Billigt wireless i Netto
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-04 19:52

Har I set, at Netto har trådløse basestationer, pcmcia-kort og
USB-modtagere til næsten ingen penge i denne uge? Det har også et meget
lille USB-hub med fire porte to strømforsyning, som man nærmest får
smidt i nakken. Der står endda, at det duer til Mac udenpå pakken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-04 20:11

> [...]
> lille USB-hub med fire porte to strømforsyning, som man nærmest får
> smidt i nakken. Der står endda, at det duer til Mac udenpå pakken.

Hej Henrik....
USB-dimsen ligger på mit bord og har gjort det siden klokken
tre.......den er suveræn.....fylder lidt mere end en æske tændstikker og
kører bare derudaf.

Jeg har altid bøvlet med tatatur m.m, når jeg skulle tilslutte kamera,
kortlæser m.m., men nu ligger den diskret bag skærmen og fungerer
perfekt.

4 USB-porte, en strømforsyning og et USB-kabel til 79,-kr.........der
bare skal sættes i stikkene og så kører det.....perfekt.

Ligesom den 6xkortlæser, de også havde på et tidspunkt til 60/70
kr.........bare i tastaturet(nu i hub´en) med den - i med kortet - og
den hvide disk mounter på skrivebordet som man forventer.

Og iPhoto starter selvfølgelig når man tilslutter kamera eller sætter
kort i......

Morten

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-01-04 01:50

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
>
> 4 USB-porte, en strømforsyning og et USB-kabel til 79,-kr.........der
> bare skal sættes i stikkene og så kører det.....perfekt.

Kører den stadigvæk? Konen har også købt en, og siden har hun haft de
første tre kernelpanics, og problemer med at fa kontakt med musen efter
sleep, så nu er den røget i skrotbunken.
Er der andre de har positive/negative erfaringer?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-04 09:25

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> sleep, så nu er den røget i skrotbunken.
> Er der andre de har positive/negative erfaringer?

Hej Kaj....

Ja, da - min kører stadig.......jeg har en Wacom tegneplade i - et
kamera - en kortlæser og en scanner......

Og det hele virker fint.......

Havde iøvrigt en spøjs oplevelse......man kan faktisk bruge den uden
strømforsyningen......

M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-04 21:36

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Og det hele virker fint.......

Ja, det ser også ud til at virke med min (jeg hentede én i aften).

> Havde iøvrigt en spøjs oplevelse......man kan faktisk bruge den uden
> strømforsyningen......

Ja, den må jo så åbenbart tappe strøm fra computeren. Så nu må jeg vel
hellere skrive helt tydeligt på strømforsyningen, hvad den hører til -
ellers bliver den jo hurtigt anonym i reservedelskassen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 18-01-04 10:39

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Er der andre de har positive/negative erfaringer?
Her kører den fint m Wacom, kamera, mobiltlf usb-kabel, printer,
tastatur + mus (printer via tastatur)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-04 13:12

> [...]

> første tre kernelpanics, og problemer med at fa kontakt med musen efter
> sleep, så nu er den røget i skrotbunken. Er der andre de har

Jeg har et i sammenhængen meget dyrt Asanté USB-hub med 7 porte, som jeg
sætter til min PowerBook herhjemme. Jeg har også jævnligt problemer med
at få kontakt til tastatur og mus efter vågeblus. Det hjælper at tage
tastaturets USB-stik ud af hub'en og sætte det i igen. Jeg har også
gjort mig den erfaring, at computeren skal være vågen eller slukket, når
man tager USB-stikket til hub'et ind eller ud. Gør man det, mens
computeren sover, vågner den med en kernel panik. Måske er det blevet
bedre i 10.3. Jeg har ikke rigtig haft lyst til at eksperimentere med
det. Der var noget med, at på et tidspunkt begyndte OS X at få problemer
med visse hub. Jeg tror, det var med opdateringen til 10.2.6. Så jeg
tror såmænd ikke, din kones Netto-hub er værre end så mange andre. Prøv
at lade være med at trække stikket ud eller sætte det i, når computeren
er på vågeblus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-04 21:37

> [...]
> det. Der var noget med, at på et tidspunkt begyndte OS X at få problemer
> med visse hub. Jeg tror, det var med opdateringen til 10.2.6.

Jeg sidder med den billige fra Netto, og den virker fint på min computer
- med MacOS 10.2.6
Tilsyneladende heller ikke problemer med sleep.

>Så jeg
> tror såmænd ikke, din kones Netto-hub er værre end så mange andre. Prøv
> at lade være med at trække stikket ud eller sætte det i, når computeren
> er på vågeblus.

Det sidste kan blive lidt vanskeligt for mig - for jeg har for vane at
lukke låget ned og så trække alt fra, inden computeren bliver pakket ned
til transport. Men måske skulle jeg vænne mig til at trække USBkablet ud
først? For i det mindste at følge "Doctors order"

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-04 00:13

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> til transport. Men måske skulle jeg vænne mig til at trække USBkablet ud
> først? For i det mindste at følge "Doctors order"

Det har jeg i hvert fald vænnet mig til. Det er, eller var under 10.2,
en sikker måde at få Kernel Panic på, hvis jeg trak USB-stikket ud, mens
min PowerBook var på vågeblus. Om det også er det under 10.3 har jeg
ikke turdet afprøve.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-01-04 13:24

> [...]

> sleep, så nu er den røget i skrotbunken.
> Er der andre de har positive/negative erfaringer?

De duer ikke på en Pismo med USB udstyr på. Jeg købte en i sommers og
den duede ikke. Jeg købte en i sidste uge og den duede heller ikke.

Begge returneret uden problemer.

Den virker på en 17" PB.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-04 21:37

> Den virker på en 17" PB.

Den virker osse på en 15" af slagsen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-01-04 21:33

> [...]
> lille USB-hub med fire porte to strømforsyning, som man nærmest får
> smidt i nakken. Der står endda, at det duer til Mac udenpå pakken.

Selvfølgelig virker det på Mac - teknologien er jo cross platform.

Men kan den konfigureres via en browser og kan man bruge WEP i samspil
med AirPort kort ?

Det er mere interessante spørgsmål.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 14-01-04 18:35

> [...]
> lille USB-hub med fire porte to strømforsyning, som man nærmest får
> smidt i nakken. Der står endda, at det duer til Mac udenpå pakken.

Er der nogen der har prøvet om den USB-modtager til trådløst netværk
virker på en mac?

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-04 23:21

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Er der nogen der har prøvet om den USB-modtager til trådløst netværk
> virker på en mac?

Jeg har altid hørt, at en Mac ikke kan lave netværk over USB, mens en pc
kan. Flere her i gruppen har gennem tiden anbefalet USB-løsninger af
forskellig slags til f.eks. trådløst netværk. Jeg har så efterlyst
konkrete eksempler på, at det har virket, men der er aldrig nogen, der
har kunnet komme med nogen.
Jeg har heller aldrig forstået den fascination af at lave
netværk over USB. Man har et begrænset antal USB-porte og masser at
bruge dem til: printer, scanner, digitalt kamera, Palm pda osv. Derimod
har man normalt kun en enkelt netværksforbindelse, og det passer jo lige
med det ene ethernetstik, der er bagpå computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 15-01-04 10:01

> [...]
> har man normalt kun en enkelt netværksforbindelse, og det passer jo lige
> med det ene ethernetstik, der er bagpå computeren.

Bare irriterende at det skal koste 700kr at komme på trådløst netværk
med en ibook el. imac, medmindre man køber et brugt airport card... Men
nej det giver absolut ingen mening at ville lave kablede ethernet
forbindelser igennem usb... brok brok..

~ Jørgen

Fra : No1

Dato : 19-01-04 00:12

> [...]
> har man normalt kun en enkelt netværksforbindelse, og det passer jo lige
> med det ene ethernetstik, der er bagpå computeren.

AirPort Extreme kortene i power- og iBooks er ikke så kompatibelt med
trådløse netværk som de gamle AirPort kort Jeg kunne godt finde på
at købe en USB adapter, hvis den virker i OSX. Så er der et par netværk
jeg kan komme på som ellers ikke virker med AE kortet.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-01-04 00:20

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> AirPort Extreme kortene i power- og iBooks er ikke så kompatibelt med
> trådløse netværk som de gamle AirPort kort

Øøøøø what.
På hvilken måde dog.

/Preben, som har Alubook med Extreme kort uden problemer.
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : No1

Dato : 19-01-04 11:56

> Øøøøø what.
> På hvilken måde dog.

Der er et par netværk som virkede med min iBook G3 m. Airport, men som
jeg ikke kan få forbindelse til med min G4 m. Airport Extreme. Den kan
godt se netværket men ikke rigtig få forbindelse. Det er ikke fordi der
er kommet password på i mellemtiden. Kender også en med en 17" PBook der
har problemer og kan connecte til endnu færre netværk.

Jeg har kigget på nettet og set at der specielt er problemer med nogle
Linksys APs. Men for nogle virker det fint med Linksys. Det kan også
nogle gange afklares ved at indstille i AP'en men hvis man er på farten
og bruger et AP "ude i byen" er det ikke noget man bare gør.

> /Preben, som har Alubook med Extreme kort uden problemer.

Det virker heldigvis også for mig de fleste steder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-04 12:20

On 2004-01-19, No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> [...]
> er kommet password på i mellemtiden. Kender også en med en 17" PBook der
> har problemer og kan connecte til endnu færre netværk.

iMit Airport Extreme i iBook G4 er også med dårligere dækning
end mit Airport Classic i den gamle iBook.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-01-04 13:29

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> iMit Airport Extreme i iBook G4 er også med dårligere dækning
> end mit Airport Classic i den gamle iBook.

Ham den ukendte taler vist ikke om dækning, men direkte adgang.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-04 15:24

On 2004-01-19, [2900] Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Ham den ukendte taler vist ikke om dækning, men direkte adgang.

Har han mom også prøvet meget tæt på ?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-01-04 13:29

> [...]
> at købe en USB adapter, hvis den virker i OSX. Så er der et par netværk
> jeg kan komme på som ellers ikke virker med AE kortet.

Sludder. Du har misforstået noget. Der er ingen forskel på kortene andet
end hastigheden. Det eneste der kan driller er WEP mellem forskellige
producenter.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-01-04 13:29

In article <1g7t9b7.1tdc7mv1pxm8qoN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Sludder. Du har misforstået noget. Der er ingen forskel på kortene andet
> end hastigheden. Det eneste der kan driller er WEP mellem forskellige
> producenter.

Beklager, men der er altså en forskel. Airport er en IEEE 802.11b STANDARD
Airport Extreme er en IEEE 802.11g proprosed standard.

Jeg mindes at 802.11g bruger samme modulerings type som 802.11a, men en
anden end 802.11b

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-01-04 14:44

> [...]
> Airport Extreme er en IEEE 802.11g proprosed standard.
>
> Jeg mindes at 802.11g bruger samme modulerings type som 802.11a, men en

Altså!
802.11g er 200% bagudkombatibel med 802.11b (men ikke 802.11a)

Hvis man har en base som er 802.11b ja så virker den fint med et kort
som er 802.11g dog med den hastighed som 802.11b tillader.

Har man en base som er 802.11g og et kort i maskinen som er 802.11b så
gør det samme sig gældende.

Har du 802.11g som base og i maskinen ja så kan man få den høje hastighed...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-01-04 17:39

In article <400bdf0c$0$221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:

> Altså!
> 802.11g er 200% bagudkombatibel med 802.11b (men ikke 802.11a)

Derfor kan moduleringen godt være samme type.
802.11b og 802.11g sender på 2.4GHz, og 802.11a sender på 5GHz.
Derfor kan de ikke snakke sammen. Men jeg mener at når 802.11g kører
54Mbs, så bruger den samme modulering som 802.11a

JonB

Fra : No1

Dato : 19-01-04 17:47

> Sludder. Du har misforstået noget. Der er ingen forskel på kortene andet
> end hastigheden. Det eneste der kan driller er WEP mellem forskellige
> producenter.

Der er en anden chip i kortet. Bl.a. kan kortet ikke bruges med
programmet KISMAC, fordi Broadcomm ikke vil fortælle nok om kortet,
således at de kan tilpasse en driver til det.

For at bruge en bil analogi: To biler af samme model med forskellige
motorer har også andre forskellige end hastigheden, bl.a. andre bremser
mm. Og jeg er ikke engang sikker på at det er de samme der har lavet
Airport og Airport Extreme indmaden.

Fra : Morten

Dato : 20-01-04 00:08

> [...]

> motorer har også andre forskellige end hastigheden, bl.a. andre bremser
> mm. Og jeg er ikke engang sikker på at det er de samme der har lavet

det er det heller ikke - henholdsvis lucent og broadcom.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).