Kommunikere med en comport (MSComm1)
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 14-01-04 20:42

Hej

Jeg har fundet nedenstående kode på nettet som jeg vil arbejde ud fra.
Jeg ved dog ikke lige hvordan jeg skal declare MSCOMM1 sammen med VB6
når jeg ønsker at lave en Console Application.

Er der nogen der kan/vil hjælpe mig i gang?

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

[start]
' Set up the communications port
MSComm1.CommPort = 1 ' Com Port 1

' Set for 9600 baud, no parity, 8 data, and 1 stop bit.
MSComm1.Settings = "9600,N,8,1"

' Tell the control to read entire buffer when Input is used
MSComm1.InputLen = 0

' Open the port
MSComm1.PortOpen = True

' Send an 'AT' command to the phone
MSComm1.Output = "AT" & Chr$(13) & Chr(10)
' The phone will respond with an 'OK'

' Set up the phone for a text message
MSComm1.Output = "AT+CMGF=1" & Chr$(13) & Chr(10)
' The phone will respond with an 'OK'

' Prep for SMS, give destination type and destination address.
' Enter the destination type and destination address to prep for
SMS
' txtRecpMobileNo.Text whre the sender number will be, it is
' always placed with a plus sign (+) first, beofre the no is
' typed.. no spaces..

MSComm1.Output = "AT+CMGS= " & Chr(34) & txtRecpMobileNo.Text &
Chr(34) & Chr$(13) & Chr(10)

' txtMesg.Text - is the mesg
MSComm1.Output = txtMesg.Text & Chr$(26)

' Close the port
MSComm1.PortOpen = False

[slut]

Fra : M.Olesen

Dato : 16-01-04 16:54

"Morten Brynjolf" <spamcatcher@brynjolf.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved dog ikke lige hvordan jeg skal declare MSCOMM1 sammen med VB6
> når jeg ønsker at lave en Console Application.

Hej Morten

Hvad har du tænkt dig at bruge koden til?

Jeg kan måske hjælpe dig.

-MO-

---

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 16-01-04 17:11

"M.Olesen" <156m.olesen@pc.dk(fjern156)> wrote in news:4008090e$0$30063
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvad har du tænkt dig at bruge koden til?

Jeg har i dag en mailserver kørende lokalt.
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at koble en mobiltelefon til
comporten for så at skrive et lille program der sendte nogle AT kommandoer
til mobiltelefonen for så at modtage en SMS på en anden mobiltelefon.

> Jeg kan måske hjælpe dig.

Lyder da lovende :)

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : BSJ

Dato : 16-01-04 20:21

> [...]
> comporten for så at skrive et lille program der sendte nogle AT kommandoer
> til mobiltelefonen for så at modtage en SMS på en anden mobiltelefon.

Hej Morten.

Jeg har lavet en SMS gateway til overvågning af en Outlook mailbox. (der bliver brugt en nokia tlf. med seriel
datakabel).

Jeg fandt ud af at det nemmeste er at hente en SDK fra Nokias web. Den indeholder alt hvad der skal bruges for
at "tale" med en Nokia tlf, derudover indeholder den en del "samples", og ikke mindst dokumentation.

Mvh og god fornøjelse
Bjarne

Fra : mhabio

Dato : 16-01-04 17:42

Hej
Du kan bruge MSComm i en klasse/modul sådan her:

Private WithEvents mMSCOMM As MSCommLib.MSComm

Mikkel

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 17-01-04 01:55

"mhabio" <FoxylogicNOT@stofanet.dk> wrote in news:4008146f$0$25815
$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Du kan bruge MSComm i en klasse/modul sådan her:
>
> Private WithEvents mMSCOMM As MSCommLib.MSComm

Jeg får følgende fejl:

Additional information: Class is not licensed for use

Linien fejlen opstår i er:

mMSCOMM = New MSCommLib.MSComm()

Hele koden er:

Module Module1

Private WithEvents mMSCOMM As MSCommLib.MSComm

Private Sub mMSCOMM_OnComm()
End Sub

Sub Main()

mMSCOMM = New MSCommLib.MSComm()

' Set up the communications port
mMSCOMM.CommPort = 2 ' Com Port 2

' Set for 9600 baud, no parity, 8 data, and 1 stop bit.
mMSCOMM.Settings = "9600,N,8,1"

' Tell the control to read entire buffer when Input is used
mMSCOMM.InputLen = 0

' Open the port
mMSCOMM.PortOpen = True

' Send an 'AT' command to the phone
mMSCOMM.Output = "AT" & Chr(13) & Chr(10)
' The phone will respond with an 'OK'

' Set up the phone for a text message
mMSCOMM.Output = "AT+CMGF=1" & Chr(13) & Chr(10)
[...]

mMSCOMM.Output = "AT+CMGS= " & Chr(34) & "20721683" & Chr(34) &
Chr(13) & Chr(10)

' txtMesg.Text - is the mesg

mMSCOMM.Output = "test fra vb" & Chr(26)

' Close the port
mMSCOMM.PortOpen = False

End Sub

End Module

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : mhabio

Dato : 17-01-04 14:35

Hej Morten

Du skal have VB6.0 Pro for at have MSComm licens. Hvis du har denne så skal
du have alle service packs installeret og hvis der stadig er problemer så
skal du køre et program fix fra M$ som hedder VBc.exe.

Mikkel

Fra : M Olesen

Dato : 18-01-04 10:00

"mhabio" <FoxylogicNOT@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du have alle service packs installeret og hvis der stadig er problemer så
> skal du køre et program fix fra M$ som hedder VBc.exe.
MsComm følger også med FoxPro

-MO-