/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automatgear?
Fra : Simon [8000]


Dato : 14-01-04 09:43

Hej guppe,

Inspireret af en post lidt længere nede, kom jeg til at tænke over at jeg
egentlig aldrig helt har fundet ud af, hvad der ligger bag de forskellige
bogstavsbetegnelser ved automatgearsvælgeren i min 1981 Mercedes w123. Der
står R-P-N-D-S-L... og ja, jeg har godt fattet R,P,N og D - men hvad er S og
L?

Mvh Simon



 
 
Jesper Bach (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 14-01-04 10:51


"Simon [8000]" <none@none.com> wrote in message
news:4005008a$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej guppe,
>
> Inspireret af en post lidt længere nede, kom jeg til at tænke over at jeg
> egentlig aldrig helt har fundet ud af, hvad der ligger bag de forskellige
> bogstavsbetegnelser ved automatgearsvælgeren i min 1981 Mercedes w123. Der
> står R-P-N-D-S-L... og ja, jeg har godt fattet R,P,N og D - men hvad er S
og
> L?
>
> Mvh Simon
>
>
Jeg skal prøve at gengive hvad jeg kan huske fra manualen (sikkert ikke helt
korrekt) :

S : bilen starter normalt i 2. gear (der er 4 i min W123 gearkasse, som har
modelnr 723). Nu starter den i 1. Noge diesel-agtigt. Men det har da hjulpet
mig fri af mere end een snedrive. En skråparkering med forenden mod
kantstenen og ganske svag hældning mod kantstenen er nok til at standse den
baghjulstrukne kampvogn.

L : Bilen starter i 1. (eller 2.) og bliver der. Til kørsel i bjerge. Man
kan skifte op ved at skubbe gearvælgeren direkte til S eller D under kørsel
(hvilket ellers, vist nok, er strengt forbudt - har dog aldrig haft lyst til
at prøve

/Jesper



Simon [8000] (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Simon [8000]


Dato : 14-01-04 11:20

Hej Jesper,

Tak for det!
Så mangler der bare lige et økonomi-gear

/Simon

Jesper Bach <jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote in message
news:bu33f0$kvp$1@news.cybercity.dk...
>
> "Simon [8000]" <none@none.com> wrote in message
> news:4005008a$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej guppe,
> >
> > Inspireret af en post lidt længere nede, kom jeg til at tænke over at
jeg
> > egentlig aldrig helt har fundet ud af, hvad der ligger bag de
forskellige
> > bogstavsbetegnelser ved automatgearsvælgeren i min 1981 Mercedes w123.
Der
> > står R-P-N-D-S-L... og ja, jeg har godt fattet R,P,N og D - men hvad er
S
> og
> > L?
> >
> > Mvh Simon
> >
> >
> Jeg skal prøve at gengive hvad jeg kan huske fra manualen (sikkert ikke
helt
> korrekt) :
>
> S : bilen starter normalt i 2. gear (der er 4 i min W123 gearkasse, som
har
> modelnr 723). Nu starter den i 1. Noge diesel-agtigt. Men det har da
hjulpet
> mig fri af mere end een snedrive. En skråparkering med forenden mod
> kantstenen og ganske svag hældning mod kantstenen er nok til at standse
den
> baghjulstrukne kampvogn.
>
> L : Bilen starter i 1. (eller 2.) og bliver der. Til kørsel i bjerge. Man
> kan skifte op ved at skubbe gearvælgeren direkte til S eller D under
kørsel
> (hvilket ellers, vist nok, er strengt forbudt - har dog aldrig haft lyst
til
> at prøve
>
> /Jesper
>
>



Tom (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-01-04 11:21



> Jeg skal prøve at gengive hvad jeg kan huske fra manualen (sikkert ikke
helt
> korrekt) :
>
> S : bilen starter normalt i 2. gear (der er 4 i min W123 gearkasse, som
har
> modelnr 723). Nu starter den i 1. Noge diesel-agtigt. Men det har da
hjulpet
> mig fri af mere end een snedrive. En skråparkering med forenden mod
> kantstenen og ganske svag hældning mod kantstenen er nok til at standse
den
> baghjulstrukne kampvogn.
>
> L : Bilen starter i 1. (eller 2.) og bliver der. Til kørsel i bjerge. Man
> kan skifte op ved at skubbe gearvælgeren direkte til S eller D under
kørsel
> (hvilket ellers, vist nok, er strengt forbudt - har dog aldrig haft lyst
til
> at prøve

Så S og L er det som andre mere logisk kalder 1 og 2

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Fly Christensen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 14-01-04 12:19

On Wed, 14 Jan 2004 09:43:28 +0100, "Simon [8000]" <none@none.com>
wrote:

>Hej guppe,
>
>Inspireret af en post lidt længere nede, kom jeg til at tænke over at jeg
>egentlig aldrig helt har fundet ud af, hvad der ligger bag de forskellige
>bogstavsbetegnelser ved automatgearsvælgeren i min 1981 Mercedes w123. Der
>står R-P-N-D-S-L... og ja, jeg har godt fattet R,P,N og D - men hvad er S og
>L?

Det står for _S_low og _L_angsam

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Tom (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 14-01-04 12:51



"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

Hej fik du min sidste mail, med at udstødningen nok snart bliver sendt?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Fly Christensen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 14-01-04 12:54

On Wed, 14 Jan 2004 12:50:45 +0100, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

>
>
>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
>
>Hej fik du min sidste mail, med at udstødningen nok snart bliver sendt?

Yup. Taget ad notum

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Uffe Bærentsen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 14-01-04 12:57


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:44b30e942302824996edbea5e92ad410@news.teranews.com...

> >Der
> >står R-P-N-D-S-L... og ja, jeg har godt fattet R,P,N og D - men hvad er S
og
> >L?
>
> Det står for _S_low og _L_angsam

Det var også mit første gæt, men kan 'cedes virkelig finde på at blande tysk
og engelsk ?

Jeg undres blot.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Hans Paulin (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-01-04 14:18

Uffe Bærentsen skrev:


> Det var også mit første gæt, men kan 'cedes virkelig finde på at
> blande tysk og engelsk ?
>
> Jeg undres blot.

....mit gæt er, at det nok mere er et spørgsmål om memoteknik - á la hk:
DINklusive og SAEksklusive...

....Fly plejer at ha styr på grammatik - å sådden nåed...

--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



[8700] Brian Mark Ma~ (14-01-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 14-01-04 16:58

Her er de den danske forklaring på automatgears indstillinger i en Mercedes
W123:


P: Parkeringsspærring

R: Bakgear

N: Frigear

D: Direkte

S: Stigning

L: Belastning


P - låser gearkassen ved parkering - må kun benyttes når bilen holder
stille.

R - Sætter bilen i bakgear - må kun benyttes når bilen holder stille.

N - Ingen kraftoverførsel mellem motor og bagaksel - må ikke benyttes under
kørsel, medmindre man er ved at komme i slyng.

D - Alle (fremad rettede) gear er tilrådighed - dog starter bilen normalt i
2-gear medmindre der overgasses - så starter bilen i 1-gear. (skal ikke
kunne sige om de mindre diesel-modeller starter i 1-gear)

S - Der skiftes kun op til 3-gear - bilen køre længere ud i 2-gear (end ved
"D") - 1-gear benyttes kun ved overgas'ning. Denne indstilling benyttes ved
f.eks kørsel på stigninger/fald - yder også effektiv motor-bremse.

L - Der geares kun op til 2-gear - bilen starter i 1-gear. Benyttes ved
kørsel på stejle stigninger - eller med anhænger under krævende forhold.


Hvis man vil have sin automatgearkasse længe er det vigtig at holde "kassen"
i god service-mæssig stand. Det er dog endnu mere vigtigt at man køre
fornuftigt - dvs:

- Mange kickdown - slår i længden gearkassen ihjel. (Bør kun benyttes hvis
man f.eks. kommer for kort i en overhaling)
- Man bør låse gearkassen (i S el. L) ved krævende kørsel med. f.eks.
trailer - eller stejle bakker.
- Man skal ikke "holde" en bil på en stigning vha. speederen - her benyttes
driftbremsen.
- Fornuftig kørsel med blød fod - giver længere levetid.

Men det er nu bare lækkert at køre med en automatgearkasse - der skifter så
silkeblødt (som en Mercedes nu gør) ....

Med Venlig Hilsen

B. Madsen







Jesper Bach (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 14-01-04 17:08


"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote in message
news:400565f3$0$69944$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Her er de den danske forklaring på automatgears indstillinger i en
Mercedes
> W123:
>
>
> P: Parkeringsspærring
>
> R: Bakgear
>
> N: Frigear
>
> D: Direkte
>
> S: Stigning
>
> L: Belastning
>
>
> P - låser gearkassen ved parkering - må kun benyttes når bilen holder
> stille.
>
> R - Sætter bilen i bakgear - må kun benyttes når bilen holder stille.
>
> N - Ingen kraftoverførsel mellem motor og bagaksel - må ikke benyttes
under
> kørsel, medmindre man er ved at komme i slyng.
>
> D - Alle (fremad rettede) gear er tilrådighed - dog starter bilen normalt
i
> 2-gear medmindre der overgasses - så starter bilen i 1-gear. (skal ikke
> kunne sige om de mindre diesel-modeller starter i 1-gear)
>
> S - Der skiftes kun op til 3-gear - bilen køre længere ud i 2-gear (end
ved
> "D") - 1-gear benyttes kun ved overgas'ning. Denne indstilling benyttes
ved
> f.eks kørsel på stigninger/fald - yder også effektiv motor-bremse.
>
> L - Der geares kun op til 2-gear - bilen starter i 1-gear. Benyttes ved
> kørsel på stejle stigninger - eller med anhænger under krævende forhold.
>
>
> Hvis man vil have sin automatgearkasse længe er det vigtig at holde
"kassen"
> i god service-mæssig stand. Det er dog endnu mere vigtigt at man køre
> fornuftigt - dvs:
>
> - Mange kickdown - slår i længden gearkassen ihjel. (Bør kun benyttes hvis
> man f.eks. kommer for kort i en overhaling)
> - Man bør låse gearkassen (i S el. L) ved krævende kørsel med. f.eks.
> trailer - eller stejle bakker.
> - Man skal ikke "holde" en bil på en stigning vha. speederen - her
benyttes
> driftbremsen.
> - Fornuftig kørsel med blød fod - giver længere levetid.
>
> Men det er nu bare lækkert at køre med en automatgearkasse - der skifter

> silkeblødt (som en Mercedes nu gør) ....
>
> Med Venlig Hilsen
>
> B. Madsen
>
>
>
>
>
>
Nåja, det forklarer også sprogforvirringen tidligere :
L=Last
S=Steigung



/Jesper



claus b. p. (14-01-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 14-01-04 22:58


>
> > P: Parkeringsspærring
> >
> > R: Bakgear
> >
> > N: Frigear
> >
> > D: Direkte
> >
> > S: Stigning
> >
> > L: Belastning
> >
> >
> >
> Nåja, det forklarer også sprogforvirringen tidligere :
> L=Last
> S=Steigung
>
Bortset fra at D plejer at stå for "drive" og R for "reverse" osv.
En 123 diesel starter i 1. hvis man laver kickdown fra start. (svar til et
tidligere indlæg.)

/Claus



Jesper Bach (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 15-01-04 11:29


"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote in message
news:4005bb4e$0$27460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> >
> > > P: Parkeringsspærring
> > >
> > > R: Bakgear
> > >
> > > N: Frigear
> > >
> > > D: Direkte
> > >
> > > S: Stigning
> > >
> > > L: Belastning
> > >
> > >
> > >
> > Nåja, det forklarer også sprogforvirringen tidligere :
> > L=Last
> > S=Steigung
> >
> Bortset fra at D plejer at stå for "drive" og R for "reverse" osv.
> En 123 diesel starter i 1. hvis man laver kickdown fra start. (svar til et
> tidligere indlæg.)
>
> /Claus
>
>
Jamen vi er jo stadigvæk i Tyskland , så D=Direkt (og R=Rückgang).

/Jesper



Fly Christensen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 15-01-04 11:25

On Thu, 15 Jan 2004 11:29:05 +0100, "Jesper Bach"
<jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote:

[snip]
>> Bortset fra at D plejer at stå for "drive" og R for "reverse" osv.
>> En 123 diesel starter i 1. hvis man laver kickdown fra start. (svar til et
>> tidligere indlæg.)
>>
>> /Claus
>>
>>
>Jamen vi er jo stadigvæk i Tyskland , så D=Direkt (og R=Rückgang).

LOL!! Rückgang! Den passer sgu godt på det firma p.t.!!!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fly Christensen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 15-01-04 10:41

On Wed, 14 Jan 2004 17:08:27 +0100, "Jesper Bach"
<jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote:

[snip]
>Nåja, det forklarer også sprogforvirringen tidligere :
>L=Last
>S=Steigung
>
>

Så må en SL jo være en stigende belastning.


Fly

--
In space nobody will hear your cream

[8700] Brian Mark Ma~ (15-01-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 15-01-04 17:30

He he - godt tænkt....

Mvh.
B. Madsen

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:5b6a867246c40def3f680bce310a289c@news.teranews.com...
> On Wed, 14 Jan 2004 17:08:27 +0100, "Jesper Bach"
> <jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote:
>
> [snip]
> >Nåja, det forklarer også sprogforvirringen tidligere :
> >L=Last
> >S=Steigung
> >
> >
>
> Så må en SL jo være en stigende belastning.
>
>
> Fly
>
> --
> In space nobody will hear your cream



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste