Valg af liniefag / hvilke fag sælger man s~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 14-01-04 22:54

Valg af liniefag er - som jeg ser det - en rimelig vigtig beslutning. Den er
afgørende for, hvad man skal / kan lave i fremtiden m.m.

Hvad bør være afgørende for valget. Jeg kan se 2½ ting (ret mig, hvis i er
uenige)

1) Interesser
2) "Samfundets behov"
2½) Sammensætningen

Første punkt - interesser - er vigtig i mine øjne, fordi man som elev kan
mærke, hvis en lærer er uinteresseret i det, han underviser i. Det bliver
altså mere attraktivt for såvel lærer som elever.

Dernæst har jeg skrevet "samfundets behov" / sammensætningen, hvorved jeg
mener, at man kan have en nok så stor interesse for visse fag, men hvis der
ikke er job indenfor disse fag, så giver det ikke mad på bordet, som det jo
i sidste ende handler om.

Det er der sammensætningen kommer ind forstået derhen, at matematik eller
dansk (der er obligatorisk) sammensat med 3 meget små fag, der dog fanger
ens interesse, er en uheldig sammensætning (tror jeg). Jeg ser en god
sammensætning som matematik/dansk + et andet større fag + 1 mindre fag + et
lille fag som værende en okay sammensætning set ud fra en jobsøgningsvinkel.
Jo større og bredere fag man vælger, jo bedre - det er klart - men set ud
fra ens interessesyn, som kunne ligge i de nævnte faggrupper, så tror jeg
ikke, at det er svært at finde noget job, der passer en ved denne løsning.

Men har jeg ret? Hvad er en "fornuftig" sammensætning af liniefag.

Der hvor jeg egentlig vil hen er, hvilke fag er store og hvilke er
mellemstore og hvilke er små.

Matematik
Idræt
Samfundsfag
Natur/teknik
Geografi
Historie
Kristendom / religion
Dansk
Biologi

Dertil har jeg et par yderligere spørgsmål vedr. fagene.

Biologi: Kræver det noget gymnasial baggrund indenfor biologi eller kan man
som sproglig uden biologi komme i betragtning her på et seminarium?

Dansk: Hvis man ikke var skrap til at se "hvad vil forfatteren fortælle med
denne novelle?" (som jeg mindes min gymnasielærer altid spurgte om, og hvor
i himlens navn skulle man vide det fra. Manden har været død i over 100 år
og kunne ikke engang skrive dansk, så man kunne forstå det i dag. Men det
var nu engang alligevel alligevel et standardspørgsmål), bør man så undlade
at vælge dansk?

Betyder ens valg af liniefag, at man er låst i disse fag eller kan man
1) selv vælge at undervise i et 5. fag
2) blive tvunget til at undervise i et 5. fag.

Som altid siger jeg på forhånd tak for svar

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Per Lange

Dato : 16-01-04 17:37

Hej Michael!
"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK> wrote in message
> [...]
> afgørende for, hvad man skal / kan lave i fremtiden m.m.
>
> Hvad bør være afgørende for valget. Jeg kan se 2½ ting (ret mig, hvis i er

Interessen er for mig at se det klart vigtigste; interesser du dig ikke for
faget er det for det første en træls omgang at have faget på seminariet,
dernæst problematisl at undervise i (som du også selv nævner)
> 2) "Samfundets behov"

Der er ikke voldsom arbejdsløshed inden for faget i øjeblikket, det ser
heller ikke ud til at blive det de næste 5-10 år. Derudover: dygtige og
engagerede lærere er der altid brug for, så hvis du opfylder 1) så skulle
den være i orden.
> 2½) Sammensætningen

Man har jo som udgangspunkt et "stort" fag (Dansk/matematik evt. begge!)
Derudover mener jeg der er enkelte krav til sammensætningen, eks. skal man
have et naturfagligt fag hvis man vælger dansk i stedet for matematik. (ret
mig hvis jeg tager fejl). Personligt har jeg fagkombinationen: dansk, idræt,
historie samt geografi. I forhold til lærere med ældre uddanelse (kun 2
liniefag) spænder man med 4 fag ret bredt. Det er snarere undtagelsen end
reglen at man også underviser i fag man ikke har som liniefag i folkeskolen.
Jeg har kun stødt på en (privat)skole hvor man kun lader lærerne undervise i
deres liniefag.

> [...]
>
> Men har jeg ret? Hvad er en "fornuftig" sammensætning af liniefag.
>
> Der hvor jeg egentlig vil hen er, hvilke fag er store og hvilke er

Ja, stort fag, undervises i 4-5 timer på alle årgange.
> Idræt
Ugentligt lille fag (2 t, dog 6. klasse 3 timer) til gengæld på alle årgange
> Samfundsfag
Lille fag, kun undervisning i de ældste årgange (ca 3 timer ugentligt)
> Natur/teknik
Undervises 1. - 6. klasse få ugentlige timer
> Geografi
Lille fag! 2 timer i 7. og 8.
> Historie
ugentligt lille men starter allerede i 3. klasse
> Kristendom / religion
ca 1 time om ugen, til gengæld på alle årgange
> Dansk
Den helt store, mange timer
> Biologi
Lille 2 timer 7. og 8.

Derudover kan du se dette link:
http://us.uvm.dk/grundskole/generelinformation/vejledendetimetal/vejledende_timetal_efter_indfasning.pdf

> [...]
man
> som sproglig uden biologi komme i betragtning her på et seminarium?
Det er altid en fordel men burde ikke være nødvendig, jeg tror der er stor
forskel på seminarier og sandelig også på de enkelte lærere

> [...]
> og kunne ikke engang skrive dansk, så man kunne forstå det i dag. Men det
> var nu engang alligevel alligevel et standardspørgsmål), bør man så
Nej, hvis man er i stand til at undre sig bestemmer arbejdsindsatsen resten!

> [...]
> 1) selv vælge at undervise i et 5. fag
> 2) blive tvunget til at undervise i et 5. fag.
>
> Som altid siger jeg på forhånd tak for svar

Derudover mener jeg du bør tage kontakt til et eller flere af de seminarier
du er interesseret i. Der er vejledere på alle seminarier til den slags.
Samtidig er det en god idé at tage kontakt til nogle seminariestuderende
eller nyuddannede for mere konkrete spørgsmål.Du kan også skrive her i dette
forum, jeg kigger efter det ind imellem

Min generelle holdning er at er man engageret og arbejdsom, er der brug for
en alle steder - også i lærergerningen! Så se bare og klø på.

Held og lykke med uddanelsen

Venlig hilsen Per Lange

Fra : emil

Dato : 17-01-04 00:41

> [...]
> ikke er job indenfor disse fag, så giver det ikke mad på bordet, som det jo

Måske skal man ikke kun overveje det mht. at få job. Det er oftest
sjovest at undervise i fag man selv er god til og man kommer helt
sikkert til at undervise i andre fag end dem man har valgt som
liniefag. Hvis du har valgt f.eks. dansk, biologi, geografi og
samfundsfag så kommer du sikkert også til at undervise i andre fag som
f.eks. matematik eller idræt. Derfor var det måske en idé at have
valgt matematik i stedet for et af de små fag. Så var der større
sandsynlighed for at fylde skemaet op med fag som man er god til.

> [...]
> ikke, at det er svært at finde noget job, der passer en ved denne løsning.
>
> Men har jeg ret? Hvad er en "fornuftig" sammensætning af liniefag.

Jeg tror at det vil blive eftertragtet med en kombination af
fysik/kemi og biologi i fremtiden. Helt optimalt vil det være hvis man
også har både matematik og dansk. Selvfølgelig skal man også tænke på
sig selv. Det kan til tider være rart med nogle mere kreative fag til
en afveksling, men det er nok ikke dem man kommer til at sælge sig
selv på.

> Der hvor jeg egentlig vil hen er, hvilke fag er store og hvilke er
> mellemstore og hvilke er små.

Det er lidt svært at svare på, for f.eks. idræt er et lille fag med
blot 2 timer om ugen. Tilgengæld har eleverne idræt i mange år og det
anses derfor som et stor fag. Men ellers er dansk, matematik, idræt,
natur/teknik og historie nogle store fag.

> [...]
>
> Biologi: Kræver det noget gymnasial baggrund indenfor biologi eller kan man
> som sproglig uden biologi komme i betragtning her på et seminarium?

Nej, det bliver ingen problem. Jeg havde biologi på A-niveau i
gymnasiet og var ret god til det. Jeg havde det også et par måneder på
seminariet, men sprang fra da jeg konstaterede at vi skulle gennemgå
de samme lærebøger som dem jeg allerede havde læst på gymnasiet. Jeg
ved selvfølgelig godt at man lærer meget mere mht. undervisning osv.
men grundbøgerne var de samme som dem i gymnasiet. Derfor valgte jeg
natur/teknik for at lære nogle metoder og så kan jeg altid overføre
det til min biologi-faglige kunnen.

> [...]
> var nu engang alligevel alligevel et standardspørgsmål), bør man så undlade

Har til min store fortrydelse ikke valgt dansk...

> Betyder ens valg af liniefag, at man er låst i disse fag eller kan man
> 1) selv vælge at undervise i et 5. fag
ja
> 2) blive tvunget til at undervise i et 5. fag.
ja, med en pistol i ryggen
> Som altid siger jeg på forhånd tak for svar

Med venlig hilsen Emil

Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-01-04 01:35

Hej og tak for Jeres to svar.

> Har til min store fortrydelse ikke valgt dansk...

Dansk er et stort spørgsmålstegn for mig.

I folkeskolen havde jeg det blandet med dansk. Fik Det skriftlige var i top,
det mundtlige kunne jeg ikke rigtigt se hverken logik elelr sammenhæng i.
(som jeg har skrevet, hvordan ved man, hvad en maler eller forfatter tænkte,
da han malede / skrev sit værk - fx.)

Hvorfor analysere en bog med tema og alle de andre analysedele eller kunne
gennemskue, om en historei er fra barokkens eller romantikkens tid eller
finde betydningen af at maleren puttede en mørkegrøn busk ind i billedet
lige netop i det nederste venstre hjørne.

Min dansk-lærer i gymnasiet kom med forklaringen, at det er for at være
"dannet" og kunne snakke med - med fx forretningsforbindelser i fremtiden.

Den holder ikke.

Dansk er svær at blive klog på.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 17-01-04 07:23

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK> skrev i en
meddelelse news:4008831e$0$24873$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> "dannet" og kunne snakke med - med fx forretningsforbindelser i fremtiden.

Nej! Din dansklærer var en tåbe, hvis han mente det!

> Dansk er svær at blive klog på.

Dansk er det centrale fag. Et menneske har brug for sproget til at formulere
sine ideer og tanker. Det er tankens værktøj.
Sproget er forudsætningen for kommunikation på alle niveauer. (Litteratur er
en mindre del, hvor det handler om indføling i andres udtryk.)
Det særlige ved os mennesker er, at vi kan kommunikere meget detaljeret.
Så dansk er fagligt i centrum for en dansker.
Som lærer er du af og til helt inde ved elevens inderste, når du har dansk.
Dansk er basis for alle andre fag.

hilsen Niels Aage

Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-01-04 15:21

> Nej! Din dansklærer var en tåbe, hvis han mente det!

Det var faktisk en "hun". Men der er vi da enige

Tilbage til valgfag.

Jeg vil konktakte seminariet og snakke med en vejleder i løbet af foråret,
men vil inden lige høre, om det egentlig er muligt at vælge 5 liniefag?

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : emil

Dato : 24-01-04 22:26

> Tilbage til valgfag.
>
> Jeg vil konktakte seminariet og snakke med en vejleder i løbet af foråret,
> men vil inden lige høre, om det egentlig er muligt at vælge 5 liniefag?

Så skal du forlænge din uddannelse med et år. Sådan er det i hvert
fald på mit seminarie.

Med venlig hilsen Emil