God mad til 8
Fra : Henrik

Dato : 14-01-04 00:33

Jeg skal om en månedstid ha' 8 til spisning og mangler lidt inspiration ...

Fordi vi skal videre i "byen" og være ude af mit domicil senest 19.30 - med
andre ord det bliver relativt tidligt vi skal starte - kan det desværre
ikke blive en fuld fem retters gourmet menu. Men jeg ønsker på den anden
side heller ikke og spise dem af med en gang chili con carne - er der nogle
forslag ?

Henrik V

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-01-04 00:37

Henrik wrote:

> [...]
> side heller ikke og spise dem af med en gang chili con carne - er der nogle

En god chili con carne er da ikke at foragte.

/David

Fra : F.B. [3000]

Dato : 14-01-04 01:59

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse :
> Jeg skal om en månedstid ha' 8 til spisning og mangler lidt inspiration

"Jambalaya" og god krydret øl (eller ditto vino.)

Det er lækker og god vintermamse og, vil jeg tro, ikke noget dine gæster
får ofte! . . . og så er det relativt nemt at lave, og kan laves dagen før.
(faktisk en smagsmæssig fordel)

Til dessert laver du små pandekager der fyldes med vanilieis. (kan også
laves dagen før)
Pandekagen foldes til en "trekant" og hakkede mandler (nødder) strøs over.
Pres 4 store appelsiner og kog saften ind med lidt vanilie.
Appelsinsaften hældes over, og lad det række i 5 til 10 min.
Flambér med lidt cognac og server med en kølig "eiswein"

Så på med lidt Cajun-musik alt. Credence Clearwater /John Fogerty, og vupti
der er lagt i ovnen til en festlig middag.

1 dl Hakket løg
2 fed Hakket hvidløg
2 spsk Olie
25 g Smør
2,5 dl Ris
Salt
Peber
1/2 tsk Cayennepeber
1 Laurbærblad
1 stilk Bladselleri
2 spsk hakket persille
1 finhakket Grøn peber
2 spsk Tomatpuré
4 flåede ituskårnne Tomater
6-7 dl Bouillon
300 g mager Skinke
300 g kogt Hønsekød
2 krydrede Pølser
150 g Rejer

Hakket PersilleHakket løg og hvidløg svitses let gyldne i olie og smør.
Lange ris svitses med et øjeblik (må ikke blive brune).
Krydderier og de øvrige ingredienser tilsættes, undtagen kød, pølser og
rejer, og retten småsnurrer under låg i ca. 20 minutter.
Skinke, hønsekød og pølser skæres i store terninger/skiver og kommes i
gryden sammen med rejerne.
Retten snurrer sagte videre i 10 minutter.
Smages til med salt og peber og drysses med persille.
Retten kan varieres med forskelligt kød, som kalkun, krokodille, vaskebjørn,
slanger, skaldyr og forskellige slags pølse.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : F.B. [3000]

Dato : 14-01-04 02:05

"F.B. [3000]" <zillyink*suckers*@hotmail.com> der må være meget træt glemte
at skrive i sin meddelelse:

[snip en masse]
> 1 dl Hakket løg
> 2 fed Hakket hvidløg
[ bla bla en masse andet]

* * * husk at gange opskriften med 2 * * *

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-01-04 07:59

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comxx> writes:
>Jeg skal om en månedstid ha' 8 til spisning og mangler lidt inspiration

Jeg ville servere dette:

Laksefilet i passende størrelse lægges i et ildfast fad, krydres med lidt
stødt ingefær, salt og peber samt lidt esdragon, hæld en ordentlig slat
hvidvin ved, sæt den i ovnen i ca. 30 min.

Tilbehør:
Vilde ris og basmati ris, lynstegte rødbedestave og stave af persillerod
og pastinak samt et par grønne asparges pr. person. samt en lille klat
flødestuvet spinat.

Lav en tallerkenservering, hvor du lægger laksen på spinaten, en lille top
vilde ris, en tilsvarende top basmati, rodfrugterne kan du drapere rundt
hvor du synes det ser pænt ud.
Evt. med lidt lækkert let hvidt brød.

Giv et par glas god hvidvin til.

Hvis du vil have en forret, så server en blanding af grillede kammuslinger
og krebsehaler, servert på salatbund og stænket med en god balsamico.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og