OSX + NT server: Kan ikke se div. mapper -~
Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 14-01-04 17:24

Hej

Vi har lige installeret vores første maskine med OS X i det firma jeg
arbejder for.
Indtil nu har vi udelukkende kørt med OS 9.

Som server anvender vi en PC med Windows NT med services for macintosh
installeret (opdateret til og med service pack 6).

Forbindelsen foregår via Appletalk (uden IP).

Jeg har lige fundet ud af at der er visse gamle mapper på serveren der
ikke kan "ses" fra OS X maskinen. Det er kun nogle mapper, og der er
tilsyneladende ikke noget system i hvilke der kan ses og hvilke der
ikke kan ses. Nogle af dem der kan ses ligger på et dybere niveau i
hierarkiet etc.

Brugeren er tildelt rettigheder til at se de pågældende mapper. Uanset
hvad jeg gør, kan jeg ikke se dem fra OS X, medens der ingen problemer
er fra OS 9.

Hvis jeg kopierer en mappe indeholdende de skjulte mapper over på
skrivebordet på OS X maskinen, kan jeg stadig ikke se dem.

Kort sagt uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke se disse mapper.

Jeg har søgt på internettet og i gruppen her, men har ikke kunnet
finde et svar.

Håber der (igen) er en vis og venlig sjæl i gruppen her der vil være
behjælpelig med et svar.

Venlig hilsen
Per Michael Knudsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-01-04 18:52

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:
> Hvis jeg kopierer en mappe indeholdende de skjulte mapper over på
> skrivebordet på OS X maskinen, kan jeg stadig ikke se dem.

Indeholder mappernes navne specielle karakterer?

Kan man se mapperne fra Terminalen?
Tast "cd desktop"
Tast "ls- a"

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 14-01-04 19:13

On Wed, 14 Jan 2004 18:52:04 +0100, spam@events.dk (Preben Bødker
Nielsen) wrote:

>Indeholder mappernes navne specielle karakterer?

Det er jeg ret sikker på de ikke gør (kan ikke se det før jeg kommer
på arbejde igen, men er som sagt ret sikker),

>Kan man se mapperne fra Terminalen?
>Tast "cd desktop"
>Tast "ls- a"

Det vil jeg prøve i morgen tidlig.

-a hvad gør den option?

>/Preben

Foreløbig tak for hjælpen.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-01-04 19:32

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:

> Det er jeg ret sikker på de ikke gør (kan ikke se det før jeg kommer
> på arbejde igen, men er som sagt ret sikker),

Det er bare et, ikke specielt kvalificeret, skud i tågen.
Systemet på en MacOSX bruger f.eks. punktum først i filnavnet, til at
skjule filen.

> Det vil jeg prøve i morgen tidlig.
>
> -a hvad gør den option?

All
vis alle filer/mapper

/Preben

--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 15-01-04 17:24

On Wed, 14 Jan 2004 19:32:11 +0100, spam@events.dk (Preben Bødker
Nielsen) wrote:

>Det er bare et, ikke specielt kvalificeret, skud i tågen.
>Systemet på en MacOSX bruger f.eks. punktum først i filnavnet, til at
> [...]

Hej

Mange tak Preben og Rene

Det var lige det der var problemet.

En eller anden i firmaet fandt for flere år siden på at putte punktum
foran visse mapper/filer, sådan så de ville bliver vist øverst ved
alfabetisk sortering.

Det har sådan set fungeret fint indtil nu.
Nu ville jeg ønske vedkommende havde været Unix-guru, eller i det
mindste bare så heldig, at han i stedet havde valgt, eller "mellemrum"
etc.

Endnu en gang tak for svarene til jer begge i har lettet en tung byrde
fra mit hjerte :)

Venlig hilsen
Per Michael Knudsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-01-04 19:34

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:
> Det vil jeg prøve i morgen tidlig.

Og inden da, har Morten sikkert rystet ferien af sig, og været her med
mere kvalificerede bud.
Eller René! (Frej

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-04 00:00

> Og inden da, har Morten sikkert rystet ferien af sig, og været her med
> mere kvalificerede bud.
> Eller René! (Frej

Tjoo, lige umiddelbart lyder det lidt spøjst, men det med punktum foran
navnet er oplagt at undersøge. Det er dog nok de færreste der kunne
finde på det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 11:55

> Og inden da, har Morten sikkert rystet ferien af sig, og været her med
> mere kvalificerede bud.

skal jeg have skyld for alt?

Mindes iøvrigt at kunne huske at et non-NTFS filsystem arkiverer
resurcegrene ved at dele filen op i en data og en resucegren fil -
resurcegrenen lægges i en mappe hvis navn begynder med "."

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 11:51

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:

> -a hvad gør den option?

viser usynlige filer.

....og sender en kopi til Redmont: not

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-04 00:00

> [...]

> skrivebordet på OS X maskinen, kan jeg stadig ikke se dem.
>
> Kort sagt uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke se disse mapper.

Hvis du starter et program og prøver at navigere dig hen til mapperne i
programmet Åbn dialog, kan du så se mappen? Prøv i både et OS X program
og et program som kører i Classic mode.

Hvilken Mac OS X version bruger du?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 15-01-04 05:05

On Thu, 15 Jan 2004 00:00:10 +0100, spam@rfn.dk (René Frej Nielsen)
>Hvis du starter et program og prøver at navigere dig hen til mapperne i
>programmet Åbn dialog, kan du så se mappen? Prøv i både et OS X program
>og et program som kører i Classic mode.

Mener ikke jeg kan se det med OS X program (Quark Xpress),
men vil prøve begge dele her til morgen.

>Hvilken Mac OS X version bruger du?

Sidste nye - vistnok 10.3.2.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 15-01-04 05:09

wrote:

>Hvis du starter et program og prøver at navigere dig hen til mapperne i
>programmet Åbn dialog, kan du så se mappen? Prøv i både et OS X program
> [...]

Glemte forøvrigt at sige, at når jeg kopierer en mappe indeholdende
disse "skjulte" mapper ved hjælp af OSX, kan jeg se at den faktisk
kopierer samme antal MByte, som hvis jeg kopiere mappen vha af OS 9.

Mvh
Per Michael Knudsen