Hjemkundskab i folkeskolen
Fra : Johnny Andersen

Dato : 13-01-04 23:20

Hvordan ser man på hjemkundskab og hjemkundskabslærere i folkeskolen?

Jeg har selv hjemkundskab på 2. år og synes egentligt at mange (af dem jeg
kender til) hjemkundskabslærere bruger faget mere eller mindre som et
madlavningsfag. Der arbejdes for lidt med kost og ernæring, vask, rengøring
osv.

Hvordan ser andre, i og omkring folkeskolen, på dette?

Mvh.
Johnny Andersen

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 14-01-04 03:01

Først og fremmest vil jeg sige at jeg hverken har eller kunne tænke
mig at have hjemkundskab, som fag.
De eneste forudsætninger jeg har er derfor mine egne erfaringer fra
folkeskolen samt kendskabet til en enkelt hjemkundskabslærer.

Som jeg ser det, er den gængse mening i befolkningen at hjemkundskab
er et unødvendigt fag, der har overlevet sin tid.
Fagene er vokset lige fra folkeskolens tidligste dage og hvis jeg stod
med en uddannelse som hjemkundskabslærer ville jeg megt hurtigt
begynde at kigge mig om efter nogle kurser og videreuddannelser, da
jeg ikke forventer den nuværende regering ser alt for positivt på
dette fag.

Vi lever i en tid præget af fast food og mikrobølge ovne og det tror
jeg ikke der er så meget at gøre ved. Derfor vil det i større og
større grad blive problematisk at skaffe opbakning til dette fag. Især
fra forældrenes synsvinkel, kunne jeg forestille mig.
Jeg ved i hvert til fald godt hvad jeg ville fortælle mine børn det
vigtigste var hvis valget stod mellem at læse lektier til et fag som
matematik eller HK.

Venlige hilsener
Andreas

Fra : Remmen

Dato : 14-01-04 06:40

Andreas Skjæmt Andersen wrote:
> Som jeg ser det, er den gængse mening i befolkningen at hjemkundskab
> er et unødvendigt fag, der har overlevet sin tid.

Hvilken del af befolkningen er det?

> [...]
> større grad blive problematisk at skaffe opbakning til dette fag. Især
> fra forældrenes synsvinkel, kunne jeg forestille mig.

Det er vel netop *derfor* at vi har brug for faget i skolen. Og
forældrenes synsvinkel? Forældrene skal støtte op om *alle* de fag der
læses i skolen. Vi lærere må heller undlade at undervise i et fag vi
mener er unødvendigt.

> Jeg ved i hvert til fald godt hvad jeg ville fortælle mine børn det
> vigtigste var hvis valget stod mellem at læse lektier til et fag som
> matematik eller HK.

Jeg kan næsten ikke vente til at du kommer i gang med at være lærer.
Hvad vil du sige første gang en elev forklare fraværet af lektielæsning
med 'Min far synes ikke faget er vigtigt'? Jeg ville nok være *meget* i
hopla til næste forældresamtale da jeg må indrømme, at det efter min
mening er et *meget* uheldigt signal at sende til sine børn. Og hvis
barnet ikke kan nå at læse alle lektierne? Så må der efter min mening
skæres ned på andre aktiviteter i hjemmet. Eller opgaverne må tages med
til moster Oda's fødselsdag så der kan læses i bilen/bussen/whatever.

Lars

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 14-01-04 16:34

On Wed, 14 Jan 2004 06:39:59 +0100, "Remmen"
<larsremmen<REMOVE>@hotmail.com> wrote:

>Hvilken del af befolkningen er det?

Min omgangskreds.
Er det, i bund og grund, ikke den vi alle baserer vores formodninger
på? Jeg har i hvert til fald aldrig set en undersøøgelse af HKs
popularitet blandt den befolkning, som vi begge er medlemmer af.

> [...]
>forældrenes synsvinkel? Forældrene skal støtte op om *alle* de fag der
>læses i skolen. Vi lærere må heller undlade at undervise i et fag vi

Man kunne også hævde at fast food er kommet for at blive. At kæmpe
indædt imod dette vil derfor være meningsløst.

> [...]
>hopla til næste forældresamtale da jeg må indrømme, at det efter min
>mening er et *meget* uheldigt signal at sende til sine børn.

Jeg er helt enig med dig i at det er et uheldigt signal at sende
ungerne, men HK finder man altså ikke i de ældste klasser (såvidt jeg
ved) og det begrænser faget til at være et fylde-skemaet-ud fag, da
eleverne hverken kan eller bør forventes at huske dette i mange år
frem.

Mht. mine egne børn (når jeg får nogle) vil jeg ikke have dårlig
samvittighed over at sige at man, i tidsnød, bør tilsidesætte HK, da
de, med garanti, nok skal få den fornødne viden om kost når de selv
flytter hjemmefra. Om de så vælger at gøre noget ud af det er op til
dem selv!
Personligt bruger jeg mellem 1 - 3 timer pr. dag på at lave mad til
min kæreste og mig selv, men det gør jeg da fordi jeg synes at det er
hyggeligt. Ikke fordi jeg tænker på kilojoule, vitaminer eller
proteiner.

Det lader til at vi aldrig bliiver enige om dette emne, så du skal
være velkommen til at skrive tilbage til mig og jeg skal da også nok
læse dine indlæg, men at svare på dem vil jeg anse for unyttigt. Det
vil blot være at tage en diskussion for dikussionens skyld.
I bund og grund kan denne diskussion koges ned til hvorvidt man er
villig til at acceptere den madkultur vi lever i.

Venlig hilsen
Andreas

Fra : Remmen

Dato : 14-01-04 19:31

> [...]
> de, med garanti, nok skal få den fornødne viden om kost når de selv
> flytter hjemmefra. Om de så vælger at gøre noget ud af det er op til

Og hvad med den underminering af læreren du er medvirkende til?

> [...]
> min kæreste og mig selv, men det gør jeg da fordi jeg synes at det er
> hyggeligt. Ikke fordi jeg tænker på kilojoule, vitaminer eller

Jeg løber, men det kan vel ikke fritage mine børn fra idræt...

> [...]
> I bund og grund kan denne diskussion koges ned til hvorvidt man er
> villig til at acceptere den madkultur vi lever i.

Jeg synes nu at dine indlæg giver indtryk af dig som ikke har med
madkultur at gøre.

Lars

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-01-04 15:14

Hos os kører vi "emnekurser" i hjemkunskab.

Det kan fx om efteråret være "frugter - og madlavning med frugt" (
frugtsupper, marmelade, grød osv)

eller

"Mad som bedstemor lavede det"

eller noget af det jeg syntes var spændende:

"færdiglavet eller hjemmelavet"

Eleverne deles ind i hold og alle laver fx tomatsuppe.
Der laves suppe helt fra grunden, tomatdåsesuppe, papkartonsuppe, posesuppe,
frossen suppe osv.
Der snakkes ernæring og eleverne taler om smag og indhold.

Velbekomme

Fra : 2136

Dato : 15-02-04 18:14

"Johnny Andersen" skrev d. 13-01-04 23:20 dette indlæg :
> [...]
rengøring
> osv.
>
> Hvordan ser andre, i og omkring folkeskolen, på dette?

Hejsa.
Jeg er 4 års studerende og sidder netop og skriver min bachelor opgave.
Jeg skriver i faget hjemkundskab og mit emne er netop den
problemstilling du stiller.
Jeg skriver om, hvordan man styrker hjemkundskab som dannelsesfag
således at det ikke er et fag der bare glider ud af fs.
For at bevare faget i fs skal der ske en bevidsthedsændring hos både
skole, lærere, forældre og elever så faget ikke bare er et
madlavningsfag, men et fag der er med til at danne eleverne, så de er
rustet til at blive "sluppet" ud i det senmoderne samfund.
Hej igen fra J Stausholm

http://www.kandu.dk/