Andet multimedie
Photoshop og tekst
Fra : Brian Johansen

Dato : 14-01-04 08:12

Hej alle!

Jeg har stort et organisationsdiagram med tekst. Alt lavet i Photoshop.

Når jeg gemmer det som en tiff fil og henter det ind i Word eller
PowerPoint, så skalerer programmerne automatisk filen ned til et stykke
grafik,
hvor man sagtens kan læse teksten.

Vælger jeg at gøre billedet mindre i størrelsen og gemmer det som en gif
eller jpeg fil i Photoshop, så det kan bruges til internettet, så bliver al
teksten ulæselig.

Hvem har en idé til hvorledes jeg kan gøre billedet mindre til brug på
internettet, så man stadigvæk kan læse teksten. Billedet er 1890 i bredden
og 2126 i bredden. Det skal kunne ses med en skærm opløsning på 800*600 uden
at man skal scrolle til siden.

Venlig hilsen

Brie.

Fra : emj

Dato : 14-01-04 08:34

On Wed, 14 Jan 2004 08:12:09 +0100, "Brian Johansen"
<kreativdtp@yahoo.dk> wrote:

>Når jeg gemmer det som en tiff fil og henter det ind i Word eller
>PowerPoint, så skalerer programmerne automatisk filen ned til et stykke
>grafik,
>hvor man sagtens kan læse teksten.

Prøv fra Word at gemme som HTML. Så bliver billedet frigjort i en fil
for sig selv. Måske du kan bruge det billede.
Hilsen emj

Fra : Brian Johansen

Dato : 14-01-04 08:54

God idé.

Men jeg har lige prøvet og det virker desværre ikke.

Brian.

Fra : emj

Dato : 14-01-04 10:44

On Wed, 14 Jan 2004 08:53:58 +0100, "Brian Johansen"
<kreativdtp@yahoo.dk> wrote:

>Men jeg har lige prøvet og det virker desværre ikke.

Får du ikke gemt billedfiler og htmlfiler i hver sin mappe?
Det kan ikke passe.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-01-04 09:48

> [...]

> Når jeg gemmer det som en tiff fil og henter det ind i Word eller
> PowerPoint, så skalerer programmerne automatisk filen ned til et

På udskrift eller på skærmen?

> Hvem har en idé til hvorledes jeg kan gøre billedet mindre til
> brug på internettet, så man stadigvæk kan læse teksten.

Lav en blur, ændr størrelsen og lav en sharpen.

Hvis Word eller PowerPoint er i stand til at vise det ordentligt på
skærmen, kan du blot tage et screenshot derfra.

Fra : Brian Johansen

Dato : 14-01-04 13:41

Hej igen!

Det er rigtigt at der kommer en html fil og en gif fil, når man gemmer som
html via Word, men gif filen var ikke til at arbejde med,
den går tilbage til den oprindelige størrelse, når jeg prøver at arbejde
seperat med den.

Jeg prøver med screenshottet.

Venlig hilsen

Brie.

Fra : KNL DtP

Dato : 14-01-04 13:47

"Brian Johansen" <kreativdtp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og 2126 i bredden. Det skal kunne ses med en skærm opløsning på 800*600 uden

Jeg har lige lavet et dokument på 1890 x 2126 pixels i Photoshop, og skrevet
lidt forskelligt tekst. Så valgte jeg Image > Image Size og skrev 775 pixels
under Width. Så lavede Photoshop billedet OG teksten mindre, men teksten stod
stadig pænt og skarpt, da det stadig er redigerbar tekst - og ikke pixels. Du
kan se det ovre i Layer-menuen, hvor teksten skal have et T-ikon.

Hvis du har din originale Photoshop-fil, så kan du bare lave den mindre med
Image Size og derefter gemme den som GIF (som perfekt til simpelt grafik).

Bliver teksten ikke helt skarp, så kan du ændre dens anti aliasing fra f.eks.
Smooth til Crisp. Dette gøres i tekst-menuen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk