jeg har det problem, at jeg gerne vil have en af mine bokse placeret helt i
bunden af siden. Det kan jeg ikke finde ud af. Jeg har prøvet med...

#myDiv {
position: absolute;
bottom: 0px;
width: 100px;
height: 100px;
}

Jeg har også forsøgt med...

#myDiv {
position: absolute;
top: 100%;
width: 100px;
height: 100px;
margin-top: 100px;
}

Begge dele har dog det problem, at boksen bliver placeret i bunden af
vinduet (viewport), ikke i bunden af siden. Så når jeg scroller ned af
siden, så er min boks pludselig ikke længere i bunden af vinduet. Hvad skal
man stille op med det? Kan man i yderste nødstilfælde, hvis man ikke kan
ordne det med CSS, klare det med et javascript?

Mvh. Thomas.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-04 01:35

"Thomas Voller" <voller@voller.dk> skrev > Jeg har en side, der er opbygget
> [...]
> Jeg har det problem, at jeg gerne vil have en af mine bokse placeret helt
> bunden af siden. Det kan jeg ikke finde ud af. Jeg har prøvet med...

Et link til den side, der driller dig, ville gøre det meget lettere at
hjælpe dig.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Voller

Dato : 15-01-04 08:57

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev
> Et link til den side, der driller dig, ville gøre det meget lettere at
> hjælpe dig.

Siden er endnu ikke offentligjort, så derfor intet link. Dog har jeg nu lagt
en test-version ud på internettet. Den kan ses her:
http://many.dk/default_new.asp
.... men forvent ikke at alle features virker endnu.

Boksen, der skal placeres helt i bunden af siden, er #ArrowBox. Den
indholder billedet af den store pil, der lige nu er i bunden af
browservinduet.

Mvh. Thomas.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-04 15:49

"Thomas Voller" <voller@voller.dk> skrev

> Boksen, der skal placeres helt i bunden af siden, er #ArrowBox. Den
> indholder billedet af den store pil, der lige nu er i bunden af
> browservinduet.

Med absolut positioneret indhold vil det uundgåeligt give problemer, når du
efterfølgende vil lægge noget, som skal være længere nede på siden. for hvor
meget fylder det absolutte i længden? Det afhænger af bl.a. størrelsen på
det browservindue, som brugeren aktuelt har åbnet siden i.

Problemet opstår, fordi et absolut positioneret element ikke 'fylder' i
sidens øvrige flow. Der er således ikke noget håndgribeligt, der kan
'skubbe' efterfølgende elementer ned.

Du bør derfor overveje en anden måde at indsætte sideindhold end den
absolutte positionering. Et (synes jeg) muligt alternativ er at indsætte
sidens enkelte bokse med floats. Efterfølgende kan et element som din store
pil indsættes med clear.

Læs her om float og clear:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Voller

Dato : 15-01-04 16:03

> [...]
> absolutte positionering. Et (synes jeg) muligt alternativ er at indsætte
> sidens enkelte bokse med floats. Efterfølgende kan et element som din

Problemet vil jo være det samme, om jeg så benytter float og clear. Hvis
siden ikke indeholder tekst nok, så står jeg pludselig i en situation, hvor
den nederste/sidste boks ikke er i bunden af skærmen. Boksen vil derimod
være placeret umiddelbart under den forrige boks. Bare fordi en boks er den
sidste på en side, betyder det jo ikke nødvendigvis at den er i bunden af
skærmen.

I've been down that road before.

Mvh. Thomas.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-01-04 16:20

> [...]

den
> sidste på en side, betyder det jo ikke nødvendigvis at den er i bunden af

Jeg kan godt se din anke, men er det ikke et problem, du sjældnere løber ind
i end det modsatte? Og er det ikke af mindre betydning end hvis dit
bundelement bliver puttet ind midt i noget andet?

Jeg ville i hvert fald kunne leve med det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin